Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sökvägar i Terminalen

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
Citat:

Skrevs ursprungligen av poya
Ställ dig i katalogen /Users/computer/Desktop/ innan du kör "java Hello".

Hur byter man katalog i Terminalen!?¨

Jag har kollat "man man" och hittade inget...

Jag har även kollat hjälpen (OS X) och testat dos-klassiker som "cd..", "../" men där står permission denied!

  • Oregistrerad
  • 2003-11-10 15:18

Generellt är apropos "topic" ett bra verktyg
Skriv ' apropos directory ' och du får upp en lista över komando som berör direltory. Sedan kollar man närmare på dom med man "komando", ex.v. ' man cd '

ska försöka vara lite hjälpsam med en så tillpass enkel sak som denna, istället för att undvika frågan som pär gjorde...

som du säkert fattar så byter du katalog med cd

lite exempel för n00bs (procenttecknet skall du ju inte skriva dock)

% cd ..
(går upp en katalog, notera mellansalget)

% cd ../../
(går upp två steg i katalogstrukturen)

% cd /Users/dittNamn/Desktop
(går till din desktop, alternativt:)
% cd ~/Desktop 
(~(tilde) är din hemkatalog)

% cd "/Users/some guy/" 
(för att hantera en katalog med mellanslag)

slutligen:
% pwd
(Print Working Directory, skrivar ut (på skärmen) vilken katalog du befinner dig i)
% ls
(listar vilka filer/mappar som finns)
% ls -asl
(ger lite mer info)

eller har jag helt enkelt missuppfattat vad du menade? om det handlar om rättighets problem får du vara lite mer tydlig är jag rädd för..

Ah! tack! Jättebra! Som dos fast endå inte!

Ja, du har rätt, jag testade "man cd" och då får man upp en mindre doktorsavhandling om ämnet. Säkert politiskt korrekt, men inte särkilt användbart i praktiken!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Eclipse
Ah! tack! Jättebra! Som dos fast endå inte!

Ja, du har rätt, jag testade "man cd" och då får man upp en mindre doktorsavhandling om ämnet. Säkert politiskt korrekt, men inte särkilt användbart i praktiken!

Om man inte ids läsa man-sidorna så har annars de flesta program en mer koncis inbyggd hjälpfunktion. Prova bara "cd --help", "mv --help" eller "cp --help" så får du se! Antingen använder man parametern "--help" eller den kortare "-h". En del mindre standardmässiga program accepterar dessvärre bara endera varianten, så man får prova sig fram lite.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-11 09:05

Hävdar alltjämt att apropos är skitbra : man vet vad man vill göra (på en höft) men har inte en susning om komandot.
Att då prova med man och -h leder ju ingen vart (man måste ju veta komandot då) : Då kör man apropos och sedan tittar man på tilltänkta kandidater till lämpligt komando med man och -h (ctrl-Z avbryter listningen i man för övrigt ).
Tänk på apropos som "?Que? for dummies"

  • Medlem
  • Österåker
  • 2003-11-11 09:11

Överkurs:

Citat:

% cd "/Users/some guy/"
(för att hantera en katalog med mellanslag)

Går (endast i Mac OS X?) även att göra som:

% cd /Users/some\ guy
(Dvs, mellanslag föregås av bakåtsnedstreck. "-tecknen kan då tas bort. Avslutande snedstreck är inte hellre nödvändigt (om inte en fil med samma namn finns?).)

It's easy when you know how!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-11 09:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av Khedron
Överkurs:

Går (endast i Mac OS X?) även att göra som:

% cd /Users/some\ guy
(Dvs, mellanslag föregås av bakåtsnedstreck. "-tecknen kan då tas bort. Avslutande snedstreck är inte hellre nödvändigt (om inte en fil med samma namn finns?).)

Citattecken runt katalognamnet fungerar också bra.

  • Medlem
  • 2003-11-14 00:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av Khedron
Överkurs:

Går (endast i Mac OS X?) även att göra som:

% cd /Users/some\ guy
(Dvs, mellanslag föregås av bakåtsnedstreck. "-tecknen kan då tas bort. Avslutande snedstreck är inte hellre nödvändigt (om inte en fil med samma namn finns?).)

Varför skulle det bara gå i MacOSX ? Ligger ju till fullo i skalet.. närmare bestämt bash (standard skal:et(?)). Mao detta funkar bra i de flesta skal, UNIX operativsystem

En mycket bra sida om du vill lära dig mer om UNIX i MacOSX är http://www.osxfaq.com/tips/unix-tricks/ helt underbar. Lite kortfattad ibland men ändå mycket bra.

Fann häromdagen att man-sidorna finns i html-form på http://developer.apple.com/documentation/Darwin/Reference/ManPages/ . Samma text som i Terminalen, men kanske lite prydligare, och dessutom länkar till andra man-sidor.

plus en liten förklaring vad man-sidor är.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
(ctrl-Z avbryter listningen i man för övrigt ).

Nja ...

q avslutar man,
ctrl-Z pausar (skickar till bakgrunden)

Lista alla processer du pausat gör du med jobs och vill du ta fram en listad process använder du fg <ordningsnummer> ur listan du får med jobs.

Du kan också ta fram processens PID genom jobs -l för att sedan döda (kill PID), stoppa (stop PID) eller ta fram (fg PID).

//Mikael

Citat:

Skrevs ursprungligen av Eclipse
Tack!

Lika som bär?
http://java.sun.com/j2se/1.3/docs/api/index.html

De sidorna är genererade med javadoc ('maskingenerering' av dokumentation för javaklasser å dito paket). Apples man-sidor vet jag inte.

Om det var utseendet du menade?

Jag brukar använda whatis och apropos lite om vartannat utan att reflektera vad exakt skillnaden består i. Fast när jag kollar nu verkar de göra samma sak? eller? nån som vet?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mikael M
Jag brukar använda whatis och apropos lite om vartannat utan att reflektera vad exakt skillnaden består i. Fast när jag kollar nu verkar de göra samma sak? eller? nån som vet?

Riktigt samma sak gör de ju inte:

Kolla t.ex. med whatis cd och apropos cd.

Man kan säga att du har en whatis-databas med två kolumner, där den vänstra är kommandot och den högra kommandots betydelse (oftast första raden i man-sidan).

Använder du whatis söker du bara genom vänstra kolumnen (d.v.s kommandona), medan apropos söker igenom båda kolumnerna. Eftersom det är en sökfunktion så kan de givna argumenten ingå som en del av något uttryck. Att söka med t.ex. apropos man brukar vara en dålig idé. Testa gärna själv.

//Mikael

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mikael Svensson
Riktigt samma sak gör de ju inte:

Kolla t.ex. med whatis cd och apropos cd.

Man kan säga att du har en whatis-databas med två kolumner, där den vänstra är kommandot och den högra kommandots betydelse (oftast första raden i man-sidan).

Använder du whatis söker du bara genom vänstra kolumnen (d.v.s kommandona), medan apropos söker igenom båda kolumnerna. Eftersom det är en sökfunktion så kan de givna argumenten ingå som en del av något uttryck. Att söka med t.ex. apropos man brukar vara en dålig idé. Testa gärna själv.

//Mikael

ja de var en d-a skillnad. jag provade med chmod å då var det ingen skillnad. fast "whatis cd" ger ju ingen info om cd? bara om "mount_cddafs".

1
Bevaka tråden