Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spärra internetåtkomst för vissa datorer i nätverket, går det?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!!

Jag har en D-link804 router med fyra st datorer kopplade. Låt säga att jag skulle vilja spärra internetåtkomsten på vissa datorer under vissa tider på dygnet (ja, jag är tonårsförälder), hur gör jag då?

Tack på förhand!!

Hmm, Jag skulle tippa på att du i D-linkens programvara hittar en möjlighet att spärra ipadresser, minns inte om den har en firewall... Om den har det så är det som sagt ganska enkelt att i reglerna för firewall'en lägga in en regel som nekar
ex. Ip 192.168.0.32 åtkomst till modemet ex Ip 192.168.0.23...
Men då måste du ge modemet en fast ipadress på ditt nätverk...
Tidsperspektivet måste jag lura på lite, det kan ju tänkas finnas något trevligt program på versiontracker, det måste ju finnas fler tonårsföräldrar med samma problem/idé...
Annars, om du sitter på datorn, som "lånar ut" internetuppkopplingen så kan ju du välja att inte "låna ut" den ibland.

Jag har fast ip, och min d-link har brandvägg. jag har varit och kollat lite i filtren, och provat lite. det är ju bara så mycket att välja, man skall välja portar, och så finns det en rullgardinsmeny med en massa ip-adresser, det kan stå typ "255.255.255. /32" osv, man blir lite rådvill.

Det där med tiden är inte så viktigt, bara jag kan stänga ner några av mina fyra "192- adresser".

Testa att ta reda på vad dessa "några" datorer har för adresser på nätverket.
Individuella portar tror jag inte har ngn betydelse i detta fallet, för du skall ju låsa hela ipadressens åtkomst till "utsidan".
Det borde finnas någonstans där det står regler för utgående trafik eller något i den stilen och när borde du kunna skriva in de Ip-adresserna och på så sätt förhindra åtkomst till utsidan.

Jag hoppas på att flera som är i liknade behov/situation passar på att slå sina huvuden ihop tills vi hittar en bra lösning.

Ja, jag gjorde så här:

spärrade "In" och valde "any" på protokoll.
Sen valde jag "any" på "source ip" och skrev "192.168.0.102" på destination vilket är den ena datorn. Men eftersom grabbens msn fortfarande syntes så anog jag att det inte funkade.

Gör så att du slår av och på MAC-filtret. Lägg bara in din dator eller de datorer du vill tillåta. Då du inte vill att barnen skall surfa så slår du på MAC-filtret och eventuellt startar om routern. Vips, ingen åtkomst för dom små änglarna.

/Doctor Evil

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-10 13:31
Citat:

Skrevs ursprungligen av MauserMan
... Låt säga att jag skulle vilja spärra internetåtkomsten på vissa datorer under vissa tider på dygnet ...

Är dessa "vissa datorer" Maccar med MacOS X, 9:an eller kanske till och med Wintel-maskiner??

Kör de MacOS X, så ta en titt på:

MacMinder

Overkill, kanske, men en väg att gå...

Citat:

Är dessa "vissa datorer" Maccar med MacOS X, 9:an eller kanske till och med Wintel-maskiner??

Sorry, jag glömde berätta att dessa darorer är barnens leksaker, windows alltså ;-). Jag tycker sånt här borde gå att lösa via routerns brandvägg på nåt sätt, men jag kan inte komma på hur.

Jag lägger med en pdf på hur mina brandväggsfilter ser ut.

Tack för hjälpen

Min Net Gear router har Parental Control. Man kan ställa in när ett speciellt ip # kan använda internet...

Jag kanske borde skaffa mej en router som är enklare att sköta?

Ok, vilken är den mest lättskötta routern med brandvägg om man vill administrera den på mac osx ??

Ta en titt på Netgears routers. De har som Isbiten säger en funktion som heter Parental Control. Där kan du ställa in vilka dagar och mellan vilka tider åtkomst till vissa eller alla portar (exempelvis port 80 för webben) ska blockeras och för vilka IP i nätverket det ska gälla. Man kan även blockera åtkomst till vissa specifika sidor (ehhm lunarstorm).

Ok, tack!

jag skall kolla på netgear, helst skulle jag vilja döda internetåtkomsten för vissa datorer helt vid olika tider (efter 21.00 t ex).

Installera Macminder istället...

MauserMan: Du kan göra detta på Netgears.

Macminder finns väl inte till windows?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-12 23:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av MauserMan
Ja, jag gjorde så här:

spärrade "In" och valde "any" på protokoll.
Sen valde jag "any" på "source ip" och skrev "192.168.0.102" på destination vilket är den ena datorn. Men eftersom grabbens msn fortfarande syntes så anog jag att det inte funkade.

Detta är en logisk gissning om man inte är så insatt i TCP/IP. Emellertid är det fel. 192.168.x.x tillhör den privata/ icke routningsbara adressrymden och inkommande trafik direkt till nämnda adress är automatiskt förhindrad. Vad du skall blockera är all utgående trafik från källan 192.168.0.102. (Med "inkommande" och "utgående" avses f.ö. på vilken sida om FWn sessionen startar - returtrafik till startad trafik tillåts normalt av alla paketfilter.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-13 08:49

En sökning på www.versiontracker.com ...

-T

Citat:

Skrevs ursprungligen av MauserMan
Ok, tack!

jag skall kolla på netgear, helst skulle jag vilja döda internetåtkomsten för vissa datorer helt vid olika tider (efter 21.00 t ex).

Gör istället som min far gjorde ibland när han tyckte jag satt och haxade för sent med datorn (detta var dock på tiden när man inte hade lyxigt internet)

Dra ut proppen i proppskåpet! Vips, ingen dator, inget internet!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-13 09:15

Man skulle väl kunna tänka sig att då konfade klienterna så att dom hade begränsade privilegier och att du där ställer in att burken ska stängas av tex. kl 2100. Borde väl gå utmärkt även med winblows. Eller är det så att du bara vill att man inte ska kunna surfa efter ett visst klockslag (verkar lite märkligt)?

  • Medlem
  • Orranäs
  • 2003-11-13 09:25

Skaffade en Belkin trådlös router. I den fanns precis det du efterfrågar. Men jag har inte kollat om och hur det fungerar!

Citat:

Skrevs ursprungligen av safir
Man skulle väl kunna tänka sig att då konfade klienterna så att dom hade begränsade privilegier och att du där ställer in att burken ska stängas av tex. kl 2100. Borde väl gå utmärkt även med winblows. Eller är det så att du bara vill att man inte ska kunna surfa efter ett visst klockslag (verkar lite märkligt)?

Det där med klockslaget är inte så viktigt, det viktiga är att jag (manuellt eller automatiskt) kan stoppa internettrafiken till och från två datorer, medan två andra datorer i nätverket skall fungera. Detta vill jag göra enbart för att ta bort frestelsen att spela counter strike till kl 01.00 när skolan börjar 08.00. Självdiciplinen är inte alltid på topp hos 14 - 15 åriga pojkar .

1
Bevaka tråden