Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PPPoE, AirPort och Netgear

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skänninge
  • 2003-11-16 13:52

Tittar på att byta ADSL-leverantör.

Hur funkar det att koppla upp sig via PPPoE? Har läst runt lite här forumet, men blev inte klokare av det.

Befintlig utrustning (från dator till telejack)

iBook 700 (10.3) med Airportkort
Netgear MR314 (router)
Nokia ADSL-modem och splitter

Routern klarar visst av PPPoE om jag fattat rätt.

Då är det väl bara att köra.....
Ett tips kan ju vara att verifiera att du har senaste programvaran i routern.

PPPoE är nog att föredra framför Telia om man har stöd för det i utrustningen. Telia har ju fått för sig att göra en massa prorietära lösningar som de tycker är fiffiga men som bara ställer till det.
PPPoE är ju standardiserat och då kan man få utrustning såsom routrar att autenticera. Och då får ISP:n även möjlighet att tilldela fasta IP-adresser oavsett om kunden byter utrustning. (Sen att inte många gör det är en annan sak.)
Telias lösning med DHCP och webbinloggning var ju tänkt att vara bra för att det inte kräver nåt av kundens dator (PPPoE stöd finns ju inte i OS 9 t.ex.) Men att logga in via webb är ju inget en router gör gladeligen. Sen har ju vissa böjt sig för Telia och implementerat stöd för det också.
En annan abrovink Telia lagt sig till med är ju de privata ipadresserna "på internet" (även om det är inom Telias nät). Problematiken blir stor dels för de med brandväggar som default inte gillar privata adresser externt, och för att inte tala om de som redan använder 10.0.0-nätet internt....

Vilken operatör funderar du på att byta till?

PS Det "ryktas" att Telia överväger att börja med PPPoE också. Men det hörde jag för ett antal månader sedan och har inte hört något sedan dess, så jag vet inte hur sannt det är. DS

  • Medlem
  • Skänninge
  • 2003-11-16 14:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Mellander
Då är det väl bara att köra.....

Vilken operatör funderar du på att byta till?

Tack för det uttömmande svaret!

RixTelecom blir det nog, är redan telefonikund där och har fått ett bra erbjudande.

Har (nästan) inte haft några problem med Telia, men nu har de sagt upp gruppanslutningen med min hyresvärd, så nu kommer det inte bli så billigt längre, därav bytet.

Senast redigerat 2003-11-16 16:27

Det var en ny ISP för mig....

1
Bevaka tråden