Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

vad hinner komma innan longhorn?

Tråden skapades och har fått 84 svar. Det senaste inlägget skrevs .

vet att panther precis släppts men eftersom rykten florerar om longhorn så undrar man bara vad som kan tänkas komma att finnas i följande X versioner innan deras longhorn släpps.

Kommer filsystemet att förändras, såsom det kommer att göra i longhorn.

Några som har några rykten eller fundering, om vad somm kanske borde komma i följande versioner.????

vad kommer nästa version heta, finns det något arbetsnamn än, blir det oxå ett kattnamn???

Citat:

Skrevs ursprungligen av draags
vet att panther precis släppts men eftersom rykten florerar om longhorn så undrar man bara vad som kan tänkas komma att finnas i följande X versioner innan deras longhorn släpps.

Kommer filsystemet att förändras, såsom det kommer att göra i longhorn.

Några som har några rykten eller fundering, om vad somm kanske borde komma i följande versioner.????

vad kommer nästa version heta, finns det något arbetsnamn än, blir det oxå ett kattnamn???

Sabletooth kanske?:cool:

Jag har inte läst så mycket om vad som spekuleras komma i kommande versioner av OS X, men Apple borde väl ha rätt gott om tid fortfarande va? Visst har Longhorn skjutits upp och skjutits upp igen? Vad är senaste budet? 2006?

Think Secret har rapporterat att 10.4 kommer att heta "Merlot". Apple har rapporterats registrera namn som Lynx, Cougar, Leopard, och Tiger som varumärken.

Kolla gärna in diskussionerna på MacRumors, här är några exempel:
Speculation Name 10.4
Apple Trademarks Lynx, Cougar, Leopard, Tiger and More...

Ska man ha någon personlig önskan (med risk för att tråden spårar ur i önskningar) så tycker jag Apple borde göra hela OS X vektoriserat i den betydelsen att OS X är helt skalbart så att man kan använda skärmar med säg 200 ppi (Apple är på god väg redan, men än så länge är det en bit kvar).

  • Medlem
  • 2003-11-10 23:09

Jesus ?

  • Medlem
  • 2003-11-10 23:10

korthorn ?

tror ni nästa osx kommer om ett år igen?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Jag har inte läst så mycket om vad som spekuleras komma i kommande versioner av OS X, men Apple borde väl ha rätt gott om tid fortfarande va? Visst har Longhorn skjutits upp och skjutits upp igen? Vad är senaste budet? 2006?

Think Secret har rapporterat att 10.4 kommer att heta "Merlot". Apple har rapporterats registrera namn som Lynx, Cougar, Leopard, och Tiger som varumärken.

Kolla gärna in diskussionerna på MacRumors, här är några exempel:
Speculation Name 10.4
Apple Trademarks Lynx, Cougar, Leopard, Tiger and More...

Ska man ha någon personlig önskan (med risk för att tråden spårar ur i önskningar) så tycker jag Apple borde göra hela OS X vektoriserat i den betydelsen att OS X är helt skalbart så att man kan använda skärmar med säg 200 ppi (Apple är på god väg redan, men än så länge är det en bit kvar).

Det där med vektorisering tycker jag låter som en utmärkt idé, vektor-grafiker som jag är. Då borde man kunna göra om utseendet direkt i Illustrator och liknande program

Men när kommer då version 11? För det borde väl vara den versionen som i första hand ska slåss mot Longhorn. Och den torde väl komma ungefär samtidigt, 2005-2006 någonting.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-11 09:17

Börjar inte kattnamnen ta slut snart? Är det inte dags att byta till ostsorter?

Vad sägs om:

Mac OS X 10.4 Bel Paese
Mac OS X 10.5 Pecorino
Mac OS X 10.6 Cheddar
Mac OS X 10.7 Taleggio
Mac OS X 10.8 Cambozola
Mac OS X 10.9 Stilton
Mac OS X 11.0 Ilchester
Mac OS X 11.1 Camembert
Mac OS X 11.2 Rocquefort
Mac OS X 11.3 Mozzarella
Mac OS X 11.4 Gorgonzola
Mac OS X 11.5 Parmigiano
Mac OS X 11.6 Double Gloucester
Mac OS X 11.7 Grevé
Mac OS X 11.8 Havarti
Mac OS X 11.9 Chèvre
Mac OS X 12.0 Wensleydale
Mac OS X 12.1 Gouda
Mac OS X 12.2 Västerbotten
Mac OS X 12.3 Emmenthaler
Mac OS X 12.4 Bresse Bleu

Fler?

10.12.1 Vaesterbotten

Klockrent!

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-11-11 09:24

Keso?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-11 09:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kevin Key
Men en sak är säkert och det är att Apple inte vill riskera att tappa i features i jämförelse med Longhorn.

Låt oss då hoppas att det inte blir ett meningslöst featurerace där användbarheten slängs i papperskorgen för att ge plats åt dessa "features".

jag skulle vilja se ett bra sätt att avinstallera program. har sagt detta förut.

dra programmet till papperskorgen, en fråga kommer upp om du även vill ta bort pref. filer eller låta de ligga kvar. ALLT slängs/ avinstalleras.

visserligen är det enkelt i mac att bara dra en program ikon o sen försvinner programmet, men pref filen ligger kvar och i vissa fall så finns även annat krafs kvar.

och jag vill inte se ett program likt avinstalleraren i windows. användarvänlighet tack.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Linus
Låt oss då hoppas att det inte blir ett meningslöst featurerace där användbarheten slängs i papperskorgen för att ge plats åt dessa "features".

håller helt med. för många flashiga "features" som ej är logiska.

Jag tycker att Apple ska jobba än mer mot användaren, enkelhet, utan att tappa för mycket möjligheter.

exposé är kanon, verkligen ett riktigt lyft.

men en liten grej vore tevligt är att när du väljer ett fönster som du vill jobba med så borde detta placera sig centrerat i mitten, om det råkar ligga så att fönstret försvinner utanför bildskärmen och du väljer detta så ligger det kvar där, om jag vill jobba med det fönstret så borde det kli centrerat.

Jag vet inte.. tror inte Apple hinner ikapp Microsofts innovationer. Det ryktas nu att Microsoft nästa år släpper Windows XP Service Pack som gör att Internet Explorer blockerar pop-up fönster.

När kommer Apple med sånt här?
</irony>

Ciryon

Citat:

Skrevs ursprungligen av Leftrustle
Men när kommer då version 11? För det borde väl vara den versionen som i första hand ska slåss mot Longhorn. Och den torde väl komma ungefär samtidigt, 2005-2006 någonting.

Med dagens [mycket snabba] utvecklingstakt så kommer 11.0 inte förrän 2010. Men det spelar ju ingen roll egentligen, det är ju inte siffrorna som räknas utan innehållet. Och Apple gör sjok av förbättringar varje år just nu.

X står för siffran tio (uttalas även så), just därför heter uppdateringarna 10.1, 10.2, 10.3 osv. Nästa stora version kommer alltså inte ha namnet MAC OS X 11, utan istället MAC OS 11 (i någon form) eller kanske något helt annat.

Dessutom sade Steve Jobs under en Keynote nogot i stil med att MAC OS X är det här decenniets operativsystem. Vi kommer alltså, precis som Adrian nämner, inte att se version 11 förrens efter år 2010.,

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-11-11 11:59
Citat:

Skrevs ursprungligen av draags
men en liten grej vore tevligt är att när du väljer ett fönster som du vill jobba med så borde detta placera sig centrerat i mitten, om det råkar ligga så att fönstret försvinner utanför bildskärmen och du väljer detta så ligger det kvar där, om jag vill jobba med det fönstret så borde det kli centrerat.

Om något sådant skulle införas skulle hela det rumsorienterade gränssnittet förstöras.

Läs mer på Arstechnica om Spatial Finder av John Siracusa.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Med dagens [mycket snabba] utvecklingstakt så kommer 11.0 inte förrän 2010. Men det spelar ju ingen roll egentligen, det är ju inte siffrorna som räknas utan innehållet. Och Apple gör sjok av förbättringar varje år just nu.

Jag gissar på att de kommer att hoppa direkt till 11 den dag Mac OS blir 100% 64-bitars OS. Oavsett vilket nr de är på just då.
(vi lär ju inte få se ett 100% 64-bitars os från Apple förrens samtliga maskiner har haft 64-bitars processorer ett tag. Så det lär nog dröja)

Sen är jag inte så säker på att efter tio kommer elva.

Personligen tror jag på idèen att de går över till 2.0 efter 10.xx
T.ex. Mac OS X 2.0 eller varför inte OS X 2.0.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
...
Mac OS X 12.2 Västerbotten
Mac OS X 12.3 Emmenthaler
Mac OS X 12.4 Bresse Bleu

Fler?

Mac OS X 12.5 Rivosto?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-11 14:14

Behöver lite hjälp, Vad är Longhorn?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-11 14:30

Longhorn är Microsofts arbetsnamn på nästa version av Windows som påstås komma 2005 eller 2006 någon gång.

Problemet för Microsoft är att Windows är ett lapptäcke, en monolistisk och sluten konstruktion, precis som gamla Mac OS 9.

Om MS ändrar en del av OS:et finns det stora risker att att konflikter och problem uppstår på andra ställen i systemet eller med programmen. Därför tar utvecklings- och testningsarbetet längre och längre och längre tid ju större systemet blir... Inte kul. Inte framtidssäkert.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-11 14:32

Microsoft har precis lyckats få över samtliga användare på NT-plattformen med XP.

Det stora skillnaden mellan Windows och Mac OS är att Microsoft inte behöver ett bättre operativsystem för att behålla kunderna, i alla fall på klient-sidan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-11 14:36

Microsoft borde fixa buggarna och säkerhetshålen först innan de släpper en ny version.

  • Avstängd
  • 2003-11-11 15:29

OS X³ kanske?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
Microsoft borde fixa buggarna och säkerhetshålen först innan de släpper en ny version.

Kanske är så de tänkt den här gången. Ganska länge tills 2006.

jag tror / hoppas att MacOS kommer att få:

* Ökad funktionalitet i Docken (många klagar ju)
* AIM & ICQ i iChat
* File Vault för hela OSet
* Bättre integrering med MS-nätverk
* Nytt FS, i stil med WinFS
* Stöd för att bära med sig /home i iPod (som det ryktades om i 10.3)
* Kraftigt förbättrad röststyrning

Kanske inte allt i 10.4, men så småningom. Har svårt igentligen att se vad Apple ska förbättra utöver det jag listade. Buggfixar då förstås, men utöver det så vet jag inte

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-11 18:42

Microsoft borde börja om från grunden och bygga nästa version av Windows på BSD Unix. Det skulle ta bort många av reservationerna mot Windows.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-11 18:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av Mondo
Microsoft borde börja om från grunden och bygga nästa version av Windows på BSD Unix. Det skulle ta bort många av reservationerna mot Windows.

Det var väl inget fel på den VMSgrund de hade för NT initialt om de bara kunde gett fan i att ta genvägen till kompabilitet och prestanda med att kludda in mer och mer i kerneln... Behövde väl inte hållt den "monolitisk", men att köra grafiken direkt i kerneln... *brumm*
Fast om man ser till skadeglädje så har de ju gjort allt rätt sedan 3.5

Bevaka tråden