Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Panther på iBook G3 - skillnad mot Jaguar?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-12 12:15

Vi har ett par "projektledarmaskiner", G3/400 som f n rullar med OSX 10.2.8. Funderar på att skaffa Panther till dem, men måste motivera för min boss "att det blir snabbare". Suck. Hårda tider. Nåja, har någon testat Jaguar kontra Panther på iBookarna? "Blir det bättre"?

Panther är en roligare upplevelse än Jaguar med Exposé, nya Findern och annat godis. Jag tycker att den PowerBook G4/400 jag installerade Panther på känns rappare i gränssnittet än Jaguar.

Men om det biter på din chef är svårt att säga. Det bästa vore om han var körde Jaguar och fick testa Panther så han själv blev såld på nya versionen.

Jag har den första vita iBooken 500mhz med 384mb, och den blev mycket trevligare att jobba med, det märks i alla program.

/Thomas

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-12 13:03

Oops -- det är ett par G3 500 MHz iBook, inte 400. För mig är det ju självklart att uppdatera, men jag ska visa era kommentarer för The Man.

Ja, definitivt. Jag har använt panther i 2 veckor på min iBook 600 (256mb). I stort sett allt är snabbare. dock, fönster, menyer, findern etc. Exposé funkar, men det är inte vackert, samma sak med fast user switching. Jag blev glatt överaskad och panther fick mig att strunta en minnesupgradering.

Instämmer även jag. Min iBook 700 är märkbart rappare i menyer, iApps, QE effekter etc.

Allt är bättre, det blir ju ingen raket exakt, men märkbart snabbare, bäst är dock alla nya funktioner, riktigt nice faktiskt

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2003-11-12 21:42

Panther är som doping för G3or

Håller på att installera Panther på en iBook 600, men den står bara och går på "Preparing Installation"... Mätaren går och så men inget händer? Har stått så i säkert en kvart nu...

  • Oregistrerad
  • 2004-02-20 19:53
Ursprungligen av melfunko:

Håller på att installera Panther på en iBook 600, men den står bara och går på "Preparing Installation"... Mätaren går och så men inget händer? Har stått så i säkert en kvart nu...

Det kan gå lite sakta… men så länge "progressbar:en" (var sys7 först med det?) rör sig så… Det skall kollas skivor och sådär…

  • Medlem
  • 2004-02-20 19:58

En bra idé är att noggrant kontrollera att hårddisken är OK, innan man installerar. Det kan man göra med installationsskivorna. Min iBook fick tuppjuck när jag installerade Panther.

  • Oregistrerad
  • 2004-02-21 00:34

Jag instämmer i superlativkören. Min iBook blev avsevärt snabbare efter att jag uppgraderade den och den var av samma modell som dina. Synd att det blev stulen. :

Ja, iochmed att den inte är min har jag inte gjort nåt speciellt med den. Ska nog se till att det är den senaste versionen av Jaguar som ligger på den också, och repair permissions lär den aldrig har varit med om...

F.ö. så prövade jag att börja om från början, då kom jag så långt som till "Reading packages" men där stannade det igen. Hoppas jag inte repat mina skivor eller något annat dumt... :rolleyes:

  • Medlem
  • Nacka
  • 2004-02-22 13:44

Grym skillnad på en iMac233...

Köpte iBook i dec 2002. Grym redan då. Har gjort alla uppdateringar/uppgraderingar allt efter .... men köpte Panther och installerade och skillnaden är mkt stor. Irritationsmoment? Ja, när jag installerade X11 som följde med så slutade å, ä, ö, Å, Ä, Ö, @, $, \, {, [, ] och } att fungera i 'Terminalen'. Trots erfarenhet av Unix/Linux/MacOS sedan år tillbaka är jag inte människa att få dessa tecken att skrivas ut. Men Panther tuggar på i högsta fart....

Samma här. iMac 233'a fick ett lyft som väl motiverade uppgraderingen.
Dock minus för nätverkandet i Panther.

1
Bevaka tråden