Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp ang. PHP!

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-11-12 00:05

Hej!
Det är så här, jag har valt att göra en liten community på mitt projektarbete 100 p. Sidan riktar sig för de personer som tycker om Soul (ny som gammal). Vi kommer att recensera skivor, konserter, ev. lägga upp samples, så användaren kan provlyssna (om det går).

På sidan ska man också kunna:
* Registrera sig
* Logga in
* Läsa och kommentera artiklar/recensioner
* Bläddra bland äldre artiklar/recensioner
* Admins ska kunna skriva skriva artiklar/recensioner, kolla stats osv

Senare planer:
* Lägga till ett forum (ex. vBulletin)

Sidan jag har gjort är klar, allt som saknas är PHP + MySQL!

---

Tidigare erfarenheter:
* Programmering A + B C/C++
* Filemaker Pro
* HTML och Java (Inga större problem)

---

Nu till mitt problem...
Har installerat Apache2, MySQL + PHP på min Xbox (under linux). Har moddat apache2.conf så att den ska klara PHP stöd.

Men hur jag än gör så blir det bara tokigt! Skulle testa om det funkade med PHP genom att använda dessa två koder i två olika dokument.

<?php
echo "test";
?>
<?php
phpinfo()
?>

Men Safari, Camino och FireBird visar bara upp koden direkt i fönstret! Nått är ju galet, men kan inte lista ut vad. Någon som vet?

---

Medans jag är i farten!
Jag har ingen erfarenhet när det gäller PHP och MySQL, har börjat läsa lite om det, men så mycket att lära sig.

Hur och vart bör jag börja för att åstadkomma ovanstående? Vad ska jag tänka på? Ska jag låta PHP skapa databaserna i MySQL, eller gör jag det direkt i MySQL?

Dela gärna med av dina erfarenheter och är väldigt tacksam för alla tips.

Ber om ursäkt för ev. stavfel, grammatikfel, och otydlighet. Är bara lite trött

Om PHP-koden kommer i klartext så är det därför Apache skickar den som sådant. Du måste alltså göra nån ändringar i webbservern så den processar php-filerna istället för att hantera dom som ren text.

Vad gäller ditt projekt så är det webbaserade verktyget phpMyAdmin ett väldigt bra verktyg för att jobba med MySQL-databaser. Där kan du skapa dina databaser (eller snarare: din databas med tabeller) och sen accessa dom från PHP.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-12 00:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Om PHP-koden kommer i klartext så är det därför Apache skickar den som sådant. Du måste alltså göra nån ändringar i webbservern så den processar php-filerna istället för att hantera dom som ren text.

Vad gäller ditt projekt så är det webbaserade verktyget phpMyAdmin ett väldigt bra verktyg för att jobba med MySQL-databaser. Där kan du skapa dina databaser (eller snarare: din databas med tabeller) och sen accessa dom från PHP.

Hej, Adrian!
Tack för ditt snabba svar. Du råkar inte veta vart i apache2.conf det ska ändras? Har iofs samma fel på min Cube!

Jag har installerat phpMyAdmin, men dock inte konfigureat dess inställningar. Ska fixa det nu och testa.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-12 08:45

Tänk på att starta om Apache när du ändrat i apache2.conf!

Kan inte hjälpa dig med själva innehållet i den filen eftersom jag bara har erfarenhet av Apache 1.X. Men gör en sökning på PHP i filen och kolla vad du hittar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-12 09:05

Vad gäller MySQL, skicka upp terminalen och skapa databaser därifrån, det är lärorikt och ger en kunskap du kommer ha nytta av.

I Apache ändrar måste du ändra lite. Såhär ser min ut vad gäller php.
(httpd_conf)

<IfModule mod_php4.c>
    # If php is turned on, we repsect .php and .phps files.
    AddType application/x-httpd-php .php
    AddType application/x-httpd-php-source .phps

    # Since most users will want index.php to work we
    # also automatically enable index.php
    <IfModule mod_dir.c>
        DirectoryIndex index.html index.php
    </IfModule>
</IfModule>
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-12 11:56

Plus att du måste aktivera modulen mod_php4 på ett annat ställe i filen.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-13 01:19

Tack för hjälpen alla!
Det Linus nämnde saknades, så det är fixat nu!

Funkar kanon, tack igen!

1
Bevaka tråden