Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dålig räckvidd med Airport Extreme basstation

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Lyckas bara få kontakt med basstationen (med en PB 12") i rummet precis bredvid och med lite trixande rummet nedanför. Ibland försvinner kontakten dock helt i dessa rum. Det betyder att jag bara kan använda den tillförlitligt i samma rum.

Valde Airport Extreme basstationen över konkurrenterna på grund av USB skrivardelningen. Misstänkte att den kanske inte skulle ge lika bra räckvidd som de med externa antenner men jag kunde aldrig tänka mig att den skulle vara så här dålig.

Har testat att flytta runt både basstation och dator runt omkring huset utan någon märkbar förbättring. Väggarna är av gips/trä. Har även testat alla tillgängliga kanaler på basstationen.

Även om jag har datorn precis bredvid basstationen når den inte upp till max mottagning. Enligt mätaren i Internet inställningar under AirPort ligger den två steg från max. I MacStumbler får jag som mest runt 75 i signalstyrka när datorn står intill (allt över 90 ska tydligen betraktas som bra).

Vad tror ni?

Min erfarenhet säger att det är PB som är den svaga länken. Airport Extreme ger längre räckvid mot en bärbar PC (Acer) än mot min PB 15 Titanium (på jobbet innebär det ca 20m och ett våningsplan i betong mindre för PB)
Dax för Apple att göra något åt mottagningen på PB (är lite bättre på iBooks)

Tyvärr är det så att räckvidden på just PB är urusel, antagligen pga metall höljet.

Trodde detta främst gällde TiBooksen? Skulle inte Au vara bättre? Att behöva placera en accesspunkt i var varannat rum är inte rimligt, men det är kanske så Apple tänkt sig?

Skulle exempelvis Netgears basstationer ge mer acceptabel signal. Någon som testat?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-10 16:27

Köpte också en sådan för någon vecka sedan.
Upptäckte direkt hur dålig räckvid det var på basstationen.
Men även att den helt enkelt tappade kontakten med Mac:en.
Ibland fick jag helt enkelt stänga av den och vänta en stund för att jag skulle få kontakt med basstationen.

Lämnade tillbaks den i fredags och köpte en Netgear 614 som funkar klockrent.
Bra räckvidd och den har inte tappat kontakt med Mac:en än så länge.

/Heiko

Låter bra det där Heiko! Det får nog bli ett byte mot en sådan. Hur pass stor (meter) blev förbättringen i räckvidd ungefär?

Synd bara på skrivardelningen. En HP JetDirect USB skrivarserver går ju på ett par tusen.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-10 16:49

Har också upplevt sämre mottagning på min PB12" mot min iBook. visserligen bara tre i mottagning på PBn mot fyra på iBooken.
Hur långt det är i meter vet jag inte. Bor inte så stort.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-10 17:03

Svårt att säga exakt i meter.
Men jag kan vara i hela lägenheten utan att tappa kontakt med routern.
Har inte provat att gå utanför lägenheten ännu eftersom det är lite kallt att sitta på gården.

Jag sitter ca 8 meter från routern med en ganska tjock tegelvägg imellan. Signalstyrkan ligger på ca 70-75%.

Med Aiporten kom den upp i ca 50%.

Med andra ord väldig stor skillnad och och det märktes en del på nedladdning utav enkla webbsidor.

/Heiko

Har inga problem med räckvidden. PB 12 och AP extrem basstation. Väggarna i lägenheten är av betong och tegel.
Nu bor inte jag i någon jätte lya men det är funkis att surfa på gräsmattan utanför.

T-son

  • Medlem
  • 2003-11-10 18:52

jag kör med en pb12" 1Ghz med airport extreme och netgear wgr614. sitter ca 15 meter från basstationen om man mäter en sladd som går igenom lägenheten, men om man skulle dra "en rak linje" så blir det väl kanske 7-8 meter. sitter en våning över routern med en tjock betongvägg "i vägen" för signalen och har trots det runt 50-60% signalstyrka. är jag på samma våning som routern så har jag mellan 80-100%.. så kan då inte klaga..

  • Medlem
  • Dödskallegrottan
  • 2003-11-10 19:13

Testet är ju intressant läsning.

Tack för alla svar!

Bytte Apples Airport Extreme basstation mot en Netgear WGT614, återkommer när jag testat den trådlöst mot Powerbooken om några dagar. Den verkar ha en hel del smidiga funktioner så den får nog ersätta den gamla routern som jag kör med nu helt och hållet.

Sitter med powerbooken i vardagsrummet nu. Inga problem med kontakten, thank you Netgear!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-15 20:09

Har just nu en beställning på en APE. Ska jag byta till en Netgear WGT614?

Halva priset och betydligt bättre räckvidd, ja det tycker jag absolut. Skrivardelningen var dock mycket bra på AE så om du behöver det och inte har särskillt höga krav på det trådlösa kan den möjligtvis vara ett alternativ....

1
Bevaka tråden