Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

BBB ADSL - uppgifter i modemet

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Tyresö
  • 2003-11-13 21:00

Hjälp! Jag har nu blivit inkopplad på BBBs ADSL tjänst men dom har strulat till det rejält så jag får inte mitt ADSL-modem förrän slutet av nästa vecka. Då jag redan har ett rätt advancerat ADSL-modem (Intertex ix66 edflc) så tänkte jag att det är ju bara konfigurera upp det.

Ja, där går jag bet. Vilken VPI, VCI, encapsulation etc skall man ha? Någon med BBB ADSL som kan logga in på sin router och skriva av vad som gäller? Är det PPPoverEthernet, PPPoverATM VC-mux eller vad? Ja, jag behöver alla uppgifter ni kan tänkas ha. Jag lyckades få user/passord från kundtjänsten men när jag frågade efter vpi/vci blev det för svårt.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2003-11-14 07:24

Du måste vänta på Bredbandsbolagets modem, det bör inte fungera med ditt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Steve_E
Du måste vänta på Bredbandsbolagets modem, det bör inte fungera med ditt.

utveckla ditt svar...

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2003-11-14 21:47

Har fortfarande inte lyckats ta reda på detta. Om någon vänlig person kör just BBB med ett ADSL-modem, kan ni inte lite snabbt kolla vad modemet är inställt på? Snälla? Jag pallar inte med det här med modem snart...

  • Medlem
  • Linköping
  • 2003-11-14 21:52

Jag menar att jag tror inte att tjänsten fungerar om man inte kör med de modem som Bredbandsbolaget skickar, de konfas upp automagiskt dessutom.
På VDSL tjänsten vet jag att det enbart fungerar med de Cisco modem Bredbandsbolaget lånar ut, ADSL är jag inte riktigt lika säker på.

Vart ser man den infon då? Jag har BBB´s 8/1 tjänst.

/Thomas

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2003-11-14 22:03

Vad är det för modem du har? Med modemet borde det följt med någon manual av något slag. Med all säkerhet kan man http'a in till modemet och komma fram till någon slagt inställningssida. Där finns en massa inställningar som jag behöver veta. Men om det autokonfas som Steve_E säger kanske det inte är så lätt. Vad var det för himla user/passord jag fick från BBBs kundtjänst egentligen? Jag trodde det var PPPoE uppgifter som man måste mata in i modemet när man packar upp sin startbox.

På Alcatel SpeedTouch som Telia ADSL skickar med så fanns modemet på 10.0.1.138 om jag kommer ihåg rätt. Vad man gör då är att man tar bort automatiskt tilldelad adress via DHCP och iställer konfar upp att man skall ha fast adress på samma subnät, tex 10.0.1.1. Sen http'ar man in till 10.0.1.138 och alla sidor syns med alla inställningar.

XAVI Tech Corp X7002r, heter modemet.

Ingen manual.. När jag kopplade in modemet första ggr kom man till BBB´s hemsida där man skulle knappa in ANV/LÖSEN, och sedan var det bara att köra. Har inte behövt knappa in uppgifterna igen, även om jag stänger av modemet.

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2003-11-14 22:12
Citat:

Skrevs ursprungligen av Steve_E
Jag menar att jag tror inte att tjänsten fungerar om man inte kör med de modem som Bredbandsbolaget skickar, de konfas upp automagiskt dessutom.
På VDSL tjänsten vet jag att det enbart fungerar med de Cisco modem Bredbandsbolaget lånar ut, ADSL är jag inte riktigt lika säker på.

Ok, jag förstår. Men jag tycker och tror att vilket modem som helst skall fungera. Jag använde tex inte det modem som Telia skickade med och som var förkonfigurerat för Telia ADSL. När jag köpte mitt nya modem sa kundtjänst hur jag skulle konfa det för att fungera med Telia ADSL. BBBs kundtjänst visste inte vad jag pratade om när jag ställde samma fråga till dem. Skall ringa deras tekniska support och fråga istället men jag kommer inte fram.

När det gäller VDSL så har du helt rätt. Normala modem klarar inte VDSL så då gäller Ciscos modem.

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2003-11-14 22:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av J Thomas E
XAVI Tech Corp X7002r, heter modemet.

Ok. Googlade lite och hittade http://www.xavi.com.tw. Dock har dom ingen manual upplagt men i produktbladet set man tydligt att det är "web-based management". Då är frågan vilket nät den defaultar till för management. 10.0.1.x eller 192.168.0.x. Hmm...

Inget av 10.0.1.x eller 192.168.0.x verkar funka.. Tyvärr.

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2003-11-14 23:23

Tack för att du försökte! Jag får vänta nog inse faktum och vänta några dagar. Det skall jag nog klara.

Så lite så..

Jag vet hur det känns.. Fick vänta 6 dagar.. (utan bredband)

  • Medlem
  • Linköping
  • 2003-11-15 08:06

Angående ADSL och icke-bredbandsbolaget-modem så ska Bredbandstjänsten fungera, dock inte VoIP.
Enligt uppgift så fungerar det med default värden när det gäller pvc/vci.
Jag är för dålig på ATM och ADSL för att kunna utveckla svaret ytterligare.

jag är åxå intresserad av att komma åt mitt Xavi-modem.. BBB håller oss i mörkret, och verkar ha valt en leverantör som inte har någon vettig dokumentation nånstans..

finns ju en console-port på den, så vadfan..

jag vill in i den!

hittade en länk där informationen vi vill ha kanske dyker upp: http://www.gunnard.se/phpwiki/

  • Medlem
  • Tyresö
  • 2003-11-27 22:24

Kör nu mitt Intertex IX66 ADSL mot BBB. Det går utmärkt. VP8 VC35 tror jag den använder. Använda Telenordia inställningen och allt hoppade igång direkt.

Har inte fått min startbox ännu, men omkopplingen har gjorts i stationen. Återkommer med mer detaljer senare. Bara det faktum att jag tankar i runt 800KB/s gör mig för tillfället lite bandbreddskåt

1
Bevaka tråden