Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Amerikansk iBook Sverigekompatibel?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-07 04:03

(Skrev tidigare detta inlägg i en annan del på forumet, men insåg att det här nog är ett bättre ställe att fråga på.)

Jag pluggar för tillfället i USA och har börjat fundera på att skaffa en iBook nu efter att Apple släppt de uppgraderade versionerna. Skulle behöva lite info om kompabilitet vad gäller amerikanska versionen, hoppas att det finns någon som vet.

Tangentbordet: Mjukvarumässigt ska det inte vara några problem, men hur är det med tangetbordet? Är det samma antal, form och position? Skulle man kunna köpa ett ersättningstangetbord när man kommer hem till Sverige och byta? (Pris?) (Det verkar inte som man kan konfigurera datorn med andra tangentbord än engelskt eller spanskt på apple store.)

Strömförsörjning: Spänning/frekvensproblem? Kan man byta ut sladd, kontakt eller transformator så att det fungerar smidigt när man kommer hem? (Dvs slippa använda en extra adapter.)

DVD-spelaren: Regionsproblem??? Måste man "hacka" datorn för att den ska fungera med europeiska DVD?

Några andra problem som jag inte tänkt på?

Citat:

Skrevs ursprungligen av dala

Tangentbordet: Mjukvarumässigt ska det inte vara några problem, men hur är det med tangetbordet? Är det samma antal, form och position? Skulle man kunna köpa ett ersättningstangetbord när man kommer hem till Sverige och byta? (Pris?) (Det verkar inte som man kan konfigurera datorn med andra tangentbord än engelskt eller spanskt på apple store.)

Strömförsörjning: Spänning/frekvensproblem? Kan man byta ut sladd, kontakt eller transformator så att det fungerar smidigt när man kommer hem? (Dvs slippa använda en extra adapter.)

DVD-spelaren: Regionsproblem??? Måste man "hacka" datorn för att den ska fungera med europeiska DVD?

Några andra problem som jag inte tänkt på?

- Du kunde pröva ringa till AppleStore i USA och kolla om du kan beställa en maskin(built to order maskin med "Svensk/Finskt" tangentbord. Det kan gå? Sen går det att beställa reservtangent bord också som reservdel. Det kan dock bli dyrt! Kanske nån återförsäljare kan ge reservdelspris!

- Strömförsörjningspluggen till väggen är annorlunda i USA annars borde nätadaptern vara den samma. Det kan finnas strömkonverter kits på Dr. Bott eller andra 3 parts fabrikanter eller så beställer du i Sverige en extra nätadapter från AppleStore. (106 Euro) Men det medföljer 2 pluggare normalt (en lång samt en kort) vilket möjliggör att du kan använda den amerikanska nätadapter ochså.

- DVD spelaren kan du ändra "region" 5 gånger efter det, så låser DVD enheten sig till en zon. (om man inte kör ett "hack" före dvs.)

Prova först med Built-to-order.

Ett nytt tangetbord kan du beställa från en auktoriserd apple verkstad. Det kostar idag till nya iBooks runt 600 kr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-07 10:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av dala
DVD-spelaren: Regionsproblem??? Måste man "hacka" datorn för att den ska fungera med europeiska DVD?

Nej det är samma spelare. Du har 4 eller fem byten på dig innan den låser sig för gott vid en region. Du får upp info/varningsmeddelande när du sätter i en skiva som har en annan kod än den som är inställd: "Du har si och så många gånger kvar att ändra regionskod, vill du verkligen göra det..." typ.

  • Medlem
  • 2003-11-07 12:42

om tangenterna är samma till antalet och placering kan du kanske byta bara de tangenter som inte stämmer. Det borde inte vara så svårt.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2003-11-08 11:46
Citat:

Skrevs ursprungligen av dala
Strömförsörjning: Spänning/frekvensproblem? Kan man byta ut sladd, kontakt eller transformator så att det fungerar smidigt när man kommer hem? (Dvs slippa använda en extra adapter.)

Min amerikanska PB 550 har en vit fyrkantig nätadapter har utbytbar stickkontakt, jag bara plockade bort de amerikanska spröten och tryckte i en vanlig kassettbandspelarkabel istället. Har fungerat hur bra som helst. Det lär vara samma nätadapter här som i USA, den är nämligen CE-märkt och klarar 100-240V, 50-60Hz. Du behöver absolut inte bränna en tusing på en ny nätadapter.

o11e

jag använder en amerikansk iBook. Fungerar hur bra som helst. Det går lätt och enkelt att skriva Svenska med ett amerikanskt tangentbord -- Å Ä Ö är på samma ställen. Sen för elen så köpte jag bara en liten konverterare, så allt fungerar smidigt. DVD's ser jag med VLC (regionsfritt).

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-08 16:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas Hjelm Smith
jag använder en amerikansk iBook. Fungerar hur bra som helst. Det går lätt och enkelt att skriva Svenska med ett amerikanskt tangentbord -- Å Ä Ö är på samma ställen. Sen för elen så köpte jag bara en liten konverterare, så allt fungerar smidigt. DVD's ser jag med VLC (regionsfritt).

Ok, hur ar det med de andra tangenterna? Ar det atminsone samma antal tangenter? Ar det nagon som saknas? (Typ: ~<}]%| osv)

Ingen saknas.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-12 15:45

Har kollat lite pa foton av ibook G4:s tangentbord och nar jag raknade tangenterna sa ar det 78 stycken pa det svenska tangetbordet medan det ar 77 stycken pa det amerikanska. Skillanden ligger i att det svenska tangentbordet har en extra tangent till hoger om den vanstra shiftknappen. Dessutom ar layouten kring enter-knappen lite annorlunda pa det svenska tangentbordet.

Hur sker "mappningen" pa ett amerikanskt tangetbord om man staller in os x pa att kora svenska? Borde bli lite problem eftersom det "saknas" en tangent for att kunna kora svensk "standard layout".

1
Bevaka tråden