Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac G5 i januari?

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-13 10:54

MacWorld.se redogör för senaste AppleInsider rykterna: iMac G5 och uppdaterat PowerMac.

Allt det de säger kommer knappast att visas up samtidigt. Och jag hoppas verkligen inte att en G5 iMac kommer, då jag precis har köpt en... Snacka om att rasa i värde... Nåväl, så är det väl alltid med datorköp, och som sagts förut: Den kommer att vara precis lika snabb och underbar som nu om 3 år...

Edit: stavfel...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Leftrustle
Allt det de säger kommer knappast att visas up samtidigt.

Nja det beror lite på.
Om PowerMac G5 får högre MHz men inget annat så behöver de inte fokusera på det specielt mycket.
De kan koncentrera sig på iMacen och nya skärmar (som också går snabbt att visa).

Blir det en iMac G5 kommer det mesta att fokuseras på den.

Det intressantaste ryktet tycker jag är snacket om att Kuben ska återuppstå.

Cube G5, perforerad+borstad aluminium... det låter nedrans sexigt...

det är bara bra för plattformen om det snabbt kommer uppdateringar! även om vi som precis köpt/fått en G5 - så får man ju "bjuda" på det om iMac's får G5...

jag tror inte på det dock! ser man på kylanordning etc i G5an ser det nästan omöjligt ut - hoppas jag får äta upp detta

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-13 17:03

Uppdaterad PowerMac och skärmar känns mycket rimligt.

En Cube och iMac återstår att se. Med G4 var det ordningen PowerMac > Cube > PowerBook > iMac

Ja, att stoppa in en av de långsammare (och svalare) G5:orna i iMacen verkar vara en bra idé.

Ciryon

Kan det bli en cube liknande iMac med skärm tro.

Apple kommer att suga ut så mycket som möjligt ur g4 innan man släpper g5 som imac troligen efter g6.

rolloq

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-14 06:43

Hoppas att det är en separat dator och skärm och inte en hopbyggd sak i stil med iMac eller eMac.

Fast det är ganska bra med en billig kompaktdator. Skärmar är så jävla dyra. Jag hoppas på en totalt ny design, dock!

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2003-11-14 10:29

Jag är (och lär förbli ett bra tag framåt) fattig som en lus så jag får väl hoppas på att det går att uppgradera G4 iMacen till en G5 med lite mer krut i processorn och till ett pris jag klarar av...

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-14 10:43

En Cube hade kanske passat bra i alla dessa sk Barebone-PeCe's-tider. Med G5 givetivis.

Citat:

Skrevs ursprungligen av rolloq
Apple kommer att suga ut så mycket som möjligt ur g4 innan man släpper g5 som imac troligen efter g6.

rolloq

Jag är lite tveksam till det faktiskt. I princip allt som kan sugas ur G4:an är redan utsuget, eftersom Motorola inte längre utvecklar den. Alternativet skulle vara att gå över till IBM:s kommande Altivec-G3:or och kalla dem G4:or, men det känns inte så värst motiverat när det rör sig om en stationär dator (där kraven på effektförbrukning inte är lika extrema). Eftersom G5:an är en billigare processor än G4:an och dessutom ger bättre prestanda per watt bör den vara ett bättre val. Enda haken är att en dator som bekant är mer än bara en processor, och för att Apple ska kunna släppa en G5-iMac måste de utveckla ett G5-baserat moderkort som duger för inbyggnad i en iMac. Bara de klarar den biten så borde det inte finnas någon anledning att hålla sig kvar vid G4:an.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-14 11:05

Om det stämmer att Motorola slutat med G4 CPU, då är det självklart att Apple tvungen gå till G5 CPU snabbt som möjligt för iMacar. Eller omgjord G3 CPU för iMacar.
Då kan det bli allt mer största sannolik slut med G4 CPU i iMacarna i januari.
Ryktena verkar stämma rätt bra.....

Jag tror att de slutar utvekla G4 inte slutar bygga den. Jag tror att de bygger G4or så länge det finns efterfrågan

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2003-11-14 12:07

Kan G5 komma i mindre vass variant för att kunna slimmas fysiskt så att man kan släppa G4 plattformen successivt?

Det finns ju också rykten som säger att hela bärbara segmentet med iBook och PowerBook görs om till EN linje med hela serien från lätt och billig till tung och dyr.

Med de två ryktena kanske PB G5 inte är mer än månader borta!?:rolleyes:

Citat:

Skrevs ursprungligen av REP
Om det stämmer att Motorola slutat med G4 CPU, då är det självklart att Apple tvungen gå till G5 CPU snabbt som möjligt för iMacar. Eller omgjord G3 CPU för iMacar.
Då kan det bli allt mer största sannolik slut med G4 CPU i iMacarna i januari.
Ryktena verkar stämma rätt bra.....

Det är ju inte så att G4:orna har slutat tillverkas, det vore ju både oekonomiskt och överdrivet drastiskt för Motorola, men utvecklingen verkar vara i princip helt nedlagd. Utvecklingen av den planerade PPC 7457RM, som bl.a. skulle ha DDR-stöd, är nedlagd och PPC 7457 är ju redan färdigutvecklad och lanserad. Motorolas G4-roadmap slutade nånstans vid 7457RM, och eftersom de övergett persondatorsegmentet skulle jag inte tro att vi får se så mycket nytt från Motorola på ett tag. Möjligen små "speed bumps" för 7457-serien, men inte mer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-14 14:33
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pepe
Det finns ju också rykten som säger att hela bärbara segmentet med iBook och PowerBook görs om till EN linje med hela serien från lätt och billig till tung och dyr.

Jag hoppas på en superslimad PowerBook. Bra bit under två kilo som ex Fujitsu. Kan tänka mig stå över CD för att få ner storleken. Sony hade in trevlig 10" maskin för två år sedan.

Skrevs av Samuel K

Jag är lite tveksam till det faktiskt. I princip allt som kan sugas ur G4:an är redan utsuget, eftersom Motorola inte längre utvecklar den. Alternativet skulle vara att gå över till IBM:s kommande Altivec-G3:or och kalla dem G4:or, men det känns inte så värst motiverat när det rör sig om en stationär dator (där kraven på effektförbrukning inte är lika extrema). Eftersom G5:an är en billigare processor än G4:an och dessutom ger bättre prestanda per watt bör den vara ett bättre val. Enda haken är att en dator som bekant är mer än bara en processor, och för att Apple ska kunna släppa en G5-iMac måste de utveckla ett G5-baserat moderkort som duger för inbyggnad i en iMac. Bara de klarar den biten så borde det inte finnas någon anledning att hålla sig kvar vid G4:an.

Motorola tillverkar g4 fortfarande åt Apple det handlar om affärer.

rolloq

  • Oregistrerad
  • 2003-11-22 16:18

Kuben är den fräsigaste datorn Apple har gjort tycker jag... Hoppas att den återkommer.

Citat:

Skrevs ursprungligen av rolloq
Motorola tillverkar g4 fortfarande åt Apple det handlar om affärer.

rolloq

Hade du tagit dig tid att faktiskt läsa inlägget du citerade så hade du märkt att jag aldrig påstått något annat heller... :rolleyes:

skrevs av Samuel K

Hade du tagit dig tid att faktiskt läsa inlägget du citerade så hade du märkt att jag aldrig påstått något annat heller...

Jag läste inlägget och tyvärr så har inte Apple sugit ut allt ur g4.

rolloq

Citat:

Skrevs ursprungligen av rolloq
skrevs av Samuel K
Jag läste inlägget och tyvärr så har inte Apple sugit ut allt ur g4.

Ok... hur tänkte du att de skulle kunna suga mer ur en processor som inte längre utvecklas? Allt de kan göra, IMHO, är att byta till PPC 7457 i de modeller som kör 7455 och få upp klockfrekvensen något hundratal MHz, och det är knappast en långsiktig lösning. Ser inte riktigt vad mer de kan göra - ösa ännu mer pengar ner i Motorolas kassakista för att de motvilligt ska pressa ytterligare något fåtal MHz ur en redan dödsdömd processorfamilj?

Samuel K skrev

Ok... hur tänkte du att de skulle kunna suga mer ur en processor som inte längre utvecklas? Allt de kan göra, IMHO, är att byta till PPC 7457 i de modeller som kör 7455 och få upp klockfrekvensen något hundratal MHz, och det är knappast en långsiktig lösning. Ser inte riktigt vad mer de kan göra - ösa ännu mer pengar ner i Motorolas kassakista för att de motvilligt ska pressa ytterligare något fåtal MHz ur en redan dödsdömd processorfamilj?

Apple kommer fortfarande att tillhandahålla imac,ibook och e-maclinjen med g4 processorer för att kunna suga ännu mera pengar ur g4 och p owerbook g5 måste komma innan man byter processor på konsument linjen och det gör man när g6 är i faggorna.

rolloq

  • Oregistrerad
  • 2003-11-23 15:35

G6? Jag tänker på ett toppmöte... Tråden hadlar om iMac skall få G5 prolle i Januari. Som jag ser det så borde det bli väldigt svårt om man skall behålla dagens form på iMacen. Och en ny design har jag svårt att tänka mig, då Apple precis släppte iMac 20".

Som alla vet så har PowerMac G5 en väldig kylfläns värdig en gammal BMW Boxter motorcykel. På det så har man monterat lika många propellrar (läs fläktar) som på ett gammalt bombplan. Hur i hela friden tänkte man lösa kylningen i en sådan liten iMac konstruktion? Vattenkylning direktkopplad till vattenkranen?

G3an är däremot inte alls lika kylningskrävande, så nog borde den vara ett smartare val? Fast skulle det inte komma en strömsnålare (därmed kallare) processor från IBM? Jag vet inget om alla dessa "roadmaps" (to hell). Har någon en "sådan där" roadmap länk att hänvisa till en oinvigd?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-23 15:54

Nej, iMac G5 tror jag inte kommer komma än, för iMac uppdaterades nyligen.
Det gjorde även Power Mac G5, iBook G4 och PowerBook G4. Den enda dator som inte har uppdaterats på länge är Xserve. Så jag tror att det är en Xserve G5 som lanseras närmast.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-23 16:00

Nej, efter Power Mac G5 kommer eMac G5!

Personligen så tror jag att vi får se följande:
Ny PowerMac linje.
Singel 2GHz, singel eller dual 2,2GHz och dual 2,5GHz.

Vilket givetvis öppnar för att använda 1,6GHz och 1,8GHz i nya iMacs. Dock tror jag att vi får vänta till möjligen februari mars innan de lanseras.

Bevaka tråden