Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G5 hänger sig + fläktar går upp i högvarv

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi har två stycken exakt likadant konfigurerade G5'or på vår reproavdelning. Nu har den ena börjat bete sig mycket underligt. Den låser sig slumpmässigt, under arbete eller när den står sysslolös, när detta sker går fläktarna långsamt upp i max-varv.

Har någon varit med om detta eller skall jag driva en spetsad påle genom bestens hjärta?

Jag har inte fått detta under drift men den startade på det sättet en gång. Fick tvinga ner den och sen var det bra.

Det har hänt flera gånger idag. Tydligen har den stått på vila över helgen..

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-17 13:35

Det råder mycket problem kring vila med G5:orna verkar det som. Jag har ingen direkt lösning på dina problem men jag ser gärna att du provar följande för att se om det förändrar saken.

1. Gör reset av PRAM och NVRAM
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=2238

2. Radera prefs-filen för vila "com.apple.PowerManagement.xml" (sök i finder så finner du den).

3. Som sista nödlösning kan du prova att stänga av systemvila för att se om krascherna försvinner.

Har ni installerat någon 3:e parts hårdvara i maskinen? Ex. PCI kort, usb dongle, extra minne osv. Har ni Airport extreme i maskinen?

En beskrivning av konfiguration och modell vore bra.

Ska ta bort Dongle och se...

Nu hängde den sig mitt under uppstart av Illustrator, alltså inte i samband med vila.

Dual G5, 1 GB minne, inget AP... det satt en Quark Dongle i den strulande maskinen, men problemet kvarstår även när den är borta.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-17 15:09

Vilken systemversion körs på maskinen?

Du har slängt prefs-filen, gjort reset av PRAM och NVRAM efter att dongeln togs bort?

Prova även att starta från system cdn och kontrollera startskivan med Disk Utility.

1GB ram, är det 2st 512mb moduler eller 4st 256mb moduler? Om det är 4st 256mb kan du ju felsöka genom att koppla ur dem parvis och se ifall problemen kvarstår.

En ide kan vara att ringa Apples telefonsupport. De kanske har haft flera fall med liknande symptom och vet vilken hårdvara det är fel på. Jag kan ej hitta någon techbase artikel som behandlar ämnet tyvärr, vilket minskar sannolikheten för att supporten kan ge dig hjälp.

Senast redigerat 2003-11-17 15:26
  • Medlem
  • 2003-11-17 15:50

Du menar väl "com.apple.PowerManagement.plist"? Den enda filen med "PowerManagement" i som jag hittade (10.3.1):)

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-17 15:56

Ja, felskrivning. Sorry. com.apple.PowerManagement.plist skall det vara.

Där lagras följande parametrar för "AC Power":

Automatic Restart On Power Loss
Disk Sleep Timer
Display Sleep Timer
Dynamic Power Step
Reduce Processor Speed
Sleep On Power Button
System Sleep Timer
Wake On AC Change
Wake On LAN
Wake On Modem Ring
1
Bevaka tråden