Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

hårdisken är trasig men hel

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-11-11 21:38

Tur i oturen på något sätt. Hade just fått min panter och skulle till att lägga in det på min ibook. Då får installationskivan ingen kontakt med hårddisken! Jag provar köra skivverktyget, som säger att det är något fel på hårdisken och vägrar undersöka den. Jag kör fsck-y som säger samma sak. Jag startar om datorn och där är ju hårdisken. Inget synligt fel, inget som krånglar. Vad göra? Är jag i rätt forum?

Går det inte ens om du försöker formattera?
Om så, så är det väl bara att backa upp rubbet - om du inte gjort det och installera Panthern från scratch.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-11 21:44

Har haft liknande problem. Då tog jag ut extra minnet och det fungerade.

Annars brukar det ju alltid fungera om man tar säkerhetskopia och formaterar hårddisken. Vilket alltid är att föredra, tycker jag. Minst skumma småstrul på det sättet.

Säger Skivverktyg vad som är fel?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-11 21:44

När du kör skivverktyget, ska du se till att använda ettor och nollor. Dvs välj att nolla hela hårddisken ( det är ett slags grundformattering som konditionstestar HD ) Går det inte att nolla HD, då är den förstörd.
Men har du viktigt data kvar, så rädda den först.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-11 21:47

Jag backade upp rubbet till en bärbar hårdisk. (CopyCloner) På den nya hårdisken verkar allt vara OK. Jag har inte vågat trycka på raderaknappen än (disk utility)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-11 21:50

Tänk på att om du skriver eller och nollor tar det grymt mycket längre tid att formatera!

CopyCloner, ni kommer aldrig att få mig att gilla det programmet!

  • Oregistrerad
  • 2003-11-11 21:51

Fel: Den underliggande åtgärden avslutades med ett fel (-9972)
säger diskutility. Nollor och ettor? Jag förstår inte hur det går till REP

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-11 21:56

Det finns knapp Alternativ och därinne välj nollställa data (gäller OSX skivverktyg).

  • Oregistrerad
  • 2003-11-11 22:02

Hittar banne mig ingen alternativknapp på skivverkyget (har panther på den lösa hårdisken som är min starskiva nu)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-11 22:05

Att göra en grundformatering innebär att den inte bara tar bort all synlig data från hårddisken. Utan att den även skriver över allt med nollor på exakt hela hårddisken, vilket gör att HDn är nollställd.

Det tar längre tid om den ska jobba med att skriva nollor, men det är ett säkrare sätt som verkligen får bort allt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-11 22:15

Inne i skivverktyget ska du kunna se din dåliga hårddisken och välja Radera, då visas Alternativ.
Men det förutsätter att din dåliga hårddisken kommer upp i Skivverktyget

  • Oregistrerad
  • 2003-11-12 08:58

Jo det finns en alternativknapp där om jag väljer raderaalternativet på skivverktyget, det ser jag nu. Men den går inte att trycka på, den är inte highlightad. Troligen för att skivverktyg vägrar undersöka min hårddisk.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-18 14:03

Nu har äventyret slutat lyckligt. Jag formaterade om hårddisken, installerade panther och kopierade över biblioteksmappen från backuppen. Nu efter vissa manuella korrigeringar fungerar allt på ibooken igen.
Men, hårdisken på min Imac 400 har krashat!Helt död, ingen kontakt. Jag tänker att det bästa vore att skaffa en extern firewirehårddisk till den, som är stor så att jag kan använda den till backup också. Några tips på billiga lösningar här?

1
Bevaka tråden