Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ps 2 Emulator För Mac

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej hej

Undrar om det stämmer att det är möjligt att spela sina PS 2 spel på sin mac. Hade ju varit skönt att bli av med den.

Tyvärr finns det ingen för PS 2, men för PS1 finns det några som funkar i OS X.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-17 20:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mats Börjesson
Tyvärr finns det ingen för PS 2, men för PS1 finns det några som funkar i OS X.

Jasså?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2003-11-17 20:50

Connectix Virtual Game Station är väl det första man kommer att tänka på. Jag vet inte om Connectix fortfarande säljer den. De kom ju i luven på Sony med den. Om inte annat så går den nog att få tag på på nätet.

Här är en länk med mycket andra intressanta saker när det gäller att köra icke-Mac grejer på en mac.

http://www.emulation.net/

  • Oregistrerad
  • 2003-11-17 21:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av Gunnar B
Connectix Virtual Game Station är väl det första man kommer att tänka på. Jag vet inte om Connectix fortfarande säljer den. De kom ju i luven på Sony med den. Om inte annat så går den nog att få tag på på nätet.

Här är en länk med mycket andra intressanta saker när det gäller att köra icke-Mac grejer på en mac.

http://www.emulation.net/

CVGS funkar inte i OS X.....Det vill ehller inte funka i classic.

Flarestorm är just nu alpha... det är en bit kvar på den emulatorn

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pallish
CVGS funkar inte i OS X.....Det vill ehller inte funka i classic.

Flarestorm är just nu alpha... det är en bit kvar på den emulatorn

flarestorm är väl bara ps1 den med?

Hursomhelst så tror jag inte du skall förvänta dig en ps2 emulator på någon platform, iaf inte om du vill ha rimlig/spelbar prestanda..

  • Oregistrerad
  • 2003-11-18 00:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av johan dansk
flarestorm är väl bara ps1 den med?

Hursomhelst så tror jag inte du skall förvänta dig en ps2 emulator på någon platform, iaf inte om du vill ha rimlig/spelbar prestanda..

Nej nej, PS2 förväntar jag mg inte =):) Däremot en ordentlig PS-emulator...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-18 00:56

Kan en G3/266 utan dedikerad 3D-hårdvara emulera en PS1 så borde en DP2.0 G5 kunna emulera en PS2... Sen är frågan om marknaden finns för att göra det + att Sony stämmer skiten ur företaget som gör det hela också

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2003-11-18 01:41

Det finns ingen dator idag som är såpass advancerad att den klarar av att emulera PlayStation 2...

svårt att härma en känsla vet ni väl?

Jaja, där gick jag bet trots allt då och jag får fortsätta ha min fula PS2 i hörnet.
Men hur är det med att få tag på gamla goa Nintendo 8-bit spel då?

har en annan vän som har ruggigt många men han har en PC.

Har ett sug efter Punch Out känner jag...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik.dv
Kan en G3/266 utan dedikerad 3D-hårdvara emulera en PS1 så borde en DP2.0 G5 kunna emulera en PS2... Sen är frågan om marknaden finns för att göra det + att Sony stämmer skiten ur företaget som gör det hela också

Helt så enkelt är det dock inte, ps2an innehåller mängder med roliga register som är specifikt för just ps2an, där programmerare bla skickar råa dma paket till och annat roligt.

Emulering innebär att man återskapar hårdvaran mjukvarumässigt, vilket betyder att istället för att gå genom dom hårdvararegister som finns på ps2an så måste man göra det mjukvarumässigt villket innebär en oerhört prestanda förlust på att översätta maskinkod fram och tillbaka.

Vad gäller äldresystem så vet alla som var med i mames tidligare dagar att det även kan vara svårt att emulera gamla system!

Har för mig att GC emulatorn som Nintendo tillhandahåller för utvecklare körs runt en tjugondedel av verkliga hastigheten och det är långt ifrån spelbart, men det funkar tills man fått sitt GC devkit

Jag vet att ett gäng höll på med en PS2-emulator för OSX tidigare, men det var länge sedan jag hörde något om den.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-18 21:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av William WM
Jag vet att ett gäng höll på med en PS2-emulator för OSX tidigare, men det var länge sedan jag hörde något om den.

Menar du The Grinch, eller?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-18 21:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av anders gbg
Jaja, där gick jag bet trots allt då och jag får fortsätta ha min fula PS2 i hörnet.
Men hur är det med att få tag på gamla goa Nintendo 8-bit spel då?

har en annan vän som har ruggigt många men han har en PC.

Har ett sug efter Punch Out känner jag...

En bra Nintendoemulator är RockNES (man kan hitta den på http://emulation.net/). ROMs kan du kopiera från din PC-vän, de är plattformsoberoende (alltså de kräver ju ett Nintendo, men det spelar ingen roll vilken datorplattform Nintendot körs på eftersom de körs på Nintendot och inte datorn).
Man kan också hitta ROMs om man söker på internet, men det kan vara omöjligt ibland. En sida som jag lyckas med ibland är http://www.coolroms.com/ och en sida som var jättebra tills det verkar som den upphörde att existera, var http://www.mariconda.com/michael/games.html

Rajje, tack så mycket för din hjälp här. Visste inte att jag kunde få spelen av någon med en PC.

Laddade hem en annan emulator som heter Macmame som verkar jättebra. Man kan få den på www.macmame.org och enligt deras discussionboard så verkar det även som om man ska kunna spela PS2 spel utan problem.

Men nu blir det Punch Out.

Återigen, tack för all hjälp

Sony köpte virtual game station av Connectix 2001 och lade sen ned programmet. På tiden det begav sig hade jag original-iMacen på 233 MHz och sålde mitt PS1 men behöll spelen och lirade på Macen istället

1
Bevaka tråden