Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Göra en FTP-server av en 8600?

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nåt tips på hur jag kan göra min PM 8600/200 till en FTP-server?

Typ med nån linux-variant....

Hjälp mig!:confused:

För att bygga dig en ftpserver så installerar du först ett operativsystem. dina val är som jag ser det:

* MacOS X (10.1 med Xpostfacto)
* Darwin
* linux
* NetBSD

Darwin har jag aldirg provat så det vet jag inte så mycket om. MacOS X eller linux är nog det lättaste alternativet. NetBSD är ganska svårt om man inte är lite vad vid unix:iga saker (det finns dock väldigt bra dokumentation och NetBSD har större möjligheter till att vara säkert än linux och osx enligt min mening).

Nästa steg är att välja en ftpdemon. Om du väljer att använda osx så är det lättast att använda den inbyggda ftpdemonen genom att bara klicka på ftp start. (Jag tror att man kan boota osx utan det grafiska användargränssnittet. det är så du vill köra datorn när den väl är konfigurerad.)

Vilken ftpdemon som du vill använda beror mest på vilken typ av ftpserver du vill köra. Mina tipps är proftpd eller glftpd.
Vill du köra en vanlig ftpserver för dina användare på systemet så kan proftpd förmodligen täcka dina behov. Vill du köra wärchsite men masor med användare, bandbreddsbegränsingar för vissa grupper och liknande features så är det glftpd som gäller.

Det är alltid en bra ide att köra sin server krypterad. Det är lite klurigare men ger en ökad säkerhet då datorer mellan servern och clienten inte kan själa lösenord. samt att ingen som inte har konto kan ta reda på vad du har för filer.

Datalagringen löser man förmodligen enklast genom ett firewirekort och en extern hårdiklåda. (Alla ovanstoende OS har drivrutner för i princip alla firewire kort)

Jag hoppas att det iaf gav dig lite uppslag till hur du ska gå vidare. Fråga gärna om det är nått mer du iundrar över.

ahh...glömde... krypterar din server gör du med SSL.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-13 12:01

NetBSD är snabbt och smidigt, men kan som sagt vara lite krångligt att få fart på i början.
Det är vad jag skulle ha valt.

ahh...glömde... krypterar din server gör du med SSL.

Hörredu Andreas, OSX går inte på en 86:a. G3, e ju minimum för X i största allmenhet.
Har ingen G3-uppgradering på den.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-14 00:21

På den tiden när OS X fortfarande bara fanns som Public Beta så fanns det en kernel för 604-processorer man kunde ladda hem och med lite trixande få igång OS X på en 604-maskin.
Förmodligen inte alls värt besväret, men det går säkert på nåt vis...

  • Oregistrerad
  • 2003-11-14 00:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av St Anger
Hörredu Andreas, OSX går inte på en 86:a. G3, e ju minimum för X i största allmenhet.
Har ingen G3-uppgradering på den.

hmm, mysko... jag körde 10.1 med min 8500 utan problem med hjälp av xpostfacto (som andreas nämnde) innan jag uppgraderade processorn och kunde installera 10.2...

men jag kanske drömde det javascript:smilie(':D')

xpostfacto finns här

  • Medlem
  • London
  • 2003-11-14 02:39

OM du nu ska köra OS X med postfacto eller nått så är det väl lika bra att köra SFTP istället? Har precis lärt mig att det startas en SFTP-server när man startar SSH...

  • Medlem
  • 2003-11-14 08:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av Andreas Larsson
ahh...glömde... krypterar din server gör du med SSL.

Kan du berätta mer hur man implementerar SSL och dess certifikat? På ett lättbegripligt sätt

Ska testa igen med X.

Yellow Dog Linux, väldigt simpelt med en nästan självgående partition/installation.

http://www.yellowdoglinux.com/

Läs mer:
http://www.yellowdoglinux.com/products/why_ydl.pdf

eq: problemet är juh att hur man implementerar SSL siljer sig lite från program till program. Vet man att det är SSL man letar efter så blir det lite lättare att hitta dokumentation.

jb: SFTP finns till linux och netbsd oxå. problemet som jag ser det (har inte kollat så mycket på SFTP) är att om man ska lägga till en användare till sin sftp så får den användaren oxå shellaxess (tillgång till att köra program på datorn), eftersom SFTP är implementerat ovanpå ssh.

Du, Andersson! Jag försökte installera YellowDog 2.2, 2.3 & 3.0 och alla har hängt sig under installationen.

Jag vill härna ha YD, men kan inte få in det. Tyvärr. Vet inte hur jag ska lösa det. Det står inte heller på support-sidan.

Vad gör jag när 9.1 startar upp och terminalen körs samtidigt över skärmen?

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-15 23:46

Terminalen?
Skickar den upp den där rutan där du bara har ett > och inget mer?
Isåfall är det något skumt på gång... kan det vara några minnen som är kassa?
Eftersom du hade haft problem att få igång YDL också tänkte jag...

Jag har kört YDL förrut på denna maskinn men nu hänger den sig under installationen av YDL. Det är ju ett grymt bra system så jag vill ju verkligen ha det på maskinen.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-16 15:40

Testa lite olika saker. Prova att ta ur alla minnen, processorkort, cache-kort osv och sätt i dem igen.
Om det inte blir bättre, testa att ta ur minneskretsar och se om det är någon krets som är dåligt.
Testa med en annan hårddisk om du har tillgång till en.

YDL 3.0 stöder inte 604:or. Endast G3 å uppåt.

testa debian istället

Varför inte OS 9 och rumpus? Mycket enkelt och stabilt ftp-program.

http://www.maxum.com/Rumpus/

Finns flera trådar om detta tror jag.

MacOS 9 är ett dåligt skämt. Det fungerar juh inte.

debian? Det har jag aldrig testat. Hur är det jämfört med YDL?

Tja, jag har aldrig testat YDL. Debian har en textdriven installer så det är nog inte lika snygginstallerat som YDL. Debian har dock ett trevligt paketsystem och känns ganska genomtänkt. för att veta mer surfar du in på www.debian.org

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-18 21:09
Citat:

Skrevs ursprungligen av jolander
Varför inte OS 9 och rumpus? Mycket enkelt och stabilt ftp-program.

http://www.maxum.com/Rumpus/

Finns flera trådar om detta tror jag.

Frågan är ju om det verkligen är värt $249 för att kunna köra en ftp-server under Mac OS 9?
För samma pris kan man ju få en begagnad G3:a som man kan köra OS X på, och i sin tur någon av de gratis servrar som finns för OS X.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-18 21:19

Kan vara värt att veta att
http://www.crushftp.com/
funkar på alla system som klarar java, kostar 25 dollar i i minsta varianten (gratis i vissa avseenden om man emailar killen) och rullar mycket bättre en rumpus. ok det är java och java kan vara lite slött i OS9 men med en ftp behöver man ju inte alltid se gränssnittet.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-18 21:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av St Anger
YDL 3.0 stöder inte 604:or. Endast G3 å uppåt.

Men, men, jag läste ju på deras hemsida för en timme se'n att man skulle kunna använda 7200 och framåt med YDL?

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-19 08:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av St Anger
YDL 3.0 stöder inte 604:or. Endast G3 å uppåt.

Enligt den här sidan så stöds gamla burkar med 604.

1
Bevaka tråden