Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blivande Switcher

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla, vet inte om detta inlägg är i rätt topic men eftersom jag har funderingar på ibook så skriver jag här.

Som sagt, jag funderar på att gå över till apple för att jag tycker att apples bärbara verkar vara mera sexigt, enkelt att använda, ser bättre och snygga bärbara datorer. Har aldrig användt en apple dator i mitt liv, har bara sett på bilder men börjar nu bli övertygad att apple är framtiden för mig.

Så nu har jag några frågor som jag hoppas ni kan svara på.

Börja med att säga att datorn ska användas till surfa, maila, arbeta lite med office paketet, använda Itunes, organisera mina bilder o kanske göra några fotoalbum för bränning samt kolla på någon enstaka dvd.

Det är Ibook g4 12" jag är sugen på.

Om man tittar på vad jag ska använda datorn till, räcker det då med 256mb ram eller bör jag ha 640mb? Ska jag då beställa det direkt från apple eller ska jag leta reda på det någon annanstans?

Är apple care något ni rekommenderar?

Hur funkar messenger med apple? Har många bekanta som använder messenger och ingen är sugen på apple så jag vill gärna kunna använda messenger.

Som jag har förstått det så stödjer inte Apple Dvd +fprmatet, vet ni om det finns planer på att göra så att deras dvd stödjer båda formaten?

Vilket antivirus och firewall program rekommenderar ni att man ska använda med en Ibook?

Hoppas verkligen att ni kan hjälpa en vilsen person som är på väg över nu.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-11-10 11:59

Köp inte ram av Apple, 256Mb räcker (knappt) men med 640Mb så kommer du att få en klart rappare dator.
MSN messenger finns och funkar.
Antivirus, vad är det? Brandvägg finns inbyggd i systemet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av wrongturn
Hej alla, vet inte om detta inlägg är i rätt topic men eftersom jag har funderingar på ibook så skriver jag här.

Som sagt, jag funderar på att gå över till apple för att jag tycker att apples bärbara verkar vara mera sexigt, enkelt att använda, ser bättre och snygga bärbara datorer. Har aldrig användt en apple dator i mitt liv, har bara sett på bilder men börjar nu bli övertygad att apple är framtiden för mig.

Så nu har jag några frågor som jag hoppas ni kan svara på.

Börja med att säga att datorn ska användas till surfa, maila, arbeta lite med office paketet, använda Itunes, organisera mina bilder o kanske göra några fotoalbum för bränning samt kolla på någon enstaka dvd.

Det är Ibook g4 12" jag är sugen på.

Om man tittar på vad jag ska använda datorn till, räcker det då med 256mb ram eller bör jag ha 640mb? Ska jag då beställa det direkt från apple eller ska jag leta reda på det någon annanstans?

Är apple care något ni rekommenderar?

Hur funkar messenger med apple? Har många bekanta som använder messenger och ingen är sugen på apple så jag vill gärna kunna använda messenger.

Som jag har förstått det så stödjer inte Apple Dvd +fprmatet, vet ni om det finns planer på att göra så att deras dvd stödjer båda formaten?

Vilket antivirus och firewall program rekommenderar ni att man ska använda med en Ibook?

Hoppas verkligen att ni kan hjälpa en vilsen person som är på väg över nu.

Jag skulle nog kalla att ditt inlägg har hamnat i rätt forum. Bra att du tänker om nu och tänker byta plattform
Och sen, du har så rätt, Apples bärbara är sexiga och de bästa bärbara på marknaden. Du kommer nog trvias med din framtida Mac, hur som helst, här nere har jag försökt att hjälpa med lite information. Sen kan ju någon komplettera med mer information.

Ram är något du inte ska köpa av Apple, de är svinigt dyra på det. Macoteket är ett av företagen som du kan köpa det vid, PowerPC är ett annat.

Applecare är något som rekommenderas, framförallt när de är de bärbara datorerna vi snackar om. De har en konstig förmåga att muppa till sig, och då är det bra att kunna visa upp en Applecare Protection Plan (APP).

Messenger finns, men på min dator känns det lite slött, men det kan ju vara för jag har en miljon andra program igång hela tiden

Ang. DVD-formatet så ser jag inget problem med att de inte stödjer DVD+R. DVD-R var väl standard från början som jag förstod, därför valde man det formatet. Ser inte ens någon nytta med DVD+R

Antivirus och brandvägg; Nu kommer det roliga :). När du kliver in i Mac-världen går du igenom en viss fas. Du kliver från den farliga världen rakt in i paradiset. Då Macen inte är speciellt utsatt för virus så är inte såna program egentligen nödvändiga. Brandvägg har Mac OS X inbyggt i sig, Antivirusprogram som finns är bland annat Norton Antivirus 2004

  • Medlem
  • 2003-11-10 12:27

det finns väl inga virus som skadar en mac med 10.x. Virusprogrammen är väl mest till för att skydda andra. eller har jag fattat fel?

  • Medlem
  • Österåker
  • 2003-11-10 12:31

För att vara lite petig angående antivirus:
Det finns hitintills inget känt virus (?) för Mac OS X. Dessutom, eftersom Apple bygger sina maskiner på PowerPC-processorn istället för X86/Pentuim så fungerar inget av de vanliga virusen som härjar i Windows. Därav att folk här säger att man inte behöver virusskydd. Möjligen skulle du kunna råka utför ett makrovirus i tex en Wordfil om du installerar och använder MS Office X på Macen men jag tvivlar.

Jag skulle inte ta AppleCare på en sån billig dator som iBook är.

Som andra redan har skrivit, antivirus oc brandvägg är fullständigt meningslöst när man kör Mac. Det är sant, jag lovar.

Välkommen över till ett mycket trevligare sätt att använda dator!

Ciryon

Jag tackar för den mycket goda informationen. Mycket värdefull!

Man är väl tvungen att installera MS Office X om man ska kunna öppna word och excel filer?

Nu har jag bara ett problem kvar och det är att övertyga sambon om att vi ska gå över till apple. Tror inte det blir så svårt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-10 13:11

Apple inkluderar en enklare textbehandlare med Mac OS X och i och med Panther-utgåvan kan den även läsa Word-dokument (med vissa begränsningar dock, t ex inga sidfötter).

För Excel-filer är det mig veterligen Excel självt som är det i dagsläget enda vettiga programmet kan läsa dessa.

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-11-10 13:23

Om man köper en iBook så ingår Apple Works vilket (oftast) kan läsa och spara i wordformat.

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-11-10 13:32
Citat:

Skrevs ursprungligen av wrongturn
Nu har jag bara ett problem kvar och det är att övertyga sambon om att vi ska gå över till apple. Tror inte det blir så svårt.

Jag passar oxå på att välkomna dig till Macvärlden. Alltid roligt när folk väljer rätt och inte bara gör som "alla andra"

Jag är säker på att du kommer bli nöjd. Sen är det bara att övertyga resten av bekantskapskretsen att köpa Mac vid nästa datorbyte. Borde egentligen inte vara så svårt

  • Avstängd
  • 2003-11-10 14:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Jag skulle inte ta AppleCare på en sån billig dator som iBook är.

y not?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ciryon
Jag skulle inte ta AppleCare på en sån billig dator som iBook är.

Som andra redan har skrivit, antivirus oc brandvägg är fullständigt meningslöst när man kör Mac. Det är sant, jag lovar.

Välkommen över till ett mycket trevligare sätt att använda dator!

Ciryon

Ponera att något slår emot skärmen och den spräcks efter 1 år, din garnti har gått ut (försök du processa fram att du egentligen har 2 år med Apple, lycka till säger jag bara) Du får betala hela skärmbytet, skulle tippa på upp emot 10 000, då skulle det väl vara skönt med Applecare Protection Plan som täcker nästan allt, du får stå för en självrisk på sin höjd. Vilket föredrar du?

Ett förslag ang. APP:

Om man inte vill göra utlägget direkt vid inköp så kan man
ju teckna APP när garantin går ut efter ett år (eller strax innan).
Då har man haft ett år på sig att skrapa ihop de tusenlapparna,
och får totalt 3 års skydd.

// Danne

Citat:

Skrevs ursprungligen av wrongturn
Jag tackar för den mycket goda informationen. Mycket värdefull!

Man är väl tvungen att installera MS Office X om man ska kunna öppna word och excel filer?

Nu har jag bara ett problem kvar och det är att övertyga sambon om att vi ska gå över till apple. Tror inte det blir så svårt.

Du Kan köra AppleWorks 6.2.7 Så kan den läsa allt var Office kan hitta på!

Jag kör Appleworks 6.2.7 själv i stället för office X för att slippa få microvirus om det nu finns!
Du får med Appleworks 6.2.7 med din Ibook! Så slipper du köpa Office X till ibooken!

Läs själv på :

http://www.apple.com/se/ibook/software.html

Citat:

Skrevs ursprungligen av Hunter78
Du Kan köra AppleWorks 6.2.7 Så kan den läsa allt var Office kan hitta på!

Jag kör Appleworks 6.2.7 själv i stället för office X för att slippa få microvirus om det nu finns!
Du får med Appleworks 6.2.7 med din Ibook! Så slipper du köpa Office X till ibooken!

Läs själv på :

http://www.apple.com/se/ibook/software.html

Sedan finns det ju gratisvarianter så som openoffice.org m.f.. Sedan ett bra program för msn är proteus, finns på Versiontracker.com.

Välkommen till Applevärlden!

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2003-11-10 18:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av Christoffer Larsson
Ponera att något slår emot skärmen och den spräcks efter 1 år, din garnti har gått ut (försök du processa fram att du egentligen har 2 år med Apple, lycka till säger jag bara) Du får betala hela skärmbytet, skulle tippa på upp emot 10 000, då skulle det väl vara skönt med Applecare Protection Plan som täcker nästan allt, du får stå för en självrisk på sin höjd. Vilket föredrar du?

Lite OT:

Gäller APP som en drulle? Jag fick för mig att det bara var som en förlängd garanti.

1
Bevaka tråden