Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2003-11-16 21:51

Jag går i funderingarna på att köpa en ibook eller powerbook.

Min första dator familjen fick i början av 90-talet var en mac. Men efter det har det bara varit pc.

Har senaste året jobbat med att utveckla webbplatser åt företag. Mycket kodande och databas hantering.

Så om jag nu skall gå över är jag lite orolig för lite saker.

# Alla office programen till mac, är dom snarlika eller?
# Det här med att Ibook bara klarar 1024 och kräver massa hackande som jag inte vill hålla på, är det något dom kommer fixa??

Kanske det kommer något nytt inom de närmaste månaderna som är värt att vänta på?

Kommer säkert mer frågor när jag kommer på dom.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-16 22:07

Själv använder jag inte några Office-pakt, men jag tror iallafall Microsoft Office ska vara snarlikt både på Mac och PC.
När det gäller upplösning på iBook blir jag lite förvirrad över hur du menar... den inbyggda skärmen klarar inte av mer än 1024x768, och det går inte att hacka på något sätt.
Däremot kan du koppla in en extern skärm och med ett hack använda vilken upplösning du vill på den.
Detta ska dock mer ses som en bonus, ingen vet nog säkert om denna möjlighet kommer att fortsätta vara kvar eller om Apple tar bort den.
Nya iBook G4 ska tydligen klara det iallafall.

Använder Officepaketet väldigt mycket, är tvingad att jobba i NT 4 på jobbet. Mailar ofta hem word dokument som jag gör färdigt hemma och mailar tillbaka till jobbet när jag är klar. Har aldrig varit några problem, samma funktioner men gränssnittet är snyggare och "macigare" än i MS versionen.
Hackande har jag aldrig behövt göra på min iBook.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2003-11-18 19:49

Blir bara ännu mer sugen på att beställa mac.

Det här med hade köra extern skärm, är det nåt komplicerat att fixa så det funkar till ibook?

Jag jobbar med webbutveckling där med mycket webbprogrammering och databashantering.

Har mac OS någon liknande IIS som stöjder asp och access databashantering?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-18 20:30

Om du använder datorn professionellt rekommenderar jag ändå powerbook, från 15" och uppåt.

Då behöver du inte bekymra dig om några hack för att köra med dubblerade bilskärmar (dvs olika innehåll på resp skärm) och du får dessutom bättre upplösning på den interna skärmen.

Fler fördelar; snabbare processor, fler minnesplatser och därmed större möjlighet att expandera minnet (vilket är en nyckelfråga för att få datorn snabb, speciellt i OS X).

IIS, ASP och Access är inte mitt kompetensområde, så där får andra svara.

1
Bevaka tråden