Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konstiga färger med PB12" + projektor/skärm

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-09-01 10:01

Tjejen har provat att koppla in sin PB12" till dels en extern skärm och dels en projektor, med lite skumma resultat. Bilden på den externa skärmen blev jätteblek och bilden på projektorn fick kraftig ton av rosa. Utan att ha grävt i detta nästan alls och utan att ha tvärkoll på hur skärmar funkar har jag därför några allmänna funderingar:

1. Vad beror färgstick på extern skärm/projektor vanligtvis på?

Färginställningar? PAL/NTSC? Hårdvarufel?

2. Skiljer sig bildsignalen från en bärbar mac från en PC på något sätt?

Då menar jag om man vanligtvis ska behöva ändra inställningar (färgtemperatur etc) på skärmen/projektorn när man swappar mellan att koppla till en PC och en mac.

3. Finns det något man ska vara förberedd att snabbt göra (ställa in) när man kopplar in en PowerBook i en projektor som vanligtvis bara får bildsignaler av PC-laptops?

Man tycker ju att det bara ska gå att koppla in en PB12" vart som helst och bara köra, utan att köra jobbiga kalibreringar osv. Med detta exemplar verkar det inte vara så, eller så har jag missat något av "the mac experience"-tricksen. Men innan jag ringer Apple så tänkte jag kolla vad 99mac säger.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-02 12:57
Citat:

Skrevs ursprungligen av pjutsi
Tjejen har provat att koppla in sin PB12" till dels en extern skärm och dels en projektor, med lite skumma resultat. Bilden på den externa skärmen blev jätteblek och bilden på projektorn fick kraftig ton av rosa. Utan att ha grävt i detta nästan alls och utan att ha tvärkoll på hur skärmar funkar har jag därför några allmänna funderingar:

1. Vad beror färgstick på extern skärm/projektor vanligtvis på?

Färginställningar? PAL/NTSC? Hårdvarufel?

2. Skiljer sig bildsignalen från en bärbar mac från en PC på något sätt?

Då menar jag om man vanligtvis ska behöva ändra inställningar (färgtemperatur etc) på skärmen/projektorn när man swappar mellan att koppla till en PC och en mac.

3. Finns det något man ska vara förberedd att snabbt göra (ställa in) när man kopplar in en PowerBook i en projektor som vanligtvis bara får bildsignaler av PC-laptops?

Man tycker ju att det bara ska gå att koppla in en PB12" vart som helst och bara köra, utan att köra jobbiga kalibreringar osv. Med detta exemplar verkar det inte vara så, eller så har jag missat något av "the mac experience"-tricksen. Men innan jag ringer Apple så tänkte jag kolla vad 99mac säger.

Detta skall fungera automatiskt, och gör det också enligt min erfarenhet. Däremot så verkar det som om själva kontakten/adaptern ibland är väldigt känslig för glapp, och vid dessa tillfällen har jag någon gång upplevt det du beskriver med 12-tummaren.

Vissa projektorer verkar också få spel av att man kopplar in flera källor samtidigt, t ex både Mac och PC.

Hoppas detta kan vara till någon hjälp.

Gå in i skärminställningarna under 'färg' fliken. Där kan du kalibrera en ny profil med windows standard gamma inställning på omkring 2.2 mot macens 1.8. För ändå mer kontroll rekomenderar jag programmet Supercal.

  • Oregistrerad
  • 2003-09-07 22:46

Men Gammainställningen borde väl inte ha något att göra med färgstick, eller?

Nä det låter iof mer som en glappkontakt, brorsans skärm gick i rosa toner ibland tills den helt slutade att fungera.

Du skrev PAL/NTSC föresten, kopplar du datorn via s-video/komposit kabel eller VGA kabel till projektorn?

Det där låter som glappkontakt i adaptern. Har haft samma problem på såväl min PB 12" som på min iBook, men jag har även haft rosa- och grön-ton. Skitkonstruktion är vad det är. Men lyckligtvis brukar det försvinna om man juckar lite med kabeln (till datorn, vill säga *s*)

  • Oregistrerad
  • 2003-09-08 08:36

OK. Jag tackar och får be att återkomma efter lite juckning och kontroll av färginställningar.

  • Medlem
  • Hammarö
  • 2003-11-08 14:45
Citat:

Skrevs ursprungligen av pjutsi
OK. Jag tackar och får be att återkomma efter lite juckning och kontroll av färginställningar.

Jag testade att koppla in min nya PB12" med en helt ny 15" CRT Dell-skärm och får precis samma resultat. Det är bleka färger, och ljusstyrkan är hög. Svart bakgrund blir ljusgrå. Kopplar jag in min bärbara PC till skärmen så ser det perfekt ut.

Är det något fel på PB12" och extern VGA-skärm kanske?

jag kör dagligen 19" extern CRT till min 12" pb.. funkar klockrent

1
Bevaka tråden