Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad installera för PHP och MySQL

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-26 14:24

Hej !

Vad behövs för att sätta upp utvecklingsmiljö i Mac OS X 10.2.5? Vill lära mig utveckla i miljön MySQL och PHP. Behövs program för båda dessa installeras? Vilka rekommenderas?

Mvh Olof

Både PHP och MySQL installeras med fördel via Fink.

Ciryon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-26 14:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Både PHP och MySQL installeras med fördel via Fink.

Har kört Fink men tyckte det var för mkt problem, kanske mest för att jag kör modem och 10.2 uppgraderingen. Kör nu Apples X11, men X11 behövs väl inte för att köra PHP och MySQL i OSX?
Tips på var jag hittar de båda utan att köra Fink?

Ajaj, såg just att PHP inte finns för nuvarande Fink.

X11 behöver du inte eftersom PHP och MySQL inte har något grafiskt användargränssnitt.

PHP hittar du här och MySQL här.

Ciryon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-26 15:06

Tack!! Har hört att det finns "grafiska verktyg" för MySQL databaser. Finns det sådana verktyg till OSX?

Jag rekommenderar att du installerar mysql m h a tutorialen på Mark Liynaasdklfjösdfjö-hur-det-nu-stavas sida som Ciryon länkade till för php. Detta eftersom Mark har script färdiga som autostartar mysql när man startar datorn o dyl.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-28 00:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av Olof Forsberg
Tack!! Har hört att det finns "grafiska verktyg" för MySQL databaser. Finns det sådana verktyg till OSX?

Tre OS X-klienter finns i denna tråd. En mycket bra webbaserad klient är PHPMyAdmin .

Citat:

Skrevs ursprungligen av HL
Tre OS X-klienter finns i denna tråd. En mycket bra webbaserad klient är PHPMyAdmin .

En gammal tråd...

Jag hittade en länk på forumet men glömde bokmärka den!!

Det finns ett döläckert grafiskt gränssnitt mot mySQL. Det var någon som tipsade om phpMyAdmin och detta andra verktyget...

Vilket!?

Fel av mig! På denna sajten...
http://www.serverlogistics.com/mysql.php

...finns en länk till...
http://cocoamysql.sourceforge.net/

Vilket var länken jag letade efter!

Schysst!

Liknande, lite simplare dock, till postgresQL är Postman Query (mest för att köra SQL:er smidigt.

I övrigt väntar vi på pgadmin

Citat:

Skrevs ursprungligen av johan dansk
http://phppgadmin.sourceforge.net/

Phppgadmin är iofs rätt ok, men det är inte samma sak som PgAdmin. PgAdmin är ett riktigt trevligt (och grymt kraftfullt) gui-verktyg som har i princip varenda finess man kan föreställa sig, samt en komplett inbyggd PostgreSQL-handbok. Problemet är bara att det inte låter sig köras under OS X än, men utvecklarna verkar jobba på saken. Får hoppas bara att det inte tar alltför lång tid...

Återkommer med mer info så fort jag vet hur det går med OS X-verren...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Samuel K
Phppgadmin är iofs rätt ok, men det är inte samma sak som PgAdmin. PgAdmin är ett riktigt trevligt (och grymt kraftfullt) gui-verktyg som har i princip varenda finess man kan föreställa sig, samt en komplett inbyggd PostgreSQL-handbok. Problemet är bara att det inte låter sig köras under OS X än, men utvecklarna verkar jobba på saken. Får hoppas bara att det inte tar alltför lång tid...

ah

jag missupppfattade och kopplade till nån kopia på phpmyadmin. my bad.

1
Bevaka tråden