Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Netgear 614 tappar IP

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-28 16:32

Ok, följande håller på att göra mig vansinnig. Routern tappar lite då o då, ibland ett par ggr om dagen kontakten till nätet. Jag kan inte ens logga in på routern som vanligt via webläsaren, inget fungerar, Det enda som hjälper är att koppla ur rubbet o starta om, och koppla in grejerna igen. Fattar ingenting av detta. Det enda som är inställt i routern av mig är port forwarding UDP 188 för iChatt AVI.
Någon som har en idé om var felet ligger?!

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-10-28 17:22

Låter ju som om det skulle vara fel på den.
Finns det något alternativ bland inställningarna där man kan nollställa den totalt? Det kanske kan hjälpa.
Har du hört med Netgears support?

Har samma problem, men oftast när jag hämtar tunga filer. så tappar den IP.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-28 17:32

Jag ska kolla med deras support. Har nollat den ett par ggr utan att felet försvunnit.

  • Medlem
  • 2003-11-03 02:00
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pentry
Jag ska kolla med deras support. Har nollat den ett par ggr utan att felet försvunnit.

Hej Pentry,
Jag har en likadan router som du och upplever exakt samma problem. När det är som värst så tappar den kontakten med nätet 1 gång i timman. Enda lösningen är att dra ur strömtillförseln och boota om routern. Jag har 2.5Mbit Bostream. Jag såg att dom (netgear) nyligen släppt en ny firmware. Tänkte testa att installera denna innan jag slänger ut den genom fönstret. Om du kontaktar deras support får du gärna tala om vad dom sa.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2003-11-03 09:49

Jag har också en sån router och har bara haft problem med den en gång. Det var för ett par dagar sedan då våra datorer hemma inte hittade routern över det trådlösa nätet. Jag loggade då in på routern med kabel och gick in på 'wireless settings'. Alla inställningar var kvar, så jag tryckte bara på 'apply'. Efter det hittade datorerna routern igen och har inte haft några problem sedan dess.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-03 10:35

Tack för tipsen, Netgears support skickade mig en ny firmware som jag inte installerat ännu. Felet "försvann" precis efter jag hade postat mitt senaste meddelande här. Nästa gång det blir så där så uppgraderar jag routern. Håller tummarna tills dess!!

Har också problem med min Netgear trådlösa router. Dock så är det en MR314, dvs en äldre modell.

Bytte ut en felaktig router i våras p.g.a. att den trådlösa delen lade av helt, den gick inte att hitta under Airportikonen i menyraden. Fick då en helt ny MR314 på garantin.

Har nu problemet att jag inte får någon ip-adress, dvs nåt fel med DHCP. Datorn hittar det trådlösa nätet, men jag kan inte komma åt basstationen (192.168.0.1). Det enda man kan göra är att vänta ett tag (allt ifrån 10 min - 1 timme) eller dra ur strömmen och starta om.

Den trådbundna switchen funkar utan problem. Uppgradering av firmware gjorde ingen skillnad.

/henrik

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-03 10:44

Det verkar helt klart vara ngt form av typfel på Netgears routrar. Skulle vara kul att höra om det är fler som upplever liknande problem.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-03 12:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av Henrik Andersson
Har också problem med min Netgear trådlösa router. Dock så är det en MR314, dvs en äldre modell.

Bytte ut en felaktig router i våras p.g.a. att den trådlösa delen lade av helt, den gick inte att hitta under Airportikonen i menyraden. Fick då en helt ny MR314 på garantin.

Har nu problemet att jag inte får någon ip-adress, dvs nåt fel med DHCP. Datorn hittar det trådlösa nätet, men jag kan inte komma åt basstationen (192.168.0.1). Det enda man kan göra är att vänta ett tag (allt ifrån 10 min - 1 timme) eller dra ur strömmen och starta om.

Den trådbundna switchen funkar utan problem. Uppgradering av firmware gjorde ingen skillnad.

/henrik

Kolla att ni har senaste firmware-versonen i burken. Just sådana där problem brukar försvinna efter uppdatering av firmware (gjorde det på min MR 314 iaf). Ta det som regel att ALLTID kolla om det finns ny firmware till den utrustning man har innan man börjar misstänka hårdvarufel eller motsv. Min MR314 har iaf gått som tåget efter uppdateringen vilket jag gjorde under sommaren.

Jaha, så man var inte ensam med problem med Netgears routrar. Här kör vi en RP614v2, och den låser sig ibland fullständigt när vi har fildelningsprogram igång. IP-nummer och allt verkar finnas kvar, men trafiken stannar. Det beror inte på att fildelningsprogrammen tar upp för mycket bandbredd, och problemet kan ligga kvar även efter att vi har stängt ner sådana program. Även här har lösningen varit att dra ur strömmen ett tag.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-03 14:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nicklas Högås
Jaha, så man var inte ensam med problem med Netgears routrar. Här kör vi en RP614v2, och den låser sig ibland fullständigt när vi har fildelningsprogram igång. IP-nummer och allt verkar finnas kvar, men trafiken stannar. Det beror inte på att fildelningsprogrammen tar upp för mycket bandbredd, och problemet kan ligga kvar även efter att vi har stängt ner sådana program. Även här har lösningen varit att dra ur strömmen ett tag.

Återigen ett typiskt exempel där man bör byta firmware om man inte har den senaste. Byt ändå för säkerhets skull.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pentry
Jag ska kolla med deras support. Har nollat den ett par ggr utan att felet försvunnit.

Jag mejlade deras support för ett par månader sedan angående problemen vi har, och gav en så detaljerad beskrivning jag kunde. Har inte fått något svar.:(

Hoppas du lyckas bättre.:)

Jag såg att det har kommit en ny firmwareversion sedan senast jag kollade, så jag ska testa att installera den under kvällen.

  • Medlem
  • 2003-11-15 17:41

Jag kör också med en 614(v1), hade inga som helst problem med Telia men bytte till BBB och har bara haft strul sen dess. PÅ Netgears hemsida står det att dom dyker vid för många portping eller vad man ska kalla det, alltså när man har igång P2P-program där det finns användare med virus. Men jag vet inte om jag tycker att det stämmer. Safari funkar inte sedan jag bytte till BBB, inte Telias inloggning och eBay funkar bara ett par minuter åt gången. För närvarande skyller jag allt på BBB, men orkar inte reda ut det...

Förklaringen att för många ping får den att dyka skulle möjligen kunna förklara våra problem i alla fall. Eftersom problemet dyker upp med jämna mellanrum när vi kör fildelningsprogram, så kanske man kan dra slutsatsen att problemen kan uppstå beroende på konstigheter med andra klienter på nätverket? Bara en gissning i och för sig.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-15 23:02

Har kört med min Netgear 614 en tid och kör med Comhem men jag har inte alls haft dessa problem.

Den går som en klocka.

Det som har hänt en gång är att jag har fått förnyat min IP adress vid ett tillfälle men det var något som hände med min D-link också ibland.

Det jag gjorde var en realese och sedan en renew utav IP adressen sedan var allt "up and running"

/Heiko

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-16 14:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nicklas Högås
Jag mejlade deras support för ett par månader sedan angående problemen vi har, och gav en så detaljerad beskrivning jag kunde. Har inte fått något svar.:(

Hoppas du lyckas bättre.:)

Jag såg att det har kommit en ny firmwareversion sedan senast jag kollade, så jag ska testa att installera den under kvällen.

Har nu installerat den nya firmware som fanns på deras hemsida, sen dess funkar det utan problem.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pentry
Har nu installerat den nya firmware som fanns på deras hemsida, sen dess funkar det utan problem.

Den här frimware-uppdateringen som finns är ett litet irritationsmoment för min del. Jag tog hem den för ett tag sedan, men av någon anledning vägrar Stuffit Expander att packa upp filen. Jag har kollat att jag har senaste versionen av Expander, har installerat om den osv., men utan resultat.

För det kan väl inte vara filen med ändelsen .bin som man ska ladda upp till routern som den är, alltså utan att packa upp den först?:confused:

—> Pentry, om du har lust och möjlighet skulle jag bli jätteglad om du kunde maila den uppackade filen filen till mig på:
"nicklas punkt hogas at telia punkt com"

  • Medlem
  • 2003-11-20 23:49

Japp det är bin-filen som ska till routern.

Är det ngn som har fått en server att funka bakom netgears router på BBB? Hur jag än öppna portar och dmz:ar så kan jag inte få nått att funka. Direkt jag tar bort routern så funkar det. Funkade bra med router på Telia har jag för mig...

Köpte en 614 V2 för en vecka sedan och den hänger sig minst ett par ggr dagligen. Har senaste firmwaren installerad så det är inte det som är problemet.

Får väl byta till en D-link och se om problemet försvinner.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-25 10:51

Netgear RP614 är ökänd för att vara instabil. Ingen ny firmware verkar hjälpa. Har försökt med ett tiotal olika inkl. "de senaste".
Här är fler som har problem.
Min har hållt sig lugn nu ett tag, antagligen pga att jag inte haft tid att köra så mycket fildelningsprogram.

Åkte till Inet Data för att lämna tillbaka den men dom hävdade att man måste kontakta Netgears support för att få den utbytt.

Ringde upp supporten men efter 45 minuter la jag på luren och åkte till Teliabutiken och inhandlade en Zyxel Prestige324.

Zyxeln ger ett betydligt gedignare intryck och man får hoppas att den fungerar bättre än Netgearen, sämre kan det ju i vart fall inte bli.

1
Bevaka tråden