Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Särskrivning

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vad händer egentligen med svenska språket. Allt oftare så skrivs sammansatta ord som enskilda ord. Trist, stoppar upp i läsandet, samt att det ibland blir syftningsfel.
MS Words stavningskontroll är en bov i dramat, men inte den enda.
Sajten Särskrivning.nu har lagts ner som aktiv sida men det finns en del gammalt kvar att läsa.

http://www.sarskrivning.nu
(Verkar som den är helt borta nu... suck)

Slå ett slag för språket, Bill Gates lakejer är inte de som ska lära oss stava!

Vadå, jag förstår inte vad du menar? Jag tyckte rubriken "Var ÄR Alla Klipp Proffs!!!!!!!" var helt ok!

Seriöst så tycker jag det är sanslöst mycket dåliga särskrivningar här på 99mac, men å andra sidan får man helt enkelt inte hålla på och kommentera sådant, det tas helt fel och ser inte bra ut. Så det är ett dilemma.

Edit: fyllde på med lite mera åsikter

Kan bara instämma. Det har kliat i fingrarna som fan ibland.

Att folk stavar galet kan man acceptera, det gör alla från tid till annan, men att skriva isär ord är inget annat än ett jävla oskick.

Nåja, det är svält och krig i världen så kanske man inte skall lägga för mycket krut på i-landsproblem ...

Trevlig helg.

Stef.

Jag av stavar aldrig då jag är född några år innan 1967, som verkar vara en magisk gräns, då det finns upp gifter om att folk födda detta årtal och senare av stavar jämt och ständigt.

Låt Micro Soft betala straff skatt på alla av stav ningar, så fixar vi budget under skottet på noll tid.

Trist att sidan försvinner, men det är möjligt att de har rätt - att medvetenheten om särskrivningar ökat så pass att de fyllt sitt syfte.

Är det någon som har tips på andra bra sidor om språkvård?

Ni har väl ändå inte missat Mondos tråd:

http://99mac.se/forum/showthread.php?s=&threadid=25869

Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
Trist att sidan försvinner, men det är möjligt att de har rätt - att medvetenheten om särskrivningar ökat så pass att de fyllt sitt syfte.

Är det någon som har tips på andra bra sidor om språkvård?

Kolla in dessa:

http://www.spraknamnden.se/default.html

http://justitie.regeringen.se/klarsprak/sprakexperterna/handbocker/skrivregler/innehall.htm

http://www.tt.se/ttsprak/

Tjing,

Stefan

  • Oregistrerad
  • 2003-11-14 16:38

Jaha, då har vi fått spela viktig till helgen. ÄNTLIGEN! Om ett inlägg innehåller stavfel, särskrivning eller meningsbyggnadsfel så står det helt till personens fulla rätt att strunta i att läsa detta.

Detta kan lösas genom att lägga till rättstavningskontroll i forumet innan posten skickas.

Och nu till något helt annat...

Senast redigerat 2003-11-14 16:49
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-14 16:42

Jämfört med många andra forum så är språket riktigt bra här. Kanske därför som jag trivs. Både Mac- och språktaliban?

  • Medlem
  • 2003-11-14 16:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av Peter Edwardsson
[B]Jag av stavar aldrig då jag är född några år innan 1967, sB]

"Före" 1967 heter det.

Citat:

Skrevs ursprungligen av pepparkaka
Jaha, då har vi fått spela viktig till helgen. ÄNTLIGEN! Om ett inlägg innehåller stavfel, särskrivning eller meningsbyggnadsfel så står det helt till personens fulla rätt att strunta i att läsa detta.

Och nu till något helt annat...

Och om man hittar en tråd med språkrelaterade ämnen så är det även fullt fritt att strunta i att följa den ...

Pax,

Stefan

  • Medlem
  • 2003-11-14 16:47
Citat:

Skrevs ursprungligen av Alphonze
Ni har väl ändå inte missat Mondos tråd:

http://99mac.se/forum/showthread.php?s=&threadid=25869

jag föreslår stängning här och fortsättning där.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
jag föreslår stängning här och fortsättning där.

Word.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-14 16:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av Stefan Bede
Och om man hittar en tråd med språkrelaterade ämnen så är det även fullt fritt att strunta i att följa den ...

Pax,

Stefan

Alla har inte samma åsikt när det kommer till särskrivning. När jag läser en tråd i forumet störs min läsrytm i lika stor utsträckning av särskrivningar som pekpinnar med samma gamla länk om och om igen.

Senast redigerat 2003-11-14 18:19
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Vadå, jag förstår inte vad du menar? Jag tyckte rubriken "Var ÄR Alla Klipp Proffs!!!!!!!" var helt ok!

Seriöst så tycker jag det är sanslöst mycket dåliga särskrivningar här på 99mac, men å andra sidan får man helt enkelt inte hålla på och kommentera sådant, det tas helt fel och ser inte bra ut. Så det är ett dilemma.

Edit: fyllde på med lite mera åsikter

Trots att det var jag som skrev denna rubrik så kan jag instämma att den såg förjävlig ut.

Jag tycker att det är bra att man påpekar särskrivningar i forumet.

Fast det är även bra om man ser till innehållet också.

Citat:

Skrevs ursprungligen av pepparkaka
Jaha, då har vi fått spela viktig till helgen. ÄNTLIGEN! Om ett inlägg innehåller stavfel, särskrivning eller meningsbyggnadsfel så står det helt till personens fulla rätt att strunta i att läsa detta.

Detta kan lösas genom att lägga till rättstavningskontroll i forumet innan posten skickas.

Och nu till något helt annat...

Äh!
Varför kan man inte försöka med lite språkvård? Är det nåt fel med det? Annars kan man väl ba, öh ,liksom vaddå. jag startade denna tråd separat, just för att inte "hoppa på" någon. Det är ett hett ämne uppenbarligen.

Dessutom så är ju just dessa stavningsprogram en del av problemet eftersom de inte klarar sammansatta ord.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Baron
"Före" 1967 heter det.

Jag vet

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2003-11-14 19:27

Vem vill vårdas av en brun hårig sjuk sköterska. Inte jag i alla fall.
Med lite (för mycket) insyn i skolvärlden inser jag behovet av språkvård på många nivåer.
Och då har vi inte ens börjat tala om chat-svenskan....... Mer gutturalt än så kan det väl inte bli.

Språket är och förblir oljan för hjärnan!

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-11-14 20:37

Häromdan såldes i tidningen:
En Armad Bandit.

Citat:

Skrevs ursprungligen av draags
Trots att det var jag som skrev denna rubrik så kan jag instämma att den såg förjävlig ut.

Ja, jag hoppas du inte tar det som ett personligt påhopp, utan en mera skämtsam hänvisning eftersom just den rubriken var så extrem (stor bokstav på varje ord, särskrivning och en himla massa utropstecken fast det var en fråga egentligen) så jag kunde inte låta bli att hänga ut den lite som ett roligt exempel... Inget illa ment.

Citat:

Skrevs ursprungligen av pepparkaka
Jaha, då har vi fått spela viktig till helgen. ÄNTLIGEN! Om ett inlägg innehåller stavfel, särskrivning eller meningsbyggnadsfel så står det helt till personens fulla rätt att strunta i att läsa detta.

Självklart och som sagt, man ska inte kommentera sådant i trådarna även om det kliar i fingrarna. Men att få diskutera det i en separat tråd måste ju få gå an, det står dig fritt att läsa trådar om sånt eller inte.

En del skriver slarvigt av lättja och sånt kan man störa sig på, men andra kan ha utländsk bakgrund eller dyslexi och måste ju få göra sin röst hörd utan att sågas. Även om jag tycker att en rätt formulerad kommentar kan faktiskt hjälpa personen i fråga från att göra om samma fel och därmed riskera missuppfattningar eller att folk inte tar deras trådar på allvar. Speciellt i rubrikerna är det viktigt eftersom det är rubriken som är helt avgörande för om man läser en tråd eller inte.

Citat:

Skrevs ursprungligen av pepparkaka
Detta kan lösas genom att lägga till rättstavningskontroll i forumet innan posten skickas.

Njae, knappast. Rättstavningsprogram är en skurk i dessa sammanhang eftersom de leder till ökad särskrivning (och det var ju det tråden handlade om).

Om bara språkpoliserna har vett nog att citera sina lagböcker i privata meddelanden till den som har för tunga tummar istället för att störa trådarna så tycker jag det är helt ok att språkvårda på.

Personligen stör jag mig mycket mer på inlägg A) utan innehåll, B) med felaktigt innehåll eller C) helt ovidkommande innehåll, än på inlägg med felstavningar eller inlägg med för många mellanslag.

När man pratar om regler för språk så kan man ju lika gärna framställa dem som verktyg som finns till hands för att hjälpa en då man är osäker, snarare än som tvingade måsten.

Men det är veritabelt minfält. De som inte är vana att få sina texter bedömda och kommenterade av andra ser lätt varje kommentar som en personlig förelämpning.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-16 08:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av Richard Rönnbäck
När man pratar om regler för språk så kan man ju lika gärna framställa dem som verktyg som finns till hands för att hjälpa en då man är osäker, snarare än som tvingade måsten.

Men det är veritabelt minfält. De som inte är vana att få sina texter bedömda och kommenterade av andra ser lätt varje kommentar som en personlig förelämpning.

Det där är underligt. Jag blir bara glad när någon granskar mina texter och kommer med förslag på förbättringar. Jag vill att granskaren ska vara skoningslös och skära bort allt överflödigt. Man lär sig saker varje dag.

Jo, jag tar gärna emot kritik på hur jag skriver, hellre det än att jag återupprepar mina fel om och om igen (alternativt att jag får en chans att försvara mitt skrivande om jag inte anser att det är fel). Men så fungerar inte alla och därför kan man inte försöka "språkvårda" i diskussionsforum. En del tror jag dessutom mycket väl vet vad som ser fel ut men inte bara orkar anstränga sig och de blir bara retade om man skulle försöka rätt dom.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-16 18:39

Det heter "de" och "dem", inte "dom".

Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Det heter "de" och "dem", inte "dom".

Kul att du kommenterar det, för det faller under kategorin "alternativt att jag får en chans att försvara mitt skrivande om jag inte anser att det är fel"

Jag tycker "dom" är ok i ledigt skrivspråk av den typen jag använder här, så det är ett högst medvetet val faktiskt.

Citat:

Skrevs ursprungligen av nillon
Det heter "de" och "dem", inte "dom".

Håller med, men "dom" är accepterat i vissa fall numera.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Svante S

http://www.sarskrivning.nu
(Verkar som den är helt borta nu... suck)

Menar du möjligen skrivihop.nu?

www.skrivihop.nu

Det kanske är så här framtiden ser ut. Behöver ni hjälp? Kom till oss. Vi kan hjälpa er... att se okunniga och amatörmässiga ut:

Bevaka tråden