Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G5 - problem med bildskärm efter start/vila

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har kört 10.2.7, 10.2.8 och har sedan en vecka 10.3 installerat, men har ett problem som består, nämligen att skärmen inte vaknar efter start eller vila, framförallt vila. Den förblir svart, helt svart.

Det finns ingen regelbundenhet, men det är förstås ohållbart med svart skärm i fler än 50 procent av alla fall.

Jag ringde Apple Support idag. De var hjälpsamma och vänliga, och vi testade olika varianter på lösning, men felet kvarstår.

Min högst personliga teori är att skärmen inte vaknar på grund av för låg eller obefintlig strömpuls från grafikkortet, ett Radeon 9600.

Är det någon som har en annan teori? Jag vill ytterst ogärna lämna in datorn på en tidsödande garantiservice, men är nu så illa tvungen.

I övrigt fungerar G5:n oklanderligt.

JW

[PM G5 1,8 GHz, 1,5 GB RAM]

Ps. Jag har testat med en annan CRT-skärm. Ingen skillnad.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-10 20:04

Jag förutsätter att du provat att zappa PRAM, återställa NVRAM i open-firmware läge osv?

Jag har läst på andra håll att det löst liknande problem på folks G5:or.

Ja, jag har zappat PRAM (kommando+shift+p+r) och gjort en PMU Reset, båda på inrådan av supporten. Det senare är en nödåtgärd som man inte bör göras för ofta, logikkortet kan ta stryk, fick jag veta.

Var innebär att återställa NVRAM i open-firmeware-läge och hur gör man? Är det "riskfritt" (inom garantins råmärken)?

JW

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-10 21:20

En kompis av meg har samme problem... Han har Hyundai q17s skjerm på en G5 1.8 med geforce fx... eller, det er litt anderledes problem enn ditt. Hos han "våkner" ikke skjermen når han starter maskinen, men den virker hvis han starter den fra hvile/dvale. Så hver gang han tar omstart forblir skjermen svart... For å få signal må han ta ut DVI kabelen og sette den i igjen.. Vi har ikke funnet feilen.

Hmm, ja, att dra ut DVI-kabeln har fungerat någon gång för mig också, men det kändes "lite" bökigt att göra...

Det tycks som om våra problem är relativt likartade, trots olika grafikkort.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-11 07:55

Återställde du PMU:n på logikkortet manuelt med knappen som sitter där eller?

Kortet borde väl inte ta skada av själva momentet i sig, däremot kan det ju ta skada av att man är där inne och pillar med statiskt laddning i nävarna. Eller?

Att återställa NVRAM är iaf. helt riskfritt. Jag har själv fått den rekommendationen av supporten angående min Dual G5 då de trodde att pipljud och annat eventuellt kunde lösas då.

Starta med cmd-alt-o-f intryckt. Du får upp en grå skärm med konsoll läge. Skriv kommandona med fet text nedan och tryck enter efter varje kommando.

reset-nvram *enter*
(Texten "OK" kommer upp)
set-defaults *enter*
(Texten "OK" kommer upp)
reset-all *enter*
(Din PowerMac startas om)

Testa om detta hjälper.

  • Medlem
  • 2003-11-11 15:35

Min G5 1,8 har dels en 19" CRT kopplad till Radeon 9600 kortet plus en 15" beige Appleskärm kopplad till ett Rage 128 kort. Ibland när man väcker den från vila så går inte skärmarna igång. På den stora blippar lampan till från orange till grönt som den är på väg att gå igång. Ibland så går de igång efter ett tag, ibland inte.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-11 18:53

Min skärm på min Dual G5 går alltid igång efter vila. Den vaknar till med ett rus på fläktarna "vrooooooooooooom!!!" och skärmen tänds, sen tuffar den på som vanligt igen [Radeon 9600, 19" CRT].

johanwelin: återkom gärna när du testat openfirmware reseten.

Mina skärmar fungerar också kolockrent.. dubbla ADC Cinema, däremot en gång efter vila så blinkade lampan på ena skärmen och ljuset var kraftigt nedsatt. men det var ett annat problem som man löser genom att vänta tills skärmen har blivit tillräckligt varm igen ... så bakgrundslysrören slås på igen

Tack för tipsen! Innan jag i värsta fall försvinner in i Mordors mörker för gott vill jag citera följande från maxfixit.com:

"Troubleshooting Mac OS X 10.3.x.: Graphics cards fix;

Graphics card fix working for brands other than 3Dfx Yesterday's reported Terminal-based workaround for removing limitations from 3Dfx cards under Mac OS X 10.3.x has been confirmed by several readers, and is also working for cards from other manufacturers.

For reference, the Terminal command is as follows: sudo nvram boot-args="romndrv=1" followed by a restart.

MacFixIt reader Gary Mickels writes: "I have an old out of date IX Micro PCI video card. I installed 10.3 and sure enough I lost my second display. While looking around for a new video card I noticed your possible fix for getting 3rd party 3D cards to work again. I followed the directions posted and copied the terminal command into my terminal and restarted the computer. It worked! Thanks to David Besade."

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-11 22:44

Ja, fast det där tipset gällde nog snarare 3:e parts grafikkort och kort som har problem att fungera under OSX 10.3 fullt ut.

Tror ej att det kommer att lösa ditt problem faktiskt. Kortet fungerar ju som det skall under OSX så vitt jag förstår? Men det får ej din skärm att vakna till liv som den skall efter vila. Annat problem än "killen som skrivit brevet".

Ok! *tar nu ett djupt andetag*

  • Oregistrerad
  • 2003-11-11 23:22

aha...då fattar jag varför kungsg sibas g 5a alldrig går att väcka från vila. varje gång jag är där inne tänker jag att jag ska pilla litte på den men går bet varje gång.

erik

Nej, tyvärr, det lyckades inte. Först efter fjärde omstarten tänds skärmen så att jag kan skriva dessa rader.

JW

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-12 01:51

Jag kan höra med min vän på apple vad han har att säga angående problemet. Återkommer när jag vet mer.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-12 20:01

Nu har jag fått svar på mitt mail.

Har du någon som helst 3:e parts hårdvara i datorn? PCI-kort, USB dongel eller liknande? Det kan vålla likartade problem, i synnerhet i kombination med Airport Extreme kort.

Du bör även prova att ta bort prefs-filen "com.apple.PowerManagement.xml". Sök efter den om du ej vet hur du hittar den.

I det här TechBase dokumentet beskrivs liknande problem som orsakas av 3:e parts skärmar anslutna till DVI porten på G5:or. Kan vara värt att läsa iaf.

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=86219

Har du provat att inaktivera systemvila och endast ha skärmvila och hårddiskvila aktiverad. Samma problem då?

Får du samma symptom då du själv sätter datorn i vila, som när datorn går i vila automatiskt?

Fick du ett case-nummer hos Apples support trots att de ej kunde lösa problemen för dig när du talade med dem?

Stort tack för mödan, cal! Det uppskattas.

Jag hade/har ingen tredjeparts hårdvara i datorn.

Apple Support gav mig ett servicenummer, ja.

Felet låg i grafikkortet. Ett nytt kort är installerat genom garantin och problemet ur världen. Maximal otur är förbytt i förnyad glädje över en mycket bra maskin.

JW

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-27 22:50

Kul att det löste sig till sist!

  • Medlem
  • 2003-11-27 23:05

Men då har jag alltså samma j#vla fel! Går det att påvisa felet för en Auktoriserad Apple Service firma och få grafikkortet utbytt? DÅ kan de lika gärna få byta min PSU med fläktarna också...:(

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-27 23:23

Xedoz: Jag skulle avvakta med PSU bytet tills någon på Apples Support eller Apple Service Provider bekräftat att det är en nyare revision av PSU:n än Rev C som de ersätter din befintliga med. Annars har du förmodligen samma problem igen inom kort.

Angående grafikkortet bör det räcka att du ringer Apples Support telefon. Berättar om problemen, och förklarar att du med säkerhet tror att grafikkortet är trasigt. De kommer då att ge dig ett service-nummer, och ditt "kundnummer" (om du inte kan det). Därefter kan du lämna in din maskin till närmsta Apple Service Provider för att få den "reparerad" på garrantin.

  • Medlem
  • 2003-11-27 23:52
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Xedoz: Jag skulle avvakta med PSU bytet tills någon på Apples Support eller Apple Service Provider bekräftat att det är en nyare revision av PSU:n än Rev C som de ersätter din befintliga med. Annars har du förmodligen samma problem igen inom kort.

Angående grafikkortet bör det räcka att du ringer Apples Support telefon. Berättar om problemen, och förklarar att du med säkerhet tror att grafikkortet är trasigt. De kommer då att ge dig ett service-nummer, och ditt "kundnummer" (om du inte kan det). Därefter kan du lämna in din maskin till närmsta Apple Service Provider för att få den "reparerad" på garrantin.

Ja du har nog rätt, eftersom missljuden från fläktarna kom efter ett tag så är det bäst att få bekräftat att det är en ny typ av PSU och fläktar. Men jag ska höra med vår kära Service Provider här i Umeå så får vi se...;)

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-28 02:11

Jag kan för övrigt meddela att PCI fläkten i min maskin (mellanvåningen, framkant bakom grillen) börjat rassla. Skräp säger jag bara. Skall få den utbytt också.

1
Bevaka tråden