Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples proffsprogram optimerade för G5

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple har optimerat sina proffsprogramvaror för G5-processorn och Mac OS X 10.3 Panther. Nya versioner av Final Cut Pro, DVD Studio Pro 2 och Shake finns att ladda ner från Apples webbplats.

Apple själva säger att Shake efter optimeringen renderar 45 procent snabbare än med en G4:a. DVD Studio är hela 55 procent snabbare. Om detta verkligen stämmer låter vi vara osagt. Apple har heller inte specificerat vilka G5/G4-maskiner siffrorna gäller. Vi återkommer givetvis med test så snart som möjligt.

"Apple now offers its entire suite of professional applications optimized to leverage the performance advantages of the Power Mac G5. Mac-based hardware and software from Apple and our partners form the backbone of professional workflows at every level of video and audio production, so the industry moves with us. Keep up. Whatever your choice in tools and formats, there’s room for them and for you on the Apple platform for professional digital production."

Ovanstående är hämtat från Apple.

Mer information om de professionella programpaketen från Apple finns på:
http://www.apple.com/software/pro/

Läs det fullständiga pressmeddelandet från Apple

Senast redigerat 2003-11-18 16:15

Mysigt! Intressant att se vad LAP presterar när det verkligen har optimerats för G5:an...

"Apple själva säger att Shake efter optimeringen renderar 45 ggr snabbare. DVD Studio är hela 55 ggr snabbare."

Procent skall det väl ändå vara?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-18 15:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Belak
Apple själva säger att Shake efter optimeringen renderar 45 ggr snabbare. DVD Studio är hela 55 ggr snabbare.

Det skall givetvis vara %, inte ggr.

De säger att den är 55 procent snabbare inte 55 gånger snabbare. Känns mer rimligt...

Skulle bara kolla att ni var vakna.

55 gånger är ju för bra för att vara sant.

/M

De skriver i och för sig % snabbare än en G4:a. Det är väl inte så imponerande eller? Vad är det egentligen de menar? 2*2 GHz G5 vs. 2*1.4 GHz G4 eller?

Citat från Apple:

"Shake 3.0.1 is now optimized to render up to 45 percent faster on a Power Mac G5 when compared to a Power Mac G4"

"Compressor 1.1 completes high volume and repetitive encoding tasks up to 55 percent faster on a Power Mac G5 when compared to a Power Mac G4"

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-18 18:24

Nej, jämfört G4/350 såklart. Första snikmodellen med Yikes moderkort. Väldigt imponerande siffror.

EDIT: Det måste väl ändå vara jämfört med en PowerMac G4 Dual 1.4 GHz de menar. Hittar ingen annan info på sidan heller, mer än jämförelsen med Celeron 2x3.2GHz.

Om man bara ser till MHz så skulle en 2*2GHz G5 vara drygt 40% snabbare än den snabbaste G4an och då tar man inte hänsyn till att G5an har grymt mycket bättre buss och snabbare minnen samt i allmänhet är en bättre maskin så en optimering som ger 45-55% snabbare program på en dator som borde vara 40% snabbare utan optimeringar är inte så otroligt imponerande.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-18 20:07

Ja, men nu är ju inte den procentuella hastighetsskillnaden datorer emellan linjärt beroende av skillnaden i antalet klockcykler per sekund. Det är ju ett känt faktum sedan många år tillbaks.

Så din jämförelse där känns ganska meningslös.

Jag förstår att du menar att eftersom den procentuella skillnaden mellan datorernas klockfrekvenser är 40% så bör prestandaskillnaden i programmet vara betydligt högre än 40%. Detta på grund av de övriga skillnaderna i moderkortsarkitektur och processorprestanda. Right? Det känns som en otroligt kass jämförelse. Ursäkta mig, men det gör det faktiskt.

Senast redigerat 2003-11-18 20:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Ja, men nu är ju inte den procentuella hastighetsskillnaden datorer emellan linjärt beroende av skillnaden i antalet klockcykler per sekund. Det är ju ett känt faktum sedan många år tillbaks.

Så din jämförelse där känns ganska meningslös.

Jag förstår att du menar att eftersom den procentuella skillnaden mellan datorernas klockfrekvenser är 40% så bör prestandaskillnaden i programmet vara betydligt högre än 40%. Detta på grund av de övriga skillnaderna i moderkortsarkitektur och processorprestanda. Right? Det känns som en otroligt kass jämförelse. Ursäkta mig, men det gör det faktiskt.

Det är möjligt att jämförelsen är kass (men inte otroligt kass) men min poäng var att prestandaökningen inte är så imponerande som folk kanske tror (speciellt om man missar att det är en G4 man jämför med). Visst är inte prestandaökning linjär med antalet MHz men prestandaökningar på 40% är inte ovanligt mellan de två modeller som jämförs. Se till exempel http://www.barefeats.com/g5sum.html

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-18 23:14

Nej, jag är högst medveten om att prestandaökningen inte är avsevärd. Det var främst ditt sätt att referera till MHz förhållande mellan två helt olika processorer, och macmodeller som fick mig att rynka på näsan.

För övrigt förstår jag inte riktigt hur apple kan jämföra sin programvara med Celeron 2x3.2GHz. Programmen finns väl inte ens för XP. Eller?

Har Final Cut Express uppdaterats? Antagligen kommer det lite senare :rolleyes:

  • Medlem
  • Örebro
  • 2004-01-03 18:46

Har jag missat något?!

2x3.2GHz Celeron? Var hittar man såna?
Dom måste ha menat XEON

Shake finns till PC...skulle va intressant o se skillnaden mellan en 2xXEON/2xOPTERON mot en 2xG5.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Gluffs
Har jag missat något?!

2x3.2GHz Celeron? Var hittar man såna?
Dom måste ha menat XEON

Shake finns till PC...skulle va intressant o se skillnaden mellan en 2xXEON/2xOPTERON mot en 2xG5.

Finns för pc och då linux bör tilläggas.

Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
Har Final Cut Express uppdaterats? Antagligen kommer det lite senare :rolleyes:

Nya versionen ska komma på MWSF nu om några dagar.

1
Bevaka tråden