Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bränna Panther på en G4:a med OS 9?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Mors!

Tjena jag har en Powermac G4 med OS9 och har lite probs med ett gäng .dmg filer som jag vill bränna (bland annat betor av OS X Panther som jag tänkte installera)...

Min fråga är alltså, hur bränner jag .dmg-filer i OS 9.2.2? Går det överhuvudtaget? Eller måste jag installera OS X först? :/ (blir ju lite omständigt att installera OS X bara för att bränna tre skivor, för att sen ta bort det och installera om

Thanx!

Varför vill du installera en Beta när du kan skaffa den riktiga Panthern?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-17 10:06

Vad med disc copy eller disc burner... (Har aldrig testat i 9:an men det är ju dem man använder i X fastän de "sitter ihop")

Jaja, nya panther eller beta, same shit. Problemet var nu att bränna en .dmg på OS9

Var hittar jag disk copy och disk burner i OS9? Och vad heter dom på svenska? (har svensk os9) Filen ligger ju som okänd fil iaf... alltså den vill inte associera sig med ngt prog..

Jag hade för mig att det var ngn typ av tillägg man behövde ladda ner ngnstans ifrån för att os9 skulle haja vad .dmg-filer vad för nåt.. Kan det stämma???

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-17 16:51

- Stryktipset -

Senast redigerat 2003-11-17 17:08
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-11-17 17:03

populärt att hjälpa folk pirata panther här, nej. Men jagkan säga att det går, men är jävligt krångligt, eller det var det innan det fanns konverteringsprogram

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-17 17:05

Piratkopiera program är strikt olagligt. Skulle aldrig falla mig in att hjälpa någon med något sådant. Jag hoppas verkligen att funkybruno har rättighet att utnyttja de .dmg avbilder som han vill bränna. Det märkliga i sammanhanget är att funkbybruno borde ha fått en giltig kopia av OSX 10.3 retail om han varit berättigad att utvärdera betan.

Därmed stryker jag mitt tips ovan...

  • Medlem
  • Partille
  • 2003-11-21 01:47

Diskburner ligger i Applications(MacOS 9):Utilities:Disc Burner.

Men problemet är nog att du inte har en CD-brännare som stöder det programmet - det måste nämligen vara en Apple orginal (eller samma fabrikat/typ köpt lös)

Det är därför alla Mac-ägare idag köper en Pioneer DVD-brännare om de inte har en dator som levererades med sin gamla MAC.
Tyvärr är de inte så gamla att de vet att samma gällde på MacOS 9 tiden eller att de säkert inte själva är guds heligaste helgon.
(De köper ju just en Pioneer för att den ska funka med Disk Burner, iDVD, DVD-Player, iMovie osv osv - trots att det är ren fusk - det är bara en DVD av samma märke som sitter i Apple de köper och de har ingen "orginal Apple DVD-brännare"!!! Rent fusk alltså - men inte mej emot jag gör samma med Apples priser)

Har du ingen gammal Apple eller Applekopia av gammal SCSI-CD-brännare får du skaffa Toast, antingen en licens med gott samvete eller pirat med dåligt att gå och smyga med.

Allt har sitt pris.

Disc burner funkar bra med bägge mina icke-Pioneer brännare

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-21 13:40

Disc Burner fick väl ändå ganska brett stöd mot slutet av OS9 utveckling. Det fungerade finfint med en LiteOn brännare jag hade vill jag minnas.

Men nu var det väl inte själva brännaren som var problemet i det här fallet utan .dmg filerna tillsammans med den version av Skivavbildning som fanns i OS9.

Och därmed lägger jag ner tipsskrivningen till piratkopieraren. Besök närmsta Mac återförsäljare för att ex av Panther, eller köp det till studentrabatt på Mecenat Apple store (750kr drygt).

Citat:

Skrevs ursprungligen av funkybruno
Jaja, nya panther eller beta, same shit. Problemet var nu att bränna en .dmg på OS9

Var hittar jag disk copy och disk burner i OS9? Och vad heter dom på svenska? (har svensk os9) Filen ligger ju som okänd fil iaf... alltså den vill inte associera sig med ngt prog..

Jag hade för mig att det var ngn typ av tillägg man behövde ladda ner ngnstans ifrån för att os9 skulle haja vad .dmg-filer vad för nåt.. Kan det stämma???

På svenska heter det "skivavbildning" och den finns i verktygsmappen.

F

1
Bevaka tråden