Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är www.b-one.net bra?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

www.b-one.net har grymt billig registrering och hotellpris.

Bra och dåliga erfarenheter efterlyses härmed...

/sjovall

Jadå, jag tycker dom fungerar förvånansvärt bra. Support inom 24h funkar även på helger, bra statistikredovisning etc. Men jag har haft lite problem med mina två båt-forum fendern.se/propeller och fendern.se/segla periodvis. Felet har yttrat sig i att sidorna legat nere några gånger per dag, någon minut åt gången. Ytterst frustrerande när folk försöker posta inlägg eller bara surfa på sidorna.

I övrigt är jag positivt överraskad av b-one.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-19 14:57

B-one har inget särskilt bra rykte, bland annat uppger de att du får fri trafik men sedan stänger de av konton som förbrukar för mycket. Man brukar få vad man betalar för.

Om du letar lite på webforum.nu så kommer du hitta en hel del information om B-one.

Jag driver själv webbhotell, så jag antar att mina åsikter inte är särskilt mycket värda i den här frågan.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Gislaved.net

Jag driver själv webbhotell, så jag antar att mina åsikter inte är särskilt mycket värda i den här frågan.

Hehe, nej kanske det. Men nu vet ju inte jag vad du driver för hotell. Kanske kan du tipsa om ett hyfsat ställe som är för PRIVATpersoner. Alltså billigt men okej ändå.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-19 15:11

Personligen har jag prövat tre olika webbhotell, och har letat massor av information om många andra.

FSData - fungerade bra men supporten var lite långsam och krånglade en del vid avslutningen av kontot. När jag besökte deras lokaler i Helsingborg blev jag positivt överraskad över säkerhetsrutinerna. Dyrt för privatpersoner.

Aleborg - Anders som driver hotellet är en trevlig kille, men uptimen är bedrövlig. Ibland kunde funktioner plötsligt stängas av och databaser sluta fungera. Supporten är snabb, men ofta får man luddiga svar.

Mitt eget hotell hittar du här, men jag vill inte göra allt för mycket reklam för mig själv, det verkar bara töntigt.

Loopia.se och Netland.se är andra hotell som jag har hört mycket gott om men inte provat själv. Det beror ju lite på vilken typ av sida du ska ha. Försök få webbhotellet att lämna ut några referenser till kunder så att du kan fråga dem hur det fungerar.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-19 15:12

Jag har ytterst lite trafik på mina sidor som hostas av b-one, men det är aldrig några problem med den lilla trafiken. Mejlen fungerar ypperligt. Och det är billigt.

Aleborg har jag bra erfarenhet av. Har varit lite problem med mailen men det verkar ha löst sig. Dålig uptime har jag inte märkt av, hur kollar man det?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-19 15:34
Citat:

Skrevs ursprungligen av David Molarin
Aleborg har jag bra erfarenhet av. Har varit lite problem med mailen men det verkar ha löst sig. Dålig uptime har jag inte märkt av, hur kollar man det?

Jag mäter själv med några egenhändigt gjorda scripts från några utomstående servrar. Aleborg hamnade ibland på cirka 97% uptime, vilket inte är bra. Det finns även oberoende tjänster som mäter sån't, och de visade samma resultat. Om webbhotellet inte självt vill lämna ut sin statistik så brukar det vara något lurt.

Det där med webbhotell är lurigt. Ofta får man prova sig fram för att se vad som passar bäst.

Citat:

Skrevs ursprungligen av sjovall
www.b-one.net har grymt billig registrering och hotellpris.

Bra och dåliga erfarenheter efterlyses härmed...

B-one har diskuterats många gånger tidigare. Sök gärna innan, här är några trådar där b-one diskuterats:

Billigt webbhotell???

Någon som provat b-one.nu?

Sjukt billigt webb-hotel

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
B-one har diskuterats många gånger tidigare. Sök gärna innan,

Jorå, det gjorde jag - men fick inte upp några svar i sökningen (!).

Hur som helst. Jag har kollat lite nu på webForum, och det verkar vara sisådär med b-one. Däremot stötte jag på 99kronor.com som verkar helschysst. Däremot ser jag att det saknas ASP. Hmm, är det licenspengar och sånt månne som gör att de billiga hotellen inte stöder det?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-19 15:42

Många webbhotell väljer att hoppa över Windowsbaserade webbservrar eftersom de är dyra och ofta krånglar.

Har du provat PHP? Det är ganska mycket bättre än ASP.

Har oxå B-one. Mailen har aldrig strulat. Har endast ett
par gånger varit med om att sidan ligger nere.
Har inte stor trafik alls på min sida. Använder den
mest som "testsida".

// Danne

Citat:

Skrevs ursprungligen av Gislaved.net
Många webbhotell väljer att hoppa över Windowsbaserade webbservrar eftersom de är dyra och ofta krånglar.

Har du provat PHP? Det är ganska mycket bättre än ASP.

Nej. Egentligen är det enda jag gjort med ASP är att DÖPA min .html-filer till .asp. Miinns inte riktigt varför, hmm har för mig att det var för att jag kör nåt skript - Ååååh vad jag är dålig på sånt här. Hmm.

Jag har valt "asp" i mitt DWMX. Kanske inte behöver det över huvud taget?

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-19 15:59

Gislaved.net: Du kan vilja ta och se över informationen om ditt webbhotel, för jag antar att det är 10 MegaByte (MB) som erbjuds, inte 10 Megabit (Mb)?
Är ju faktiskt viss skillnad.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-19 17:55

Tack, nillon. Naturligtvis är det megabyte som avses.

Om det bara är vanliga HTML-filer med filändelsen .asp så ska dessa fungera även på linuxbaserade webbhotell.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-11-19 18:14

Har inte hört ett endra gott ord om dom, bara blivigt avrådd från att ha nånting att gör med dom.

Vad jag har hört så är det total skit

Har ingen särskild erfarenhet av B-One (mer än att de inte meddelade mig när domänen inte gick att registrera; administrationen var kanske lite trög, men de svarar snabbt på mail)

Om det får kosta pengar kan jag tipsa om www.ballou.se och www.levonline.com som båda är positva erfarenheter.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-20 20:20

Har goda erfarenheter av B-one. En enda gång har det klickat under ett år, och det berodde på att ett RAID-system i deras serverrum pajade. Inget B-one kan lastas för, alltså. Tyvärr hade deras backup klickat, dock, då de som inte hade kvar kopior av sina filer fick problem.

Jag har min hemsida på 99kronor.com använder hemsidan för att låta folk jag gör hemsidor åt se på sina sidor innan jag laddar upp dem skarpt. Jag använder mest PHP och MySQL men har inte kollat hur det är med mail och så.

Jag har egentligen varken bra eller dåliga erfarenheter. Det är tämligen billigt och de erbjuder en hel del funktioner (se deras hemsida) men det är ganska slött att tanka upp saker till deras ftp, antar att den är begränsad uppåt för det går snabbare att ladda ner saker när man väl ser på sidorna man gjort.

Jag har i år lagt två kunders konton hos Aleborg och det har fungerat bra hittills. Jag har haft många mejlväxlingar med supporten (dvs Anders) och fått snabba svar. Behövde stöd för Berkeley DB i Perl och då la dom in det åt mig, sånt uppskattas.

Enligt b-ones kundtjänst är alla nu-domäner portade från deras servrar. Detta pga att b-one inte tjänar några pengar på att låta folk med nu-domäner använda b-ones webbhotell.
Otroligt, men sant

Testa www.space2u.com, billigt OCH bra!

Jo, Space2u är billiga, använder dom för två konton privat och ett till hos deras systerföretag 24-7webhosting. Tycker dock man får lite lite utrymme hos dom.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Jo, Space2u är billiga, använder dom för två konton privat och ett till hos deras systerföretag 24-7webhosting. Tycker dock man får lite lite utrymme hos dom.

Håller med, skulle gärna vilja få lite mer utrymme utan att behöva betala mycket mer. Skulle gärna också vilja få tillgång till MySQL, men då får man ju gå upp ett steg och den kostnaden är knappast motiverbar.

Mm, håller med. I takt med att priset på diskutrymme rasar borde man ju få mer plats på webbhotellen till samma pris, kan man tycka. Men jag, som haft konto hos Space2u i ett antal år, har inte sett någon sådan utveckling hos dom.

24-7webhosting, som dom alltså också driver, har ett konto med MySQL-koppling, men då kostar det mer också (men mindre än Space2u tror jag).

Jag väntar på den dagen då priserna på en egen rackmonterad server hos ett webbhotell sjunker så pass att man kan skaffa en sån privat, det måste vara den ultimala (sic!) lösningen!

  • Oregistrerad
  • 2003-11-23 12:32

Många webbhotell har tidigare fuskat en del med extrem överförsäljning av diskutrymme. Det innebär att de kallt räknar med att folk bara utnyttjar cirka 50% av sitt diskutrymme, och säljer paket därefter. Vad som kan hända då är att om alla använder mer diskutrymme finns det inte plats på servern längre.

En del webbhotell har blivit mer seriösa och gått ifrån sådant, vilket har lett till att samma utrymme kostar ungefär lika mycket nu som då.

Ja just det, har använt space2u också och jag håller med, det är lite snålt med utrymme men det är grymt mycket snabbare än 99kronor, det går knappt att jämföra och all kontakt jag haft med space2u har varit positiv så om jag inte var en fattig student skulle jag överväga dem. Dessutom erbjuder de jsp/servlets vilket inte är väldigt vanligt.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-11-23 13:06

Jag avråder starkt från att utnyttja b-one. Hade en sajt liggande där under ett abonemang med "0begränsad" trafik, men det stängdes ner utan förvarning. Åtkomsten via ftp stängdes oxå, och det tog lång tid innan jag erbjöds möjlighet att lägga in ett meddelande om vidarelänkning till annat web-hotel. Ynkligt!!

  • Medlem
  • 2003-11-23 14:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av Gislaved.net
Många webbhotell har tidigare fuskat en del med extrem överförsäljning av diskutrymme. Det innebär att de kallt räknar med att folk bara utnyttjar cirka 50% av sitt diskutrymme, och säljer paket därefter.

det är väl inget konstigt. Tex flygbolagen gör på det viset. Man håller priserna nere genom att se till att ha maximalt utnyttjande av investeringen. Blir det överbokningar löser man det så att alla blir nöjda. (I alla fall i USA. Om någon inte får plats har man en auktion på att inte få åka med. Säg att man kanske börjar på Hotell plus mat + 50 dollar. Den som tycker det är ok stannar. Tycker ingen det höjs summan tills någon nappar. ) Nu vet jag inte om detta tillämpas av halvskumma webbhotell, men idén är bra i alla fall.

Jag kan varmt rekommendera Ballou. Hade för några år sedan två siter hos dem och det funkade felfritt. Supporten var, som jag minns det, mycket bra. Men å andra sidan är ju Ballou inte lika billiga som t.ex. B-one.

1
Bevaka tråden