Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

alt="info" (html-tag) funkar ej i mac?

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

hej
Håller på att göra en portfolio...
Men jag får inte alt="info" (html-taggen) att funka i firebird, safari eller explorer till mac... Så nu undrar jag ifall det funkar eller ej och ifall det finns ett smidigt alternativ..

--
Daniel

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-14 17:34

Nej, det visas ingen liten textlapp när man för musen över bilden som det gör på PC. Men alt-texter är ändå bra att lägga in med tanke på synskadade inte minst.

  • Medlem
  • Österåker
  • 2003-11-14 17:38

Om jag inte är helt ute och cyklar så kommer stöd för ALT i nästa version av Safari.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-11-14 17:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av macgunde
hej
Håller på att göra en portfolio...
Men jag får inte alt="info" (html-taggen) att funka i firebird, safari eller explorer till mac... Så nu undrar jag ifall det funkar eller ej och ifall det finns ett smidigt alternativ..

--
Daniel

Ungefär som "HL" skrev:

alt-taggen är till för bl.a. synskadade som använder Lynx eller andra webbläsare och som läser upp vad en bild föreställer. Den är också bra när t.ex. bilder inte laddar. Användaren får då ett hum om vad som bilden skulle ha föreställt.

Dessutom är alt-taggarna ett bra sätt att öka sökmotoroptimiseringen.

Men det där förb****de, arroganta Microsoft har av någon outgrundlig anledning bestämt sig för att VISA alt-texten i Windows-versionerna av IE. Därigenom har man effektivt fått folk att tro att taggen SKALL visa sig som ett slags pop-up, och man tror alltså HELT FELAKTIGT att andra webbläsare har buggar som INTE visar texten.

Alltså: alt-texten SKALL inte visa sig. Vill du ha en pop-up till en bild så skall du lösa det på annat sätt, t.ex. med <div> taggar.

EDIT: Om du använder Dreamweaver kan jag berätta hur man gör.

Senast redigerat 2003-11-14 18:08

Blanda inte ihop alt och title.

Alt är en tag som innehåller en alternativ textbeskrivning av ett bildobjekt, dvs ifall bilden inte (kan) visas.

Title brukar däremot ge en liten "textlapp" på alla plattformar. Title funkar på alla element. Den använder jag.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-11-14 18:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av Markus Johansson
Blanda inte ihop alt och title.

Alt är en tag som innehåller en alternativ textbeskrivning av ett bildobjekt, dvs ifall bilden inte (kan) visas.

Title brukar däremot ge en liten "textlapp" på alla plattformar. Title funkar på alla element. Den använder jag.

De e bättre, det:

http://www.w3schools.com/tags/standardattributes.asp

Tyvärr så funkar den inte heller i alla webbläsare - än....

Lösningen är tyvärr fortfarande en <div>

Eller så lägger man både alt och title på sina länkar...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Markus Johansson
Blanda inte ihop alt och title.

Alt är en tag som innehåller en alternativ textbeskrivning av ett bildobjekt, dvs ifall bilden inte (kan) visas.

Title brukar däremot ge en liten "textlapp" på alla plattformar. Title funkar på alla element. Den använder jag.

Får det att funka på firebird, men inte på safari...:(

Citat:

Skrevs ursprungligen av macgunde
Får det att funka på firebird, men inte på safari...:(

Det beror på att Safari inte stödjer det, som Khedron skrev om.

aaah uppfattade bara att ALT taggen inte funkade...

Aha, ja som sagt, det fungerar inte alls i Safari, hur du än gör eftersom Safari helt enkelt kan visa såna där gula flaggor.

Hyatt har nog fått en miljon förfrågningar om detta och jobbar på det, så det kommer nog så småningom.

Jo det hoppas jag oxå på... en himla smidig lösning på mitt problem är det i alla fall...

--
Daniel

Citat:

Skrevs ursprungligen av macgunde
Får det att funka på firebird, men inte på safari...:(

Safari placerar title-texten nere på statusraden.

Än så länge...

...och nu är det alltså bekräftat att detta redan är fixat inför kommande version av Safari.

Jaha, nu verkar title funka i Safari (liten gul pop-upp lapp) eller så har jag blivit galen.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Merovech
Jaha, nu verkar title funka i Safari (liten gul pop-upp lapp) eller så har jag blivit galen.

Kör du den senaste officiella versionen av Safari? Alltså Safari 1.1 (v100.1).

1
Bevaka tråden