Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PowerBook 17" upplevelser

Tråden skapades och har fått 55 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Är mycket, mycket sugen på att investera i en PB 17". Kan ni lyckliga ägare dela med er lite av era upplevelser med 17". Hur känns den hur är skärmen mm? Gärna jämförelser med de "mindre" PB:arna om ni har några erfarenheter.

Skärmen är helt fantastisk. Grymt ljusstark och färgrik. Jag jämförde med en gammal Pismo, och när datorerna stod bredvid varandra märke man verkligen skillnaden. Pismons skärm (som iofs säkert tappat både ljusstyrka och färg med tiden) var i närmaste svagt gul och riktigt matt. Upplösningen är gryyyym, det är verkligen ballt att kunna ha två webbsidor öppna bredvid varandra på skärmen. Skärmens gångjärn är styvare än de första modellerna, så skärmen är inte lika "sladdrig" som förr.

Även ljudet skiljer datorerna åt väldigt mycket. 17-tummarens högtalare är grymt mycket bättre än den gamla Pismons. Äntligen kan man börja använda datorns högtalare för att lyssna på musik.

17-tummaren känns verkligen välbyggd och bra.

Enda problemet jag märkt hittils är att ström-adaptern ibland slutat leverera ström till maskinen. Har fått dra ut den och ansluta den igen för att batterierna ska börja laddas. Lite irriterande.

Fråga gärna om det är något specifikt du undrar över angående maskinen.

/M

Var den värt pengarna?

Min adapter är också känslig ibland.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-11-02 03:11

Har den bättre eller lika bra betraktningsvinkel som de nya skärmarna 15,4 som leveraras på nya bärbara Pc?
En skärm med en otrolig bred betraktningsvinkel upp och sidledes och rakt framifrån.
(Dessa skärmar skulle igentligen sitta på nya pb 15 enl rykte men Apple strulade och fick inte till det i tid .) Det blev en fläckig sak med låg upplösning i stället som nu återkallats.

Hur lång batteritid jmf med centrino prosessor som har ca 6 timmar. Hur varm blir den om du har den i knät
Är den ful , vacker eller mitt i mellan.

Är den billig och kostar under 20000 inkl moms med tillräckligt arbetsminne i från början.
Om så då vill jag ha en

  • Medlem
  • 2003-11-02 03:18

miri:
Du får ursäkta, men nu har det slagit slint för dig fullständigt. Vem bryr sig om vad du vill? Hur ska någon veta om det är bättre än någon annan skärm, som du inte ens specificerat vilken det är?

Grundfrågan handlar om hur man upplever 17" PB, så jag skriver om ditt meddelande:

Har den bra betraktningsvinkel?

Hur lång batteritid?

Hur varm blir den om du har den i knät?

Är den ful , vacker eller mitt i mellan?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Belak
Skärmen är helt fantastisk. Grymt ljusstark och färgrik. Jag jämförde med en gammal Pismo, och när datorerna stod bredvid varandra märke man verkligen skillnaden. Pismons skärm (som iofs säkert tappat både ljusstyrka och färg med tiden) var i närmaste svagt gul och riktigt matt. Upplösningen är gryyyym, det är verkligen ballt att kunna ha två webbsidor öppna bredvid varandra på skärmen. Skärmens gångjärn är styvare än de första modellerna, så skärmen är inte lika "sladdrig" som förr.

Även ljudet skiljer datorerna åt väldigt mycket. 17-tummarens högtalare är grymt mycket bättre än den gamla Pismons. Äntligen kan man börja använda datorns högtalare för att lyssna på musik.

17-tummaren känns verkligen välbyggd och bra.

Enda problemet jag märkt hittils är att ström-adaptern ibland slutat leverera ström till maskinen. Har fått dra ut den och ansluta den igen för att batterierna ska börja laddas. Lite irriterande.

Fråga gärna om det är något specifikt du undrar över angående maskinen.

/M

Det var detta jag undrade, själva helhetsintrycket och om det fanns något att klaga på. Detta verkar vara den ultimata PB:n!

Redan när jag såg den på bild första gången så kände jag att en sån ska jag ha, men efter att vara påtvingad PC på jobbet en längre tid så föll köpet bort i tankarna. Men nu som egen företagare så får jag ju bestämma vad jag skall sitta vid för maskin, och det verkar ju bara vara PB 17" som gäller.

Finns någon som har något negativt att säga om den?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-02 12:54

Jag har haft min 17-tummare i snart en vecka nu och är minst sagt imponerad. Egentligen hade jag beställt en 15-tummare, men eftersom de hade vissa defekter och alldeles för lång leveranstid valde jag storebror i stället.

Det valet har jag inte ångrat. Visserligen är 17-tummaren dryga halvkilot tyngre men den extra vikten är enligt mig väl värd att kånka omkring på med tanke på vad man får i mervärde. Här kommer några spontana tankar kring modellen i fråga (med risk för att upprepa vissa av Martins punkter):

  • Den är stor, men inte så stor som man skulle kunna förvänta sig.

  • Den är underbar att sitta och jobba med i knät, bortsett från att den likt andra bärbara blir ganska het undertill.

  • Skärmen är otroligt bra. Klart bästa jag sett på en bärbar hittills, både storleks- och kvalitetsmässigt.

  • Detta är en rikigt fullmatad dator. Jag saknar inget.

  • Att se på dvd-filmer på den är ett sant nöje. Perfekt för långa resor.

  • Grym kvalitetskänsla. Att stänga locket är som att stänga bildörren på en Mercedes. Det är en speciell känsla.

  • Den är snabb! Kör Panther på den med 1GB RAM och kan bara säga att det går undan. Photoshop 7.01 startar på sex sekunder blankt. Har inte utfört några mer vetenskapliga prestandatester ännu, men första intrycket är att den flyter på i alla lägen.

  • Ljudet från högtalarna är som Martin skrev bra för att vara en bärbar dator.

  • Efter att ha vant sig vid 1 440 x 900 pixlar är det svårt att tänka sig att arbeta med mindre.

I grund och botten handlar det om två frågor man bör ställa sig om man står i begrepp av köpa en 17-tums Powerbook. Eftersom spekulanten förmodligen vill ha alla de funktioner som 17-tummaren har, förutsätter jag att valet står mellan 15" 1,25 GHz och 17":

1. Har du råd med de extra tusenlappar steget upp till 17-tummaren skulle innebära?

2. Kommer du att orka bära omkring på den extra vikten?

Om svaret är ja på båda dessa frågor råder det ingen tvekan om vad du ska välja. 17-tummaren är den (enligt mig) snyggaste, coolaste, snabbaste, mest välutrustade och uppseendeväckande bärbara Macen på marknaden.

Att den sedan överglänser allt vad bärbara pc-burkar heter är bara ren bonus.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Belak
Enda problemet jag märkt hittils är att ström-adaptern ibland slutat leverera ström till maskinen. Har fått dra ut den och ansluta den igen för att batterierna ska börja laddas. Lite irriterande.

Lite OT nu, men... Jag har upplevt liknande sak med min strömadapter till min iBook. Den verkar glappa i "klumpen", för om jag lossar nätsladden från klumpen och sätter tillbaka den så kommer strömmen tillbaka. Har dock upplevt problemet alltmer sällan som tur är.

Nackdelar är att den är lite för tung och stor för att vara en "riktig" bärbar.
Knappt något man tar med på resa.
Men när den väl står där på bordet är den fantastisk.
Jag funderar ändå på allvar att kränga den och köpa en PB 12", eftersom jag har en Cinema Display hemma och på jobbet har jag den bara till mejl och sånt. Där har jag andra apparater att jobba på.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Lite OT nu, men... Jag har upplevt liknande sak med min strömadapter till min iBook. Den verkar glappa i "klumpen", för om jag lossar nätsladden från klumpen och sätter tillbaka den så kommer strömmen tillbaka. Har dock upplevt problemet alltmer sällan som tur är.

Vet fasen inte vad detta beror på. Men problemet uppstår när datorn går i vila. Då slutar nätdelen att leverera ström. Inte heller när datorn väcks från vila återkommer strömmen.

Det underliga är också att strömmen inte återkommer när jag drar ut & sätter tillbaka sladden i datorn, utan jag måste dra ur hela nätdelen från väggen (och sätta tillbaka den) för att det ska fungera igen.

Får nog försöka fixa en ny nätadapter från Apple.

/M

  • Oregistrerad
  • 2003-11-14 20:02

Jag har samma problem med min ena nätadapter, men bara om den ligger på en matta eller något liknande. Den extra adaptern jag köpte samtidigt som datorn har inte det problemet och den blir markant mycket varmare än den som spökar, det verkar vara någon form av värmeskydd som löser ut (om det nu finns något sånt i adaptrarna)

/s

Jag sålde min, alldeles för stor i mitt tycke.

Den är stor i uppfällt läge ja, men storleken är inte alls så påtaglig när den är hopfälld. Tack vare att den är ynka 1 tum tjock så känns den inte alls klumpig. Efter ca 2 veckors användande har jag blivit så pass van att jag numera tycker gamla 14-15" maskiner har konstiga proportioner. Den egentliga nackdelen är att den är lite tyngre än sina mindre syskon.

/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-14 21:41

Precis som Martin har jag använt min PB 17" i ett par veckor och är oväntat nöjd.
Visst är den stor och ett halvkilo tyngre än 15-tummaren men de nackdelarna byter jag vilken dag som helst mot fördelen att ha en riktigt bra skärm.

Med 17-tummaren kan man verkligen seriöst jobba var som helst, med vad som helst.

I love it.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-11-14 22:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Belak
Enda problemet jag märkt hittils är att ström-adaptern ibland slutat leverera ström till maskinen. Har fått dra ut den och ansluta den igen för att batterierna ska börja laddas. Lite irriterande. /M

Har med överspännings skyddet att göra, som sitter i transformatorn i klumpen du sätter i väggen , därför det inte räcker med att dra ut den ur datorn..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-15 23:48

Detta är ett premiär inägg,, skrivet med min nya PB 17" som jag köpte idag,,

Vilken dator...

Jag e ny kär......

Strömadaptern är inte bra alltså... den är rent ut sagt skitdålig. Det finns någon typ av överspänningsskydd i den som löser ut 3-4 ggr per dag. I USA är det tydligen väldigt många som rapporterar samma problem. I Apple knowledge database skriver Apple att man löser problemet genom att dra ur och sätta i kontakten igen... men det är ju bara temporärt. Detta är minst sagt oacceptabelt!!!

/M

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-11-16 00:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Belak
Strömadaptern är inte bra alltså... den är rent ut sagt skitdålig. Det finns någon typ av överspänningsskydd i den som löser ut 3-4 ggr per dag. I USA är det tydligen väldigt många som rapporterar samma problem. I Apple knowledge database skriver Apple att man löser problemet genom att dra ur och sätta i kontakten igen... men det är ju bara temporärt. Detta är minst sagt oacceptabelt!!!

/M

jag sa just det..

Citat:

Skrevs ursprungligen av Buckner
jag sa just det..

Japp, märkte det precis. Och nu till frågan, varför i helsike Apple gör ett överspänningsskydd som är så jäkla känsligt att de i princip är oanvändbart? Jag kommer tvingas använda en strömadapter från en annan tillverkare (eftersom Apples samtliga adaptrar lider av samma problem). Och fakturan skickar jag givetvis till Apple!

/M

Angående adapter problemet,

Jag hade samma problem med min adapter och efter lite telefonerande så fick jag en ny från apple. den är mycket mindre känslig men
överspännngsskyddet slår till ibland ändå. Det sker inte så ofta om jag har den jordade sladden i istället för pluppen (förutsatt att utaget är jordat). Kolla de andra elprylarna som är på samma krets. Min dåliga adapter (som jag givetvis har kvar som hemma adapter) slår av när jag sätter på eller stänger av borsdslampan men bara den. Stoppar jag adaptern i ett utag som inte är på samma säkring som den elaka bordslampan så går det bra

Oj vad långt det blev hoppas att det kan hjälpa,

PP

Misstänker dessutom att det är just denna adapter som löst ut jordfelsbrytaren i huset tre gånger idag.
Det mest komiska av allt är att Apple har mage att ta ut över 1000 spänn för denna pryl vars tillverkninskostnad knappast kan överskrida 50 spänn...

vaddå sur, inte är väl jag sur..

/M

ps. Tack för tipset Poweplant. Jag kör mycket riktigt med den lilla ojordade adaptern. Ska testa om sladden med jordledare fungerar bättre.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-11-16 18:29

Hur är det med ljudnivån på PB 17 tums? Viner den mycket - eller brusar eller susar eller nåt?

Citat:

Skrevs ursprungligen av boko
Hur är det med ljudnivån på PB 17 tums? Viner den mycket - eller brusar eller susar eller nåt?

Nej.. mitt exemplar är mycket tyst. Tror inte att en ljudtrycksnivåmätare skulle kunna urskilja något heller. Riktigt behagligt att jobba med.

/M

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-11-16 19:44

Tack Martin! Det var good news!!!

  • Oregistrerad
  • 2003-11-16 20:03

Buckner, tack för informationen trodde som sagt att det var värme relaterat..men jag antar att jag hade fel. Dags att ringa apple och övertyga dem om att skicka mig en ny adapter.

/s

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-17 10:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av boko
Hur är det med ljudnivån på PB 17 tums? Viner den mycket - eller brusar eller susar eller nåt?

Nej, den är verkligen tyst. Över förväntan.

Mycket tystare än min gamla TiBook 667, som ändå anses vara tyst för att vara TiBook.

Den blir inte varm heller. Man kan lätt sitta med datorn i knät i flera timmar utan att bränna sig som man gör på t.ex. PB12".

Generellt är det en otroligt bra dator som gör att man verkligen har en komplett arbetsplats var man än är.

För det mesta är den inte "för stor", jag har dessutom skaffat en riktigt bra väska som bara har plats för själva datorn.

Den kändes dock lite otymplig på tåget, men det vägdes upp av känslan att se på DVD när skärmen täcker upp nästan hela synfältet.

Ciryon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-17 11:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av boko
Hur är det med ljudnivån på PB 17 tums? Viner den mycket - eller brusar eller susar eller nåt?

Har inga tekniska belägg för vad jag skall skriva, men jag tror att det sitter två fläktar i burken. Den ena (verkar vara placerad till vänster) drar igång om man t ex jobbar med ngt hyfsat jobbigt (som att rendera en grej i Bryce) och den andra (placerad till höger att döma av ljudkällan) startar om man kör en deathmatch i UT 2003. Den högra låter rejält, liksom litet som om du hade en tvåhektos steroidstinn humla med metallvingar flaxande i en kakburk. Den vänstra ger ifrån sig ljud mer i stil med ett vinande.

Men när man sitter och surfar, skriver mejl eller drar upp grids i Photoshop så är min 17" helt tyst. Mycket trevligt maskin.

Jag älskar min PB 17" 1,33 GHz!

Förutom skärmen så är prestandan mycket fin, och den är tyst. Panther går otroligt bra, och den startar mycket snabbare än min andra dator, en AMD XP 2200+ / Windows XP. Program, film och spel flyter på fint och trådlöst surfande och DVD/DivX-tittande på nätterna ihopkurad i fåtöljen får en att riktigt njuta av livet!

Tänkte köpa 15" först men den dröjde ju så då blev det 17" istället, och jag ångrar mig inte en sekund! nu känns ju 15" så futtigt helt plötsligt

Bevaka tråden