Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Livräddning på imac

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2003-11-17 01:13

Hmm.
Jag köpte en död imac dv se av någon här, kommer inte ihåg vem och det spelar ingen roll. Hur som helst så är strömförsörjningen död. Hur mycket vågar man pilla inne i en imac?
Jag har en manual där det beskrivs hur man ska kolla spänningar och resistanser på lite ställen, och när man konstaterat var felet ligger ska man beställa en reservdel från Apple. Men jag har inga pengar till reservdelar.
Om det visar sig att det är fel på power/analog/video-kortet - går det att reparera det själv då? Det sitter en säkring precis där strömmen kommer in i datorn. På tidigare imac-modeller står det att det går att byta den säkringen, men nu står det att om säkringen är paj så ska man skicka efter ett nytt kort.

Ganska flummigt blev det här, men vad jag egentligen undrar är om någon har fixat en död imac dv se. Och vilka delar man ska hålla sig undan från om livet är en kärt.

Jag har för mig att när jag köpte den, så sade killen att det är ganska lätt att fixa, men att han inte hade tid/lust. Och nu när den har stått här och mognat, så vill jag fixa den.

Help me 99mac, you're my only hope:(

  • Oregistrerad
  • 2003-11-17 01:39

Bara för att förtydliga: Jag blev alltså inte lurad av säljaren. Jag visste att den var död!

Det är inte så att strömbrytarknappen (startknappen) har flippat ut? Jag vet att det var ett problem med vissa iMac. D.v.s.
att knappen i sig ej aktiverar den "riktiga" knappen bakom? Kolla om den yttre knappen är riktigt centrerad i hålet på skalet. Är den inte det kan man misstänka ovanstående skrivet. /nic

  • Oregistrerad
  • 2003-11-17 11:28

Den är kollad! Så det är nog något jävligare i görningen i min lilla maskin, tror jag.

Fler tips?!

  • Oregistrerad
  • 2003-11-17 11:46

Inget tips :
Men den där manualen? Avhandlar den gamlare oxå?
[En A/B/C-något som går som tåget när skärmen är dänkopplad men inte annars... Classic fel sas.]

  • Oregistrerad
  • 2003-11-17 11:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Inget tips :
Men den där manualen? Avhandlar den gamlare oxå?
[En A/B/C-något som går som tåget när skärmen är dänkopplad men inte annars... Classic fel sas.]

Hänger inte med dig. Nej den avhandlar inte äldre, men jag har en till abc också. Har du en dator som inte funkar?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-17 11:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelle Gustavsson
Hänger inte med dig. Nej den avhandlar inte äldre, men jag har en till abc också. Har du en dator som inte funkar?

Talar jag i tungor
Jo - jag har en A/B/C som har det klassiska felet med "starta upp->kolla allt->kolla skärmen->nähä->stänga av".
Den startar ju så glatt upp om man kopplar bort skärmen så det är ju inte något fel mer än det (vilket iofs inte är lite på en iMac).
Tänkte mest lattja runt lite bland alla kilovolten för att se om jag kan få ordning på den - men det är ju lättare med en kopia på ett papper

Kan det måhända vara 3,6 volts batteriet (backupbatteriet) på moderkortet som är helt slut?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-17 14:07

Menar du för mig eller för Pär?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-17 14:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelle Gustavsson
Menar du för mig eller för Pär?

Inte för mig - datorn går som en (något långsam förvisso men dock) raket så fort bildskärmsanslutningen tas dän...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelle Gustavsson
Menar du för mig eller för Pär?

Jag menade din burk. Om det batteriet är helt slut så går det väl ej att starta igång datorn.

Resetting the PMU on the Logic Board Resetting the PMU (Power Management Unit) on the logic board can resolve many system problems. Whenever you have a unit that fails to power up, you should follow this procedure before replacing any modules. 1. Disconnect the power cord and check the battery in the battery holder (BT1). The battery should read 3.3 to 3.7 volts. If the battery is bad, replace the battery, wait ten seconds, and then reset the PMU (refer to the next step). If the battery is good, go to the next step. 2. Press the PMU reset switch (S1) once on the logic board and then proceed to step 3. Do NOT press the PMU reset switch a second time because it could crash the PMU chip. 3. WAIT ten seconds before connecting the power cord and powering the computer on. If the computer powers on, go to the next step. If the computer does not power on, there is something else wrong with the computer, refer to the symptom/ cure chart, “No Power” in this chapter. 4. Run MacTest Pro and return the computer to the customer. Note: This entire procedure resets the computer’s PRAM. Be sure to reset the computer’s time, date and other system parameter settings before returning the computer to the customer.

/nic

Ähh, vi tar den här med.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-17 18:08

Det är ungefär så långt jag har kommit, Böckert. Problemet just nu är att jag inte har en multimeter (heter det så?) till hands, så jag kan inte kolla batterier och spänningar och så. Det hjälpte hur som helst inte att resetta PMUn.

En multimeter är ett ovärdeligt verktyg som man bara måste äga, bil, hem, m.m. En pefekt julklapp till dig själv.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-18 00:32

Instämmer med föregående talare, multimetern är hemmapularens bästa vän! Själv har jag dessutom glädjen att äga ett oscilloskop, bara för att skryta.

Till frågan: Du hade alltså schema på den aktuella strömförsörjningen? Det låter ju bra. Har man bara schemat finns det inget man inte ska kunna göra! Om du inte vill lägga ut några pengar så kan du få låna min kära multimeter, och se om du hittar vad som är fel.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-18 11:10

Funkar det med en billig multimeter? Jag såg att Clas Ohlson har en för 150 spänn, och det kan det ju vara värt. Men är det avsevärd kvalitetsskillnad som man märker som en enkel hemmapulare?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelle Gustavsson
Funkar det med en billig multimeter? Jag såg att Clas Ohlson har en för 150 spänn, och det kan det ju vara värt. Men är det avsevärd kvalitetsskillnad som man märker som en enkel hemmapulare?

Tja, om du bara ska mäta spänning och inte har alltför höga krav på exakthet så bör en billig multimeter duga. Du ska väl bara mäta om det går ut 12/5/3,3 V från nätagget, och då behöver du ju ingen extrem precision direkt...

  • Oregistrerad
  • 2003-11-18 11:52

Ungefär så tänkte jag också. Bra att få det bekräftat!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-18 11:55

Se till att du köper en digital! Mao inte AG1100 (min första). Den var fördj**lig, omständig att läsa av och oprecis.

Skillnaden mellan en billig och en dyr är inte så stor ur ett "kolla om det funkar" perspektiv. Min dyra har "auto range", diod/ transistortest, kapacitansmätning, högre tolerans av mätvärden och högre precision, huvudsakligen.

Så köp du en CM1100 för 149:-. Jag skulle också rekommendera någon av gripklorna på s. 63 (i C.O. katalogen), åtminstone en att koppla till jorden.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-18 11:58

Fan också. Det är ju snyggare med analog mätare. Armen som åker fram som en gammal VU-mätare från Motown-tiden. Men jag litar på dig hgus!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-11-18 12:21

En billig multimeter duger nog bra, man ställer ju in med vilken känslighet som det ska mätas...

En jävlig grej som Apple gjorde mot alla iMac-ägare var att vid en viss uppdatering av systemet (tror det var vid 9.1 eller 9.2) krävdes en firmwareuppdatering. Det gick bra att installera systemet utan den nya firmwaren men då dränerades iMacen sakta men säkert på livskraft. Har du otur så är det något sånt som hänt.
Prova att stoppa in ett nytt batteri, får du igång den då - ladda ner firmwaren illa kvickt... Om inte så ska det gå att chocka igång moderkortet igen, hur vet jag dock inte...

Det finns nog en hel del gamla döda iMacar i stugorna, jag har en...

Edit: stvalfe

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-18 17:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av rk

Det finns nog en hel del gamla döda iMacar i stugorna, jag har en...

Har du försökt laga den då?

Märkligt, jag upplevde inte att äldre macar dog så mycket som vissa nya verkar göra. (Gamla= IIfx, lcIII, 8500, mfl., givetvis med undantag för de eländiga pb 150, och pb5300)

  • Oregistrerad
  • 2003-11-18 20:18

Nu har jag testat och mätt, och enligt apples rekommendationer ska man byta ut power/analog/video-kortet. Men tror ni verkligen att hela kortet är dött?
Grejen är att jag inte direkt har några pengar att lägga ner.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-18 20:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelle Gustavsson
Nu har jag testat och mätt...

Vad hittade du?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-18 20:31

Jag vet att det egentligen inte hör till just denna diskusionen men.

Det finns ju ett flertal mätpunkter på olika ställen i de flesta macdatorer. Jag har en död G4/400 som bara står, som jag gärna skulle vilja mäta mig fram till felorsaken hos. Datorn går igång så pass att fläktarna surrar, men skärmen går aldrig igång och ingenting mer tycks hända. Har testat med annat grafikkort osv. Haft frågan uppe här tidigare utan tips.

Därför undrar jag. Var får man reda på hur mätningarna går till för felsökning av maskinen? Mätutrustning och mätkunskap har jag. Men jag vet ärligt talat inte var jag skall mäta mellan på tex. moderkortet. Är det alltid mellan jord och de olika mätpunkterna, eller varierar det?

Står förväntade mätvärden och rekommendationer endast i Apples felsökningsmanual till G4/400 för auktoriserade servicetekniker eller går det att komma över på annat vis?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-18 21:01

Nej det är nog bara i servicemanualen det står.

Pär: Jag fann att säkringen var ok, batteriet var ok, men det fanns ingen "trickle-spänning" överhuvud taget ingen spänning på de ställena man skulle mäta på modermodemet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-18 21:21

Det här börjar bli riktigt spännande tycker jag! Nu har jag huvudsakligen sysslat med gamla rörförstärkare, rullbandspelare och annat, men principerna borde ju vara liknande...

Till att börja med cal, så mäter man normalt alltid spänningar mot jord, ja, såvida inte annat är specificerat på schemat.

Pelle, vilken typ av spänning är "trickle" spänningen? Jag antar att strömsförsörjningen släpper ut exempelvis 12v, 5v, 6v och -6v likström. Tricklespänningen kan väl härledas (direkt) till en av dessa? Försök då finna var kedjan bryts, exempelvis om ingen spänning av en viss typ kommer från strömförsörjningen. Därefter behöver man veta vilken typ av strömförsörjning vi har att göra med, (switching, antar jag?) och närmare titta på hur långt det funkar. Ser du en dålig lödning i krokarna? En kontakt som glidit ur?

Har du scheman över exempelvis strömförsörjningen? Det vore intressant om du kunde scanna den.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-18 21:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pelle Gustavsson
Jag fann att säkringen var ok, batteriet var ok, men det fanns ingen "trickle-spänning" överhuvud taget ingen spänning på de ställena man skulle mäta på modermodemet.

Var strömförsörjningskortet stendött?
Kolla så inte sladden dummar sig, men gör den det så har säkert den swithchade regleringen gått - man brukar vara tvungen att ha viss belastning på 5V för att den skall skall ha reglerreferens.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-18 23:47

Nu har ni hamnat över mitt hufvud!
Jag har ju inte några scheman över strömförsörjningen, så jag vet inte var jag ska mäta. Jag mäter bara där det står att jag ska mäta...

Tricklespänningen ska vara på 5 volt vid en viss lödning. Och så var det någon annan stans där det skulle vara lite mindre spänning.

Den switchande regleringen, vad är det? Vilken sladd ska jag kolla?
Vi närmar oss något, tror jag...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-27 20:27

Okejdå!

Ursprungligen av Pelle Hedeblom:

Nu har ni hamnat över mitt hufvud!
Jag har ju inte några scheman över strömförsörjningen, så jag vet inte var jag ska mäta. Jag mäter bara där det står att jag ska mäta...

Tricklespänningen ska vara på 5 volt vid en viss lödning. Och så var det någon annan stans där det skulle vara lite mindre spänning.

Den switchande regleringen, vad är det? Vilken sladd ska jag kolla?
Vi närmar oss något, tror jag...

I min värld (rörförstärkare) brukar "helt död" vara enklast att diagnosticera. Nu är det ju iofs som så att jag aldrig ens har öppnat en iMac... Men det du ska testa är att börja antingen från väggen eller där du (inte) mätt spänning på moderkortet, och försöka följa vägen tills strömmen kommer eller försvinner.

Som sagt så vet jag ju inte hur de här ser ut exakt, och sådana här kort brukar inte vara meningen överhuvudtaget att man ska löda i...

Bevaka tråden