Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

"Importbolaget" artikel borttagen

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vi har fått en massa feedback ifrån medlemmar som tycker det är jättebra och andra tycker det är väldigt farligt när 99mac skriver denna typ av artiklar.

Vi har rena fakta som grund för vår artikel men trots det väljer vi nu att inte skriva mer om detta pga dom våldsamma diskussioner som uppstått.

Frågan som uppstått är om denna typ av artiklar hör hemma på 99mac överhuvudtaget.

Vi kommer konfrontera företaget under morgondagen med den information vi har för att reda ut saken, tills dess hoppas jag att vi slipper påhopp åt något håll.

Senast redigerat 2003-11-13 19:32

håll på att skriva nedanstående då den aktuella tråden stängdes under tiden klistrar jag det in här
--------------------------------------------
jag vet ingenting om varken importbolaget eller dom "undersökningar" som 99mac redaktionen säger sig ha införskaffad.

Men, rent ut sagt så tycker jag nyheten ifråga hamnar i gråzonen.
Är det verkligen detta som 99mac.se vill hålla på med?? skvalller och avslöjande reportage? Vi kanske skall gå ihop med aftonbladet.se?

ja, ni fattar vad jag menar, jag föreslår att alla 99mac medlemmer tar sig en funderare på detta, isär vad gäller redaktionen/björnström/moderatorer. Är anonyma(=redaktionen, stod det som postare i tråden) nyhetsreportage den sortens "journalistik" som 99mac vill ägna sig åt?

Jag hoppas att detta inlägg inte försvinner i mängden, för oavsett vad som är sant eller falskt vad gäller importföretaget så väckar det helt klart ett antal frågor om vilken riktning och nivå detta forum vill lägga sig på...
----------------------------------
Som jag skriver ovan så är min personliga uppfattning att jag hadde hoppas på att 99mac låg över den nivån som presterades idag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-13 18:18

Finns/fanns det rena fakta kanske de skulle publiceras med artikeln så att "importbolaget" hade chans att bemöta dem?

Jag är personligen väldigt kluven, ena sidan vill man bli varnad för "bluff & båg" å_andra sidan... Har jag ju inte de rena fakta som ligger till grund för artikeln, så i mina ögon är det ett kalastramp på deras tår...

Skall bli intressant att se vart det leder.

Vadå rena fakta?

Att någon tyckte det lät skumt?

Jag köper det inte, det är ingen som har klagat på företaget. Varför då varna för det?

Dåligt att dra igång diskussionen i första hand.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-13 18:20

Höll också på med ett inlägg... Klart att det uppstår häftiga diskussioner när folk beter sig hur som helst, skriver och publicerar vad som helst.

Jag måste säga att det är anmärkningsvärt hur så många, hela tiden (vet inte hur många trådar jag läst om det) klagar på Apples priser. Men så fort det kommer ett alternativ plötsligt tar dem i försvar???? Antingen är ni läskigt indoktrinerade av Apples prissättning eller så är ni som Arne säger några riktiga bakåtsträvare!

edit:upprepning

Senast redigerat 2003-11-13 18:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Vi har rena fakta som grund för vår artikel men trots det väljer vi nu att inte skriva mer om detta pga dom våldsamma diskussioner som uppstått.

I det här fallet hittade jag inga rena fakta.
Har ni rena fakta så...skriv dem! Jag vill ju faktiskt veta vad som är rätt eller fel i den här frågan...

Däremot kan man ju säga att importbutikens respons osade ju oseriöst lång väg! Inte smart att bemöta 99macs påståenden på det sättet...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-13 18:28

Sluta nu det var en naturlig reaktion. Inte smart av medlemmar att påstå dylikt...

  • Oregistrerad
  • 2003-11-13 18:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av johan dansk
Är det verkligen detta som 99mac.se vill hålla på med??
skvalller och avslöjande reportage?

Håller med - nyhetvärde för oss är inte "sensationer" utan information.
Antar att med annat upplägg av bakomliggande fakta (hur de nu ter sig ) så hade det kanske blivit nyttig information, vilket jag tror hade varit till gagn för alla.

Min 25-öring FWIW IMHO YMMV

Ja vad ska 99mac vara egentligen?

Såna här "scoop" brukar ju tillkomma efter att någon tipsar. Problemet är att dessa tipsare inte alltid har helt rent mjöl i påsen. Ibland har de enbart som avsikt att skada någon, och att utnyttja journalisterna för ändamålet

Så även om de anklagade kanske inte är guds bästa barn så måste man nog kräva att den som väljer att publicera uppgifterna kan belägga anklagelserna på något sätt.

Den skada som man orsakar för en småföretagare, om det skulle visa sig att uppgifterna är felaktiga är ju rätt betydande.

Ska det vara en granskade journalistisk inrättning så tror jag att man måste sätta högre krav på källkritik än att uppgifterna dras bort så fort det börjar blåsa.

Till och med aftonbladet kontaktar vederbörande innnan de hänger ut någon! NI har inte kontaktat mig trots att ni har tillgång till adress, hemtelefon, mobiltelefon, privat mailadress, importbutiken.se mailadress, ett webformulär för att ställa frågor på min hemsida!

Däremot så fungerar inte den mail ni uppger på sidan ( admin@99mac.se/.com ) samt det finns inga telefonnummer!

Vidare har den så kallade redaktionen länkat till en bluffannnons på blocket.se med hänvisning till att den skulle vara min ( för att den var från Luleå?!? ) eller fanns det andra skäl?

Sen hur ni hittade på historien om Rolf som tydligen skulle köpt datorer av mig för halva mitt inköpspris har jag faktiskt ingen aning, FÖRKLARA det GÄRNA för mig???

Värst av allt är att jag ALDRIG skulle upptäckt detta om inte en kund till mig sagt det ( jag läser aldrig forum ), och det tycker jag är HELT OJUSTE!

Och de av er som bor i Göteborg får gärna träffa mig personligen, jag ska dit imorrn, skulle egentligen suttit på flyget NU, men NÅGOT kom emellan!

Sen förstår inte jag vad som är misstänksamt med mina macpriser? de ligger runt 10% under återförsäljarpriserna? OCH? Ser ni på mina PCpriser är de mycket lägre.. På vissa produkter ligger jag runt halva pricerunner.se priset! T. ex minneskort för ps1! Inte innebär det att några tonåringar ring mig med gråten i halsen och frågat varför de behöft betala det dubbla när de köpte sitt kort häromveckan!

Alla personangrepp på mig och min familj var helt osmakliga, PUNKT.

Sedan snacket om att företaget inte alls var baserat i Luleå utan i Göteborg som "Björnström" kom med var intressant. SEN när blev det OBLIGATORISKT att butiker måste ligga i ägarens skattskrivningskommun; "nä det är nog bäst att vi ringer polisen!?!".

När jag i ett upprört tillstånd besvarar allt detta möts jag av bortklippta svar och kommentarer som att jag skulle "bemöta mina kunder med ett baseballträ!".. tack för den PR:en...

MEN trots allt detta tror jag att det kommer gå bra för mig, jag har Sveriges lägsta priser på ALLT jag säljer och ett mkt smart utvecklat ordersystem samt en bra webb. Dessutom är det så att om man på blocket.se går in under norrbotten, Stockholm eller Göteborg och söker på spel, dator, kamera, minne, minneskort, sony eller tv så kommer en banner länkande till min sida upp! På detta sätt når jag ut till 20-30 tusen dagligen och klarar mig BRA utan marknadsföring på denna sida! För er som däremot är intresserade av Apple produkter till ett bra pris finns de att hitta hos mig!:

www.importbutiken.se

Ps. om denna post tas bort bekräftar det bara min obefintliga rätt till upprättelse och sätter därmed standarden för vad som är tillåtet på detta forum!
ds.

Ha en bra dag!

Arne

Finns det fakta som bevisar saker så ska dom ju självklart postas i artikeln, finns inte fakta så ska inte artikeln postas överuhuvudtaget. Iallafall inte på det sätt som gjordes nu.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Earth
Sluta nu det var en naturlig reaktion. Inte smart av medlemmar att påstå dylikt...

Om du syftar på det jag skrev så...

Icke!! Hade jag haft företaget skulle jag inte kastat mig ut i en diskussion på ett forum. Han borde tagit diskussionen med red. direkt istället och bett dem ta tillbaka sina uppgifter.(om de nu inte är sanna)
Att skriva capslock-inlägg och slänga ur sig otrevligheter lär väl knappast förbättra något.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-11-13 18:47

att skriva inlägg om person,företag,som kan skada denne eller anställda genom ryktesspridning får anses som förtal tills det är bevisat i sak genom rättslig prövning.
Det är inte upp till 99mac att spekulera om brottsligt uppsåt föreligger.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2003-11-13 18:50

Jag kan bara hålla med Arne. Rakt av.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-13 18:50
Citat:

Skrevs ursprungligen av importbutiken2003
MEN trots allt detta tror jag att det kommer gå bra för mig, jag har Sveriges lägsta priser på ALLT jag säljer och ett mkt smart utvecklat ordersystem samt en bra webb...

"All publicitet är bra publicitet..." Hoppas det gäller även dig! Skulle vara kul att se antalet träffar idag...;)
Allt gott!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Min 25-öring FWIW IMHO YMMV

Tur att jag har ett litet program i terminalen som heter wtf, annars skulle dina inlägg vara obegripliga.;)

Om det som menades med "fakta" i det här fallet var vad som skrevs i nyheten så var det ju inget annat än fakta som insinuerade en massa saker, vilka i sin tur inte hade några belägg.

Oavsett om det fanns andra, mer entydigt graverande fakta, och dessa av något skäl undanhölls, eller om detta var allt, så borde man nog tänka efter både en och två gånger innan man postar sådana här anklagelser som nyhet på första sidan, för det handlar om allvarliga anklagelser som man inte slänger ur sig hur som helst.

Tycker vi skall förhålla tills vad våran, som ett forum/community/gemenskap, uppfattning är om den här sortens artikler, själva fallet ifråga föreslår jag att vi lämnar tilll björnström och arne sinseemellan (stavning?) och var och en tar privat beslut om vad dom tycker eller inte tycker om arnes företag.
Jag tycker ärlig talat att med det är vi skyldig honom, tills nått mer konstruktivt har lagts på bordet än den sensationspräglade artikeln för nån timme sen gav.

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-11-13 19:03

Stäng tråden Björnström, tag kontakt med vedebörande, (håller med Johan Dansk, detta är ett privat samtal som skall ske mellan er två) annars leder det till mera spekulationer.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-13 19:03

Tycker alltjämt att det är "fishy"...
Om man jämför texten på sidan.
Vi haringen vanlig butik utan snarare en outlet! Men vi har kunnig personal som kan svara på frågor gällande reparationer, service avtal och kompabilitet produkter emellan! Personalen i vår receptionplockar snabbt ihop din beställning som du gör från vår tryckta katalog!
och jämför det med vad Arne själv har skrivit här i numera raderade postningar och 0735-nummer (ur comviqs serie som oftast är spärrad i företagsväxlar - men kan ju flyttas) så får i vart fall jag känslan av att det är "fishy" - hur behjärtansvärt och gott det må vara tänkt.

Fast egentligen är det ju känslor och dom kanske jag skall behålal för migsjälv.
I övrig tycker jag en smula synd om Arne.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-13 19:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nicklas Högås
wtf

Kan ana vad det skall tydas som *lolrotf*

  • Medlem
  • Lund
  • 2003-11-13 19:06

Stäng tråden Björnström, tag kontakt med vedebörande, (håller med Johan Dansk, detta är ett privat samtal som skall ske mellan er två) annars leder det till mera spekulationer.

1
Bevaka tråden