Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny organisation bakom 99mac

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har under en längre tid haft diskussioner kring organisationen bakom 99mac med våra medarbetare. Vi tittar på möjligheterna att överlåta 99mac till en medlemsägd förening.

I takt med att 99mac blir större och får nya mål med verksamheten har jag känt att det börjar bli dags att skapa en riktig organisation.

Observera att jag inte främst talar om vårt forum utan vad 5000 medlemmar tillsammans kan skapa.

Idag finansieras verksamheten främst av mig och dom sponsorer vi har. Detta är inte ett lönsamt projekt vilket dom flesta förstår fast ändå kommer det frågor som "hur många miljoner tjänar du på 99mac då?". Jag tror även att vissa sponsorer känner sig tveksamma till att ge pengar till vår verksamhet när jag står bakom 99mac som privatperson (och i vissa fall konkurrent! genom speedmaniaprodukterna).

Därför känns det naturligt att på sikt överlämna 99mac till en förening där alla kan bli medlemmar. Vi tittar just nu på hur vi ska genomföra detta och det hade varit kul med feedback ifrån medlemmar.

Återigen: detta handlar inte om vem som ska bli moderator eller admin utan främst om vad en stark förening kan åstadkomma UTANFÖR våra dagliga diskussioner på forumet.

Om det finns erfarna föreningsmänniskor bland medlemmarna får dom gärna komma med tips, kommentarer och historier ifrån verkligt föreningsliv.

Tips: Läs igenom vad jag skriver ovan innan du kommenterar.

  • Avstängd
  • 2003-11-15 14:29

Bra!
Jag har startat Dartklubb som är en av Stockholms största idag.

Olympia DC

Det krävs mycket diciplin och styrka för att driva förening.

Båtklubben jag var med i ( Årsta-Lundens Båtklubb ) Stod och föll med ordförande och hamnkapten.
En mycket viktig post är Kassören.
Kassören bör eller måste ha någon slags hög ekonomisk utbildning plus vetskap om EUs regler vad gäller regler och bidrag.
Det finns faktiskt mycket EU-bidrag att hämta för föreningar. Har man dessutom kurser/utbildningar för ungdomar så är man en bra bit på väg.
Dessutom skall det finnas en biträdande kassör och eventuellt en till person som tecknar gemensamt ansvar till föreningens pengar så att förskingring motverkas. Två eller tre måste skriva på vid utbetalning av fakturor och andra utgifter.

Även i de största föreningar har det försvunnit pengar.

Skaffa inte en massa lyxiga lokaler och annat innan föreningen har vuxit sig stark.
Möten kan 99mac ha genom iCHATkonferens med iSIGHT. ?

Givetvis ett stormöte i Skåne-Tranås en gång per år då man kan ockupera Tranesgården , Torget , Scenen Vandrarhemmet , min trädgård , tälta i Prästaskogen , grilla , fiska öring , jaga ankor , Spela dart hos Dam-svenskamästarna Dream Team här i byn. Våldgästa Rolle MacSverige också här i byn.
Ja ni vet allmänt Macgöra.

Jag är utbränd och en aning knäpp så jag skall inte anmäla mig till någon ledningsgrupp men ni får gärna fråga om lite runt i kringgrejor.
Jag har ju fortfarande mitt restaurangnummer ( utskänkningstillstånd ) och en massa erfarenhet + kontakter.

Det hade varit intressant med fler inlägg i denna viktiga diskussion.

  • Medlem
  • 2003-11-15 19:30

Ansvar och engangemang = tid.
Skrämmer dom flesta i dagens Sverige.
Ett av föreningslivets största problem är bristen på "hjälp" just nu och många eldsjälar bränner ut sig.
Hoppas dock att diskussionen tar fart här och att några kan bidra med något bra.
Själv har jag svårt att engagera mig i mycket mer än min firma och att sköta mina barn ensam varannan vecka just nu......men det kanske lättar....beroende på uppdrag...
Keep up the GOOD work Björnström

Jag tror det är viktigt att 99mac är fristående. Om jag tröttnar så bör ju vår fantastiska gemenskap/community finnas kvar, den ska inte hänga på att jag tycker det är roligt.

Vad tomt det skulle bli om 99mac försvann för alltid!

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-11-15 19:58

SISU idrottsutbildarna har ett mycket bra material för de som har eller vill starta en förening.
Föreningsguiden del 1 och 2. (Kostar typ en hundring)
Del 1 berättar om hur en förening fungerar (med fokus på styrelsearbete, och vad som gäller för att det ska fungera bra)

Del 2 handlar om hur man utvecklar en verksamhet framåt och enkelt ställer upp mål för utvecklinsarbetet.

Det funkar klockrent även för "icke-idrottsföreningar"!

Materialet togs ursprungligen fram för att hjälpa innebandyförbundet, som vad jag förstått, "gått i stå" i sin utveckling.
(Innebandyn hade förvandlats från en "kompisgängsaktivitet" till elitsport, men organisationen hade inte riktigt hängt med)
Där finns ju en parallell med 99mac: Det har utvecklats från ett hobbyprojekt (?) till någonting väldigt stort!

Min filosofi är att man inte ska "uppfinna hjulet på nytt", varpå jag i mitt jobb försöker hitta bra saker att ta lärdom av. Föreningsguiden var en sådan sak!

För övrigt ett mycket bra initiativ av dig/er att vilja utveckla verksamheten vidare! Känns väldigt seriöst!

  • Medlem
  • 2003-11-18 11:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström

Observera att jag inte främst talar om vårt forum utan vad 5000 medlemmar tillsammans kan skapa.

Återigen: detta handlar [...] främst om vad en stark förening kan åstadkomma UTANFÖR våra dagliga diskussioner på forumet.

Om det finns erfarna föreningsmänniskor bland medlemmarna får dom gärna komma med tips, kommentarer och historier ifrån verkligt föreningsliv.

Formalian kring bildandet och drivandet av en förening är hanterbar. Där är jag inte orolig.

Det intressanta här är väl vad en sådan förening förväntas åstadkomma. Att driva forumet tycks ju vara huvuduppgiften. Här är ju frågan om man kan hitta personer som är beredda att åta sig att svara för den dagliga driften och finansiering. Denna fråga bör ha en någorlunda långsiktig lösning.

Det andra är om medlemmarna har några andra förväntningar på vad en sådan förening ska åstadkomma. Vad, i så fall, och hur?

  • Medlem
  • 2003-11-18 14:06
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kevin Key
IMHO så tycker jag att du ska sälja 99mac till ett publiseringsföretag och på så viss lösa dina problem med objektivitet mm samt få tillbaka de pengar du har lagt ut genom åren.

That's my two cents!

Problemet är väl att ingen vill köpa. Det går knappast att tjäna pengar på detta.

Om du har några förslag får du gärna komma med sådana, jag tror det är svårt att "sälja" 99mac.

Jotj skrev: "Det intressanta här är väl vad en sådan förening förväntas åstadkomma. Att driva forumet tycks ju vara huvuduppgiften. Här är ju frågan om man kan hitta personer som är beredda att åta sig att svara för den dagliga driften och finansiering. Denna fråga bör ha en någorlunda långsiktig lösning.

Det andra är om medlemmarna har några andra förväntningar på vad en sådan förening ska åstadkomma. Vad, i så fall, och hur?"

.

Min tanke är att vi ska ta nästa steg - kliva ur forumet och göra en skillnad "på riktigt". Om det bara gäller att driva forumet så är hela föreningstanken meningslös.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-18 15:18

Som normalsvensk räds man förändringar, men en hake kan faktiskt bli att driva en förening i juridisk bemärkelse när medlemmarna är spridda geografisk som vi är.
Jag skulle kunna se ett scenario där det mesta arbetet skedde i Stockholmstrakten, ety flest medlemmar befinner sig i området.
Alternativt kolla med Skattemyndigheten om man tillåter fjärrmöten i föreningsform. Det sistnämnda vore trevligt att utveckla (iChat?)

Att driva 99mac i föreningsform är annars en förbannat bra lösning för att kunna driva åsikter och samtidigt skydda sig personligen juridiskt mot förtalsanklagelser.

(Jag är med i två vägföreningar och det är fan inte lätt trots fysisk närvaro)

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-11-18 15:34

Jag har svårt att se att skattemyndigheten har någon åsikt om möten som bedrivs med medlemmarna fysiskt i samma rum, eller via telefon/iChat od.

Det enda de är intresserade av är att man har en vald styrelse, stadgar och årsmöten, och detta endast om man vill ha ett organisationsnummer.

Jag ser inte riktigt poängen med att sälja 99mac - är det inte bättre om vi gör något coolt och stort tillsammans?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-18 16:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Jag ser inte riktigt poängen med att sälja 99mac - är det inte bättre om vi gör något coolt och stort tillsammans?

Det skall inte vara en fråga. Det skall var ett påstående.
- Det är bättre om vi gör något coolt och stort tillsammans.

Finns det några bra referenser på bra och dåligt resultat för liknande lösningar. Att sälja 99mac innebär ganska mycket pengar och då vill köparen ha insyn som till sist smittar av sig på innehållet. Dumt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Schuckert
Alternativt kolla med Skattemyndigheten om man tillåter fjärrmöten i föreningsform. Det sistnämnda vore trevligt att utveckla (iChat?)
(Jag är med i två vägföreningar och det är fan inte lätt trots fysisk närvaro)

Tror bara att valen till styrelse / ordförande måste vara tillgängliga för alla medlemmar. Möten är mindre viktigt.

Se hur t.ex. Mensa (där jag är medlem utan att *någonsin* ha varit på ett möte eller annan aktivitet, ganska korkat faktiskt ) har löst det hela med poströstning.

  • Medlem
  • 2003-11-18 16:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
är det inte bättre om vi gör något coolt och stort tillsammans?

Men vad?

Till att börja med finns det en himla massa folk som ännu inte hittat hit. Nyhets & testverksamheten går att bygga ut rejält om det finns duktiga & intresserade medlemmar.

Det är en stor värld därute, det finns inte någon Europeisk motsvarighet till MacNN & co.

Det finns en massa MUG:ar över hela världen som är jättetrevliga, jag pratar med dom via MUG-listorna på Apple.com) som gärna skulle vilja ha en gemensam träffpunkt (då snackar vi nätverk, tänk att "känna" folk över hela världen).

Vi skulle kunna arrangera vår egen Expo, egen medlemstidning som kommer ut med jämna mellanrum.

Det går att starta en rikstäckande förening med små plutt-MUG:ar över hela landet som hjälper varandra och drar till sig nya medlemmar/Macanvändare.

Jag ser bara möjligheter - men jag är ju entreprenör också

För övrigt tror jag mer på en ekonomisk förening bestående av en kärntrupp (som driver) snarare än en ideell förening.

  • Avstängd
  • 2003-11-18 17:12

Om du känner någon/några på MacSverige så kan du höra med dem.
De har ju haft en kärntrupp med möten
och har ju haft försäljning av tröjor m.m.

Jo, men man har inte av dom så jättemycket. Jag tänkte nog sätta "ribban" lite högre (inget ont om MacSverige på något sätt).

  • Medlem
  • Haparanda
  • 2003-11-18 17:57

Finns det någon uppfattning om vad någon större grupp av medlemmarna på 99mac sysslar med. Reklam/mediavärld ligger väl ganska nära till om jag ska gissa.

Det finns ju en rad högskolor/universitet som driver mediaanknutna utbildningar. Detta forum skulle kunna vara dels en kontaktbank för dem, dels ett praktikfall när det gäller att producera nyheter etc. Nyhetskällor finns det ju gott om bland medlemmarna.

Kan någon institution/nation vara intresserad, månne?

  • Medlem
  • 2003-11-18 23:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
För övrigt tror jag mer på en ekonomisk förening bestående av en kärntrupp (som driver) snarare än en ideell förening.

Finns det några pengar att tjäna då? Du öppnade ju diskussionen med att detta inte var något lönsamt projekt.:confused:

  • Medlem
  • 2003-11-18 23:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Vi skulle kunna arrangera vår egen Expo, egen medlemstidning som kommer ut med jämna mellanrum.

[...]

Jag ser bara möjligheter - men jag är ju entreprenör också

Det här är ju en helt annan ton än det du öppnade med, nämligen att företag ogärna ger bidrag till privatpersoner eller till konkurenter, och att det därför var bättre att låta en förening vara huvudman för 99mac.

Det tycker jag låter förståndigt.

Sen är det ju frågan om en sådan förening, vare sig den är ideell eller ekonomisk, ska nyttjas för andra, mer äventyrliga, syften.

Man kan ju faktiskt bilda fler föreningar...

Citat:

Skrevs ursprungligen av jotj
Finns det några pengar att tjäna då? Du öppnade ju diskussionen med att detta inte var något lönsamt projekt.:confused:

Jag tror säkert att det går - jag har valt att inte göra 99mac till en vinstmaskin av många skäl. Jag tror vi tillsammans kan skapa någonting mycket större än vad 99mac är idag.

För två år sedan trodde vi helt säkert att 500 medlemmar vore en omöjlighet, idag är vi 5000st. Utvecklingen slutar troligtvis inte här utan fortsätter och det är dags att välja väg.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-19 10:24

Om 99mac skulle försvinna skulle det kännas som den dagen för ett par år sedan nu när jag som vanligt surfade in på macpower, bara för att mötas av ett meddelande att det var nerlagt.
99mac behövs.
Men hur är det planerat att det ska bli lönsamt? Jag har inte riktigt hängt med på den biten...
Medlemsavgifter har ju varit uppe förr, och om alla 5000 medlemar gav ungefär 15 kr/mån så skulle det förmodligen täcka iallafall de nuvarande kostnaderna.
Problemet är väl bara att av de 5000 så är ju knappast alla aktiva och villiga att betala för sig.
Det är knepigt det här, och jag har då inget svar. Allt som kan sägas säkert är att det vore otroligt sorgligt om 99mac skulle försvinna, och vi måste se till att det inte blir så.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-11-19 10:45
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Vi skulle kunna arrangera vår egen Expo, egen medlemstidning som kommer ut med jämna mellanrum.

Tycker det här låter bra, skulle funka om 99mac fick en starkare organisation. Problemet är väl att vi är splittrade såväl geografiskt som när det gäller engagemang. Jag tror det som gör 99mac framgångsrikt just nu är att det är enkelt och kravlöst att vara med. Skall man skapa något större som kräver mer formell anknytning och/eller avgift tror jag man får räkna med att mista en del medlemmar. Men det kanske det är värt, beroende på vad man får ut av det i slutändan.

Behöver ni personal till 99mac som har varit med i föreningar länge så kan ni räkna mig! Flera års erfarenhet bakom sig!
Är med en Dataförening i skrivande stund och sitter i styrelsen m.m. så någon hjälp kan man nog ge!
Hör av er om det kan vara intressant, hjälper gärna till!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-11-19 13:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Jo, men man har inte av dom så jättemycket. Jag tänkte nog sätta "ribban" lite högre (inget ont om MacSverige på något sätt).

Problemet är och har hela tiden varit, att få tag på folk som vill och har tid att engagera sig. Samma toner hörs på denna tråd, folk är rädda att ta på sig för mycket. Många är redan engagerade på annat håll och prioriterar det. Men får ni ihop en aktiv "kärntrupp" så borde det kunna gå.

Lycka till! / Terhi

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-11-19 13:14

Jag skulle kunna tänka mig att vara engagerad i vad det nu blir. Skulle vara kul, men det beror förstås på hur formerna för detta något blir.

  • Medlem
  • 2003-11-19 20:56

ett sätt att dra in i alla fall lite pengar är att plocka bort såna här trådar http://99mac.se/forum/showthread.php?s=&threadid=34245 eller ta betalt för platsen de fyller.

Bevaka tråden