Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Oberoendefråga (återigen)

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag fick just veta att Henrik Wannheden skriver en artikel på MacNytt idag som kan tolkas som att nyheterna kring Importbutiken skapades pga att jag och min bror driver Recycler.

Som ni alla vet är jag entreprenör och jobbar inom flera olika områden, och konkurrerar med många olika företag. Att man därför automatiskt skriver ner andra företag (i detta fall en obetydlig enskild firma 100 mil ifrån vårt verksamhetsområde) känns som ett billigt sätt att slå på mig.

Jag har tidigare skrivit om "oberoendefrågan" här på 99mac, jag har ett liv utanför forumet precis som alla andra och jag hoppas verkligen att ni förstår vilka dilemma som kan uppstå.

Samma problem drabbar naturligtvis andra nyhetsmedia där inte journalisterna är helt oberoende av andra inkomstkällor.

Hade varit intressant att höra läsarnas kommentarer i denna fråga!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-18 10:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Jag fick just veta att Henrik Wannheden skriver en artikel på MacNytt idag som kan tolkas som att nyheterna kring Importbutiken skapades pga att jag och min bror driver Recycler.

Så kan man ju tolka det, även om jag inte tror många gör det. Du kan inte förneka att ni är konkurrenter, och jag har väldigt svårt att tro att Herr Arne skulle bli så upprörd om du bara bedrev ett Mac-forum. Hur oberoende du nu vill vara, så är det omöjligt att vara det till 100% om du som den entreprenör du är har många järn i elden inom en hel massa områden.

Citat:

Att man därför automatiskt skriver ner andra företag (i detta fall en obetydlig enskild firma 100 mil ifrån vårt verksamhetsområde) känns som ett billigt sätt att slå på mig.

För den passningen till Herr Arnes verksamhet var ju inte billig alls

Om du tycker att det är viktigt att du får sagt din sak precis som du vill ha sagt den, så får du gärna kommentera sakerna hos oss. Att du skriver ett genmäle här hjälper dig inte så mycket hos oss. Inte för att du behöver hjälpas. Herr Arne verkar ju inte, som Patric uttryckte de, vara riktigt med i matchen.

Tänk dessutom på att du har fullkomligt företräde till din version av historien både här och hos oss. Jag tror inte Herr Arne bemödar sig att kommentera. men det är ju vad jag tror. Han är ju naturligtvis också välkommen om han känner för det.

Erbjud honom att låta en opartisk individ göra motsvarande kontroll av din och hans site och publisera den på 99Mac !
Men som sagt, man kanske måste Herr Arne fundera över sina penningar lite, innan han går med på det. Som det ser ut nu och utefter vad jag hört och läst så skadar nuvarande situation alla inblandade aktörer på marknaden på ett eller annat sätt.
Jag misstänker att frågan hade inte blivit så "stor" om inte den föregåtts av de måna inbrotten och stölderna tidigare omtalade här bland medlemmarna på 99mac !
Därtill bör "man" se en viss skillnad mellan det amerikanska och svenska rättsystemet !

Mvh. Christopher

  • Medlem
  • 2003-11-18 11:34

den som har redaktionellt ansvar ska inte ha egna intressen i det han bevakar. björnström ska inte granska konkurrenter till sina egna projekt vid sidan om 99mac. Det stridr mot god journalistisk sed och ger goda skäl att misstro 99mac som nyhetstjänst.
Ett exempel på det är att en morgontidning som DN låter andra tidningars recensenter skriva om böcker som författats av DN-medarbetare.

edit: AAARRGHHH! SÄRSKRIVNING!

Senast redigerat 2003-11-18 12:23

Henrik vet inte vad han talar om (igen).

/Ola

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-11-18 11:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av Taz_1999
Henrik vet inte vad han talar om (igen).

/Ola

Va?

(tillägg/förtydligande: med "Va?" menas "förklara dig".)

Senast redigerat 2003-11-18 12:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
den som har redaktionellt ansvar ska inte ha egna intressen i det han bevakar. björnström ska inte granska konkurrenter till sina egna projekt vid sidan om 99mac. Det stridr mot god journalistisk sed och ger goda skäl att misstro 99mac som nyhetstjänst.
Ett exempel på det är att en morgon tidning som DN låter andra tidningars recensenter skriva om böcker som författats av DN-medarbetare.

Så varken jag eller Patric Malm kan skriva om branschnyheter?

Om det är så ni känner så ska jag tänka på det i fortsättningen.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-11-18 12:10

För varje nytt sagt ord (skrivet) blir denna lilla fjäder snart en klassisk höna.
Var och en som yttrar sig på detta forum om person , på så sett att det kan kallas för förtal, får själv stå till svars för det sagda. Dvs det gäller samma regler här på forumet som i samhället i övrigt.
Vad som har sagts om vem är svårt att återskapa. Dock är det helt givet att den person som har uttalat sig nervärderande eller skadligt om annan person får själv stå för konsekvenserna.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-11-18 12:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Så varken jag eller Patric Malm kan skriva om branschnyheter?

Om det är så ni känner så ska jag tänka på det i fortsättningen.

Jag vet inte riktigt, men kanske du ska låta någon annan skriva om specifika saker där din objektivitet kan ifrågasättas.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Så varken jag eller Patric Malm kan skriva om branschnyheter?

Om det är så ni känner så ska jag tänka på det i fortsättningen.

Att kräva detta vore ganska orimligt. Din koppling till Recycler & Speedmania är t.ex. väldigt tydlig.

Naturligtvis bör du inte testa Speedmaniaprodukter i egen hög person, och publicera som 'oberoende testad', men den diskusionen har ju redan varit uppe...

Jag anser att "Det är sant, för det står ju i tidningen" är ett dåligt synsätt, samt att "Det är sant, för jag hittade det i ett nyhetsforum på nätet" är direkt korkat.

Det är bara att acceptera att vi lever i en ny tid, där ansvaret mer och mer förskjuts från informationsproducenterna till informatioskonsumenterna. Källkritik är viktigare än någonsin.

OT: För övrigt kan man naturligtvis inte lita på allt som står i tidningen...

  • Oregistrerad
  • 2003-11-18 12:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Så varken jag eller Patric Malm kan skriva om branschnyheter?
Om det är så ni känner så ska jag tänka på det i fortsättningen.

Tycker jag verkar orimligt.
I mitt tycke tycker jag det är bättre att en med intressekonfliker visa dessa öppet än att man via omvägar (typ: kompisen till någon på DN som skrivit en bor och som jobbar på svd recenserar utan att tala om att han är bekant).
Tror alla här vet om recykler (hur skulle man slippa ifrån det ) och själva kan se eventuella intressekonflikter - inte värre än att macoteket och apple svara på frågor på ett sett som skall verka "obyndet" fast alla vet ju att dom har bindningar då det redovisas öppet : värre med en återförsäljare som registrerar sig som "en vanlig man".
Fortsätt som för och va öppna - om folk missuppfattar så är det upp till dom att anstränga sig ett endaste uns...

  • Medlem
  • 2003-11-18 12:17

jo, branchnyheter, men inte granska andra företag. Även nyheter är förresten lite tveksamt ur ett strikt journalistiskt perspektiv. Det skulle vara helt uteslutet på en hyfsat anständig dagstidning.
anta att det skulle hända något anmärkningsvärt med Recykler som var värt att rapprtera om. Skulle du rapportera om det då? Om det skulle visa sig att du rapporterade det, men i ett senare skede rapporterade om något positivt om Recykler, skulle man kunna ta det positiva på allvar, oavsett sanningshalten? Det skulle kunna uppfattas som ett försök att släta över den negativa rapporteringen. Som journalist ska man vara fri och obunden av lojaliteter.
Och man skulle kunna undra vilka nyheter som släpps fram. De som på ett eller annat sätt gynnar Recykler? Skulle man kunna lita på att även för Recykler negativ rapportering skulle komma fram?

En variant är att någon annan får redaktionellt ansvar och godkänner/ansvarar för det material ni bidrar med.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
Det skulle vara helt uteslutet på en hyfsat anständig dagstidning.

Möjligen är jag korkad och trångsint, men jag anser inte att ett nätforum kan jämföras med en dagstidning.

För att få oberoende skribenter måste man t.ex. försörja dem... Vilket blir en lite tung post i utgifterna för ett forum som detta... :rolleyes:

  • Medlem
  • 2003-11-18 12:25
Citat:

Skrevs ursprungligen av thorman
Möjligen är jag korkad och trångsint, men jag anser inte att ett nätforum kan jämföras med en dagstidning.

Jag diskuterar bara journalistiska principer, och de gäller oavsett hur man publicerar sig.

Jag håller med dig fullständigt.

Vi kanske ska tydliggöra dessa saker (vilket jag gör just nu) och fortsätta skriva? Det vore synd att inte kunna rapportera om branschhändelser på 99mac.

Dessutom har jag märkt att om man inte är "i branschen" får man inte veta något - moment 22!

  • Medlem
  • 2003-11-18 12:32

jag menar inte att du inte ska skriva, bara att man som läsare inte kan vara helt säker på att du inte har personliga intressen i det du skriver om. Men som sagt, på 99mac vet "man" ju det redan. Och gör man inte anspråk på total objektivitet (något som egentligen inte finns) så spelar det ingen roll.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-18 12:40

För mig är det inga problem, jag är bara en människa och inget regelverk som kräver genomförandet av en granskning hos nämnder och bland etiketter och etikböcker för att läsa något som någon annan säger. Att hålla en nivå på att kritiskt tolka det man får till sig tror jag att många av oss kan. Var det någon som såg på TV i lördags förresten? Konspiration 58 diskuterades bland annat. Förresten: För att få sälja nya appleprodukter i Sverige krävs det väl att man är en av Apple auktoriserad återförsäljare?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
jag menar inte att du inte ska skriva, bara att man som läsare inte kan vara helt säker på att du inte har personliga intressen i det du skriver om. Men som sagt, på 99mac vet "man" ju det redan. Och gör man inte anspråk på total objektivitet (något som egentligen inte finns) så spelar det ingen roll.

Bra - jag ställde frågan för att få vettiga svar.

Ju större 99mac blir desto viktigare blir sådana här frågor.

  • Medlem
  • 2003-11-18 12:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av PF
Att hålla en nivå på att kritiskt tolka det man får till sig tror jag att många av oss kan.

det handlar inte om att man som läsare klarar av att skilja på det ena och det andra. Det handlar om att ha ryggen fri som granskare och journalist. Att vara oförvitlig. Jag misstror inte 99mac:s läsare, eller Björnström, men det är som sagt inte min poäng.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-18 13:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
Det handlar om att ha ryggen fri som granskare och journalist. Att vara oförvitlig.

Hur många journalister har det anseendet?
Britt-Marie Mattsson och...?

  • Medlem
  • 2003-11-18 13:09

de flesta journalister har det anseendet. att sedan tidningen/tv-kanalen/radiostationen inte alltid kan leva upp till det är inte samma sak. Men strävan finns (nästan) alltid där.

Som Baron påpekat så finns ingen total objektivitet, och att olika lojaliteter påverkar rapporteringen i media överallt är nog något vi får leva med. 99mac är långtifrån ensamma om problemet.

Det som är viktigast för mig är att relationen mellan Recykler/Speedmaina och 99mac är öppen, så att var och en kan bilda sig en egen uppfattning. Den öppenheten finns, och kanske det skulle kännas ännu ärligare om forumet om Recykler och Speedmania utformades på ett sådant sätt att man inte kan klicka sig dit utan att se relationen. Alla som besöker 99mac någorlunda ofta känner till det här, men många kanske bara surfar förbi eller är här sällan, och då skulle det vara tydligare om texten

Citat:

Både Recycler och Speedmania är guldsponsorer för 99mac.com och i detta forum kan du kommunicera direkt med ansvariga på företagen. Nyheter, frågor, kommentarer och tips

även innehöll något kort som att "företagen drivs av M B, som även driver 99mac."

Exakt hur man ska utforma det vet jag inte, men ju tydligare det är, ju ärligare tror jag att det upplevs.

Parallellt med denna diskussion pågår diskussioner om att överlåta 99mac till en förening vilket skulle göra att många av dessa frågor försvinner.

Jag skulle helst göra betydligt mer reklam för mina tjänster på 99mac men jag "håller igen" ordentligt för att slippa känna att jag utnyttjar er & andra sponsorer.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-18 14:01

Jag tycker att det känns lite märkligt att Henrik Wannheden går till angrepp mot Björnströms journalistik med tanke på relationen mellan ApplePaj AB och macnytt på egen hemmaplan. Där råder ju precis samma situation.

Jag tror knappast att Björnström skrev artikeln för att trycka ned eller smutskasta en konkurrent till Recycler. Det var väl ganska uppenbart att artikeln skrevs på grund av konstiga annonser, många inbrott och stölder samt misstankar från medlemmar över den affärsverksamhet som fördes.

Om det varit så att personen i fråga utgjorde en ett hot mot Recyclers verksamhet vore läget annorlunda.

Att sedan misstankarna möjligen var överdrivna är en helt annan fråga som ej har med relationen Recycler / 99mac att göra.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-18 14:12

..."A Billion Dollars!"

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-11-18 14:24

Jag tänkte också starta en firma - import/export och så där...

Siktar på 100 miljoner i omsättning innan jul...

Marknadsplan:
1. Börjar med att göra mig ovän med 5 000 pro-användare på min hemmamarknad.
2. ...

  • Oregistrerad
  • 2003-11-18 14:43

Hörru, Björnström! Varför har du inte en ledarspalt på 99mac?

Alla media med självaktning har en ledare där man redovisar åsikter och subjekiv kritik. Det vore också ett sätt att seriöst distansera sig mot andra mac-fora och skaffa sig högre status som Mac-baserat forum.
Precis som nämndes tidigare låter DN andra tidningar recensera det egna förlagets utgåvor. Helt rätt. Som motpol slänger man ständigt in brandfacklor genom ledarspalten. Titta sedan på partipolitisk bundna tidningar, så blir det än värre.
Sedan är det upp till dig att "hålla truten" eller vara sant objektiv i de övriga diskussionerna. Du slipper dessutom att jaga runt och kommentera tarvligheter, utan kan koncentrera dig på andra väsentligheter. T.ex. att utveckla 99mac tillsammans med oss medlemmar istället för att behöva försvara dig själv som person.

Med vänlig hälsning
Johan Gunverth
SOS Datakraft

Edit: felstravnig

  • Medlem
  • Österåker
  • 2003-11-18 15:03

@Schuckert: väl talat!

Dessutom efterlyser jag återigen en "Om 99mac"-sida med information om 99mac som sajt och dem som står bakom, den sidan skall ha en länk på förstasidan. På så sätt kan man snabbt se vilka beroenden som finns. Alla större sajter har sådant men jag har ännu inte hittat en samlad sida för detta här?

Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Jag tycker att det känns lite märkligt att Henrik Wannheden går till angrepp mot Björnströms journalistik med tanke på relationen mellan ApplePaj AB och macnytt på egen hemmaplan. Där råder ju precis samma situation.

Ännu mer roande är det att kritiken synes gå ut på att den gode Björnström som entrepenör och företagare inte skall/bör grandska/kritisera andra företag/företagare.

Skrivet i ett forum som granskar ett annat forum. Någon mer än jag som ser paradoxen?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Hur många journalister har det anseendet?
Britt-Marie Mattsson och...?

Och nu känner jag att jag måste försvara journalistkårens anseende. Mot mina tidigare inlägg... :rolleyes:

Mja, efter att ha kritiserat mediabrusets sanningshalt och förespråkat källkritik i konsumentledet så vill jag nog ändå hävda att åtminstone jag litar på att journalisterna (i mycket högre grad än man kanske tror efter att ha läst tabloiderna ) faktiskt verkligen försöker rapportera sanningen så gott de kan. Att det sedan blir fel ibland kan man nog ofta skylla på att det nu måste gå så fort i rapporteringen...

Men det är ju bara vad jag som lekman (jag har träffat och talat med journalister, och haft den tvivelaktiga förmånen att i sex månader dela rum med mannen som skötte företagets presskontakter, huvudsakligen via telefon... :D!! ... men aldrig varit skribent...) tror.

Bevaka tråden