Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

panther på dasslock 233

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

funkar det å köra panther på ett dasslock av första generationen?

Ja, det fungerar.

Funkar det smidigt eller med nöd och näppe?
Hur mycket RAM har du i den?
hur mycket RAMminne går det att stoppa i ett tidigt dasslock?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-02 12:14

Lite info
Tror det är mest bildskärmshanteringen som slöar ner - tidiga kort acceleras ju inte i X så som senare med mer minne görs.

De klarar max, vad fan var det nu, 256 eller 512?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-02 12:59

Du får i max 320 Mb RAM, dvs 64 + 256. Troligtvis har du 32 Mb på modermodemet (;)) så det blir då 288 Mb. Mer info på:
Everymac
eller
Apple-history

testade o köra jaguar (när de va nytt) på en ibook 500, utan QE.. de va ingen höjdare direkt. Nog för att 10.3 är snabbare, men de kommer ju ändå gå söligt...

Jag funderar på att kanske köra Panther på en 466 iBook DV/SE… Hur kan man tänka sig att det går med max-minne 320 mb?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-02 17:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av Laseranders
Jag funderar på att kanske köra Panther på en 466 iBook DV/SE… Hur kan man tänka sig att det går med max-minne 320 mb?

Tror det är mest bildskärmshanteringen som slöar ner - tidiga kort acceleras ju inte i X så som senare med mer minne görs.

De är ju just den biten som är de mest irriterande.. Finns inget som är så störande som slöa menyer och fönster som inte växlar när man trycker på dom etc.. Ska man vänta 1.5 sek för att få upp en meny efter man tryckt kan de ju lika gärna få vara tycker jag.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-13 13:53
Citat:

Skrevs ursprungligen av iMats
Du får i max 320 Mb RAM, dvs 64 + 256. Troligtvis har du 32 Mb på modermodemet (;)) så det blir då 288 Mb. Mer info på:
Everymac
eller
Apple-history

Man ska kunna köra 512mb rammoduler i dasslocken , inte för att jag testat (skulle inte lägga de pengarna på den här burken...) men det gjordes möjligt i samband med en firmware uppdatering som kom för länge sedan. (Ja, jag vet att de skriver max 256 i apples specifikationssida...)

Jag har Ibooks (24 stycken) 233 Mhz som kör Panther och Jaguar. Kanske inte världens mest angenäma upplevelse, men det funkar!

Har extra 512 Mb moduler i ett par så det fungerar.....

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-13 14:18

Gör det extra minnet stor skillnad, Martin? Jag har 192 i min, och funderar på att lägga till128 till (128->256mb kort).

Svårt att säga.....Kan inte riktigt bedömma skillnaden mella 192 och 256 Mb. Men i och med att OS X gillar mycket RAM så borde det väl bli lite skillnad.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-13 23:20

Jag kör Panther på min iBook466 med 576MB RAM. Jämfört med Jaguar, eller andra tidigare OSX-versioner, så är Panther snabbare på det mesta. Till och med uppstarten är snabbare, går nu mera på cirka minuten!

Om jag inte minns fel var den första iBooken specad till att kunna ha maximalt 160MB (32+128) RAM, senare kom 256MB-moduler och det gav 288MB som maximalt minne. Nånstans läste jag att man kan behöva uppgradera firmware i gamla iBook för att kunna använda 512MB-moduler, annars känns endast 256 av de 512MBen igen av datorn.

Alla som kör nån variant av OS X på sin gamla iBook rekommenderar jag att uppgradera till Panther eftersom;
* Panther är rappare
* har Exposé (som är grymt bra för låga upplösningar som 800*600)

Jag har provat att köra OS X under 192MB på iBooken. Inte så kul, datorn måste läsa och skriva till hårddisken hela tiden, blir långsamt. Kan tänka mig att 192MB kan funka på en dator med snabbare hårddisk. En extra 256MB-modul är att rekommendera, 512or kan vara svåra att hitta. Jag köpte min från USA, www.componex.com , $112 plus frakt kostar det idag:)

Orginalhårddisken på första iBook är på 3.2GB. En hyfsat miminerad Pantherinstallation går nog att klämma in på 1.5GB, så det blir inte mycket utrymme över för swapfiler och program.

- Emil

(Första iBooken är väl ändå på 300MHz G3, inte 233MHz)

  • Medlem
  • Nacka
  • 2003-11-14 09:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av Martin Pettersson
Jag har Ibooks (24 stycken) 233 Mhz...

Maila mig när ni skall börja byta ut maskinparken - jag tycker att min lilla dotters första mac skall vara ett sånt där sött dasslock!

1
Bevaka tråden