Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G4 FW800 signalerar ej på?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-11-15 08:38

Ett mystiskt fel har uppstått på en G4 FW800 - 2x1,25GHz:
Lampan som signalerar att datorn är på lyser ej längre. Den är trasig tänker ni, men nej, för om man trycker på den för att starta datorn så lyser den upp, stark och fin och lyser även upp om man trycker på den annars också. Dock när den sen ska tona ner till "normal" ljusstyrka så tonar den hela vägen ner till släckt. Ej heller pulserar den i vila, då är den bara släckt. Om jag inte minns helt fel så ska lampan på Apple Studio Display TFT 17" göra på samma sätt, dvs pulsera i vila, vilket den inte gör. Det får mig att tro att felet nog inte ligger i själva lampan utan i logiken som styr den.
Att zappa PRAM funkar inte, och man kan tydligen inte resetta PowerManager i en PowerMac

Några idéer?

Citat:

Skrevs ursprungligen av bollman
Ett mystiskt fel har uppstått på en G4 FW800 - 2x1,25GHz:
Lampan som signalerar att datorn är på lyser ej längre. Att zappa PRAM funkar inte, och man kan tydligen inte resetta PowerManager i en PowerMac

Några idéer?

Kan man inte resetta PMU i en Powermac? Av en händelse hade jag en G4 Windtunnel på kontoret i går. Den var halvdöd, lampan blinkade till när man tryckte på den, men datorn startade inte. Att resetta PMU gjorde susen. Skadar ju inte att prova i alla fall:

1. Disconnect the power cord and check the battery in the battery holder. The battery
should read 3.3 to 3.7 volts. If the battery is bad, replace it, wait ten seconds, and then
proceed to step 2. If the battery is good, go directly to step 2.
2. Press the PMU reset button once and then proceed to step 3. Do not press the PMU
reset button a second time because it could crash the PMU chip.
3. Wait ten seconds before connecting the power cord and powering on the computer.

  • Medlem
  • 2003-11-15 12:05

Testa med att reseta nvram.
Citerat från Cal;

"Starta med cmd-alt-o-f intryckt. Du får upp en grå skärm med konsoll läge. Skriv kommandona med fet text nedan och tryck enter efter varje kommando.

reset-nvram *enter*
(Texten "OK" kommer upp)
set-defaults *enter*
(Texten "OK" kommer upp)
reset-all *enter*
(Din PowerMac startas om)"

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-11-15 18:35

Jo, man kan resetta PMU, mitt fel. Men ändock, inget av ovanstående tips fungerade, fler

Annars får den nog göra ett besök på kära verkstaden.

1
Bevaka tråden