Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

XCode och Java

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hade tänkt att börja använda XCode för lite Javaprogrammering. Jag vill inte ha projekt som skapar .jar-filer utan bara kunna t.ex. ha fem olika klassfiler och kompilera dem var för sig. Alltså precis som om jag skulle skrivit javac blah.java i terminalen.

Nån som vet hur detta funkar? Om man bara skapar tomt projekt och drar in java-filer så händer det ingenting alls när man klickar på bygg.

Ciryon

Får jag tipsa om jEdit. Programmet är perfekt för ändamålet i fråga.
http://www.jedit.org/

/M

Tack, men det var främst för XCode jag tänkte.

Någon annan som vet?

Ciryon

Hej

För att Xcode ska bygga något så krävs att det finns ett "target" däremot måste det inte skapas en jar fil.

Om du lägger till ett nytt target till ditt projekt (från Project menyn) och sedan dubbelklickar på det target du skapat så kan du under Settings --> Java Archive Settings ange att Product Type ska vara en Class Hierarchy och inte en jar fil.

Om du nu bygger projektet så ska du ha dina klassfiler under <projektets namn>/build/<target namn>

Hoppas beskrivningen blev någorlunda begriplig.

Joakim

Tack, Joakim! Det där hjälpte fint.

En fråga till: hur kan man få XCode att hålla sig i ett fönster som gamla Project Builder? Alltså inte ett separat fönster för editorn?

Ciryon

ja, men det tog ett bra tag innan jag kom på!

du får modifiera din toolbar så du har en icon dom heter hide/show editor (av min anledning startade inte min xcobe med default toolbarn av nån jäkla anledning), sen får man markera en fil och klicka show editor.

Dock, till mina stora frustrationer, har inte lyckats hitta nånstans så att detta blir permanent, vilket faktiskt är jäkligt jobbigt, kanske nån annan som har?

1
Bevaka tråden