Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är en ibook G4 lika slö som en Compaq 1 GHz?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-11-12 00:27

Har just nu en Compaq Presario 1Ghz, 256 MB Ram och XP Home framför mig.
Den är definitivt inte min utan en kompis.
Jag väntar på min 12" ibook och har räknat med att den INTE tar 20 sek på sig att ladda in 99mac.com som Compaqen gör.
Kan någon "garantera" att 12" ibooken är lite rappare än det?
Min dual G5 laddar in den på 0.001 sek( ),det gjorde min gamla PIII också så det handlar inte om uppkopplingen eller hur?
Jag ska slänga in mer Ramminne i ibooken senare men med 256 i RAM så borde det väl gå snabbare än 20+ sek eller hur?
Annars blir jag knäckt!!

David

  • Medlem
  • 2003-11-12 00:43

Min iBook 800 Mhz laddar forumet på drygt 2 sekunder. Jag tror däremot inte att det beror på processorn... faktiskt. Jag har iofs märkt att vissa sidor är lite sega att ladda med IE och Windows, bland annat 99mac. Varför vet jag inte.

Över lag tror jag att min iBook är/känns lite snabbare än en 1Ghz Intel. Ibland snabbare än en 2Ghz, och ibland slöare än en 500Mhz... olika saker är olika snabba.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-12 00:48

Pheew,tack för det snabba svaret.Man vill ju inte lägga 11 papp på en slö dator precis.

Då behåller jag min beställning då.....:)

Tack igen/David

Rent spontant känns det som om det är något knas med din Compaq.

iBook G4 är nog en väldigt pigg maskin gissar jag.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jon Adolfsson
Rent spontant känns det som om det är något knas med din Compaq.

iBook G4 är nog en väldigt pigg maskin gissar jag.

Compaq eller HP Presario laptopmodellerna är lågpris konsument laptops. "built by the cheapest bidder"

Ifall ni tror att Apple har haft problem med sina laptops så är det föga lite jämförbart med de flesta modeller av presario serien..

En bekant med mig jobbar med service på dessa dagligen. Han påstår att inom 6 månader är 7 av 10 HP laptops inne för service pga tillverkningsmissar.

Just HP/Compaq utmärker sig ju rätt ordentligt på den bärbara fronten, och då menar jag inte på ett positivt sätt direkt. Gångjärn som inte orkar hålla skärmen uppe, biosar som på slumpmässig basis vägrar kännas vid att datorn har ett tangentbord, skärmar som utvecklar stora klungor av döda pixlar och andra "features". Riktigt otäcka burkar, med andra ord

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-12 17:15

99mac öppnas på 4 sekunder på min iMac G3/350 (Bredband: com hem Internetcable 1Mbit), så på en iBook G4/900 borde det inte vara några problem...

  • Oregistrerad
  • 2003-11-12 18:51

Jag öppnar 99mac på ca 2 sek med Telia ADSL & Toshiba 1,8 celeron / 256 mb.

min IBM 1,7 Mhz Celeron laddar de flesta sidor snabbare än precis ALLA macar jag sett. Då har den iofs 1 GB ram, men ändå - det är på en maskin som kostade 7200 ex moms

  • Oregistrerad
  • 2003-11-12 19:23

Tycker 99 är ungefär lika slö vart och vad jag än sitter framför. Bara att få 99mac.se översatt till nuffror tar ju en halvsekund...

Men visst går säkerligen IE mot Win-servern som 99 ligger på snabbare - dom skippar ju vissa basala saker i nätverkshanteringen, sådant som alla andra läsare vackert får fråga servern om mer än en gång...
Tycker det borde vara dosattcksstraff på att vara så snobbig så man inte skakar hand som man skall

Vi får inte glömma att MS fuskar lite med sin server och sin webbläsare för Windows.
Det finns förklaringar för varför IE på Windows mot en IS svarar snabbt.

Om man skippar hälsnings och artighetsfraserna så kommer man snabbare till sak...

må så vara, men min poäng var att det måste vara något vaj på Compaqen som diskuterades här, för det vet ju alla att vilken medelmåtttig PC som helst är snabb på att surfa

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-11-12 20:34

Safarin är väldigt långsam när det gäller sidor byggda med CSS. Safari gillar också att ladda in alla eventuella bilder igen när man gör ett återbesök på en sida trots att de finns i cachen (eller åtminstone borde finnas, jag hittar ingen inställning för hur stor cachen är).

Byt till Mozilla Firebird så går det genast mycket snabbare.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-13 07:06

Vad alla som har fått bredband har blivit otåliga! Min iMac DV SE med 56K-modem laddar in 99mac.se:s förstasida på respektabla 55 sekunder.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-13 07:43
Citat:

Byt till Mozilla Firebird så går det genast mycket snabbare.

Håller med! Firebird är en mycket, mycket bra webbläsare. På min burk hämtar den 99mac på under tre sekunder med tömd cache.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-13 14:29

99mac.se har börjat bete sig konstigt i min Safari 1.1. Första sidan på forumet laddas så att hela innehållet syns, men den blåa stapeln i adresslisten, som indikerar hur mycket som har laddats av sidan, stannar till vänster och jobbar sig aldrig bort till högra änden. Den vill liksom inte uppdatera sidan.

1
Bevaka tråden