Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Märkligt ljud i Powerbook 12"

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-07 12:57

Har nu haft min nya Powerbook i två veckor och den är till min stora förtjusning lika bra som jag hade hoppats på.

En sak som jag märkte idag är dock ett litet ljud som kommer bland annat när man öppnar och stänger Dock:en genom att föra muspekaren över respektive från Dock:en. Detta ljud hörs även om man stänger ett program eller dokument i Dock:en och ikonerna så att säga flyttar sig.

Svårt att beskriva ljudet men det låter som om ljudet kommer från hårddisken och låter som om några väldigt pyttesmå plattor eller något jobbar (rasslar) när man utför just den manövern. Det kan även komma fram när en websida visas och speciellt om det är en ljus websida. Det känns som om det finns en koppling mellan ljudet och grafiken men det kan lika gärna vara att hårddisken jobbar för att visa det man önskar/utföra åtgärden.

Jag har inte tänkt på detta ljud tidigare och jag undrar om ni andra med Powerbooks eller iBooks har detta ljud? Hos mig låter det från vänster sida av tangentbordet så jag antar att hårddisken är placerad just där.

Det är inget volymstarkt ljud och kanske inget att oroas över men man vill ju veta om det är normalt eller om hårddisken eller grafikkortet eller något annat inte är som det skall vara.

Senast redigerat 2003-11-07 13:31
  • Oregistrerad
  • 2003-11-07 14:27

Har samma ljudfenomen på min PB12.
Min mycket ogrundade gissning är att det har något med CPU och automatisk processorhastighet att göra. För när jag är nätansluten har jag högsta hastighet på hela tiden. Då hörs det ingetnting. Men när jag kör på batteri med automatisk hatighet så kommer ljudet...
Ja, man blir ju lite orolig. Ska det verkligen vara så?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-08 01:39

Ok. Jag har dock ljudet även med nätanslutning och processorhastigheten inställd på högsta.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-11-08 02:21

Inget märkligt ljud på min PB (den första versionen av PB 12"). Är det de nya powerbookarna som det är knas med?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-08 11:41

Ja min är i alla fall den nya 1 GHz:aren. Då är vi två som hör detta ljud i alla fall. Inga fler som hör detta lilla ljudfenomen och som har någon teori om vad det kan vara?

Tilläggas kan att OS:et jag kör är 10.2.7 om det mot förmodan skulle vara mjukvarubaserat. Har ni samma OS, proffen och rk?

Senast redigerat 2003-11-08 12:47
  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-11-08 13:03

10.2.8 på min...

  • Medlem
  • 2003-11-08 15:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av proffen
...För när jag är nätansluten har jag högsta hastighet på hela tiden. Då hörs det ingetnting. Men när jag kör på batteri med automatisk hatighet så kommer ljudet...

Min PB 17 funkar tvärtemot -när jag kör på batteri är den tyst och fin, men så fort jag ansluter nätadaptern börjar ljudet igen. Antingen ökar ljudet för varje dag som går eller också är det helt enkelt jag som börjar bli allt mer irriterad. Man vill ju inte gärna lämna in skiten, vänta ett par veckor och få tillbaka med "hittar inget fel" och ändå ha kvar oljudet....

Provade precis att ställa om Processor Speed mellan Highest och Reduced -i Highest låter det, i Reduced är det tyst. (Största framgången hittills i diagnosarbetet)

  • Medlem
  • 2003-11-08 16:15

Vissa tycks ha fått bort en del av oljudet efter uppgradering till Panther:
http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.3bc1747c
Vi får väl se...

  • Oregistrerad
  • 2003-11-09 12:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av clabur
Tilläggas kan att OS:et jag kör är 10.2.7 om det mot förmodan skulle vara mjukvarubaserat. Har ni samma OS, proffen och rk?

Jag har Panther.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-11-09 20:14

Jo fast det är inte riktigt samma ljud som det som du länkar till, Syrsa. Det ljud de beskriver där är ett mer konstant ljud.

Hittade en annan tråd på Apples forum som exakt beskriver det jag menar: http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.3bb97c21

Precis som någon där beskriver så försvinner ljudet när man startar datorn med Shift-tangenten nertryckt. Fast då har man väl stängt av Quartz Extreme-funktionerna antar jag? Man ser ju ett visst samband.

Synd att du har Panther proffen, man hade ju kunnat hoppas att det hade fixat sig med det OS:et.

Ska ringa Apple Support och fråga vad man ska göra. Som sagt, man är ju inte så sugen att skicka in datorn.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-10 15:48

Verkligen inte. När man väntat så länge på leverans och bara får vara glad ett par timmar innan den ska in igen... Surt.

jag upplever också ett missljud i min tolva, ett lågfrekvent rasslande ljud som dyker upp ibland. vet inte om det kan vara en fläkt som skrapar eller något. har försökt ringa apple support, men hamnar bara hos danska supportavdelningen, eftersom att jag inte alls förstår det språket så ringer jag nog engelsk support nästa gång. jag har inte heller någon lust att skicka iväg min dator, har en del arbete att göra och kan verkligen inte vara utan dator. dilemma.

Min 1,5Ghz 15":are har börjat låta illa från hårddisken. och "frös" lite granna, och när jag startade om så hände inget. startade om i Verbose mode, och "IOATAController device blocking bus" stod att läsa.

Så jag googlade, och hittade bara hemskheter. Började inse att min disk inte verkade ha länge kvar att leva, så jag kompletterade min backup (datorn startade tredje försöket - phew!)

Nu var jag redo att skicka datorn till apple för reparation tänkte jag. Ringer till apple, och får prata med en fruktansvärt trevlig snubbe. jag berättar allt för honom och han hajjar till på "IOATAController device blocking bus" Han ber mig stänga av datorn och jag resetar PMU:en. allt funkar galant igen! datorn startar som vanligt och allt är toppen....

tror jag.....

Jag tycker mig höra ett ljud från hårddisken som jag aldrig hört förut.. ett svårdefinerat ljud. missljud.. kort ljud, rasselskrapande, över på en sekund. ganska sällan, men precis när man "gör något" flyttar en fil, startar ett program etc. kort kort. men det låter inte bra. det låter som om nånting håller på ge upp eller helt enkelt inte är som det ska..

någon som har befunnit sig i samma situation.. apple säger att allt är bra. jag har en fräsh backup. datorn är ny. MEN, nånting därinne är inte 100.. vojne vojne.

  • Medlem
  • 2004-09-20 22:20

Det här ljudet finns i de flesta elektroniska produkter, men de nya grafikkorten, alternativ processorerna, verkar låta lite mer. Samma sak med PC. Att mecka runt i strömspararinställningen (sätta på automatisk) brukar hjälpa.

Jag tror att hårddisken sitter på vänster sida. Kommer ljudet verkligen därifrån?

jag har samma missljud när jag ställer in cpu på högsta. Någon som skickat in datorn och fått det kollat?
Inge sugen på att skicka in den då jag behöver den dagligen i jobbet. Iofs så har jag automatiskt börjat ignorera
ljudet, men man kanske borde kolla upp ifall det är något allvarligt. Men man vill ju ha cpu på högsta om man spenderar
sina arbetade dagar med att spela spel istället för att jobba

Den som skickar in sin dator kan ju meddela vad som händer.

Ps jag har även fel på mina fästen till skärmen, den sitter lite löst, nån som har samma problem? Ds

Just ja, jag har den senaste PB 15" 1,5 ghz 128 meg radeon 9700, osv och jag kör senaste osx

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-22 01:25

Jodå, jag lämnade mycket riktigt in datorn. Reparatören bytte logikkortet två gånger och någon del för strömförsörjningen har jag för mig byttes likaså. Efter att ha gjort detta kvarstod dock ljudet. Han kollade då med andra PowerBooks i butiken, och upptäckte att dessa lät mer eller mindre likadant... Jag nöjde mig med detta eftersom jag dessutom sett i olika forum att fler har samma ljud. Nu för tiden tänker jag inte på det så mycket. I och med att alla verkar vara likadana är det ju inte så mycket att göra åt men man vill ju kolla att det inte är något fel på ens burk. Det ljud jag menar är inte förknippat med hårddisken är jag ganska övertygad om nu (fått hårddisken utbytt pga av att lagren var på väg att ge upp) utan det verkar mer vara en (grafik)processor-relaterad historia.

Senast redigerat 2004-09-22 01:38
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2004-09-21 23:29

jag tippar på att det e hårddisken som startar upp och/eller flyttar på huvena...

kolla om ljudet uppkommer när du gör nåt som belastar hd:n.
t.ex starta photoshop eller annat som tuggar hd, sen gör du samma manöver och kollar om det låter liknande.

mvh
b0bben

1
Bevaka tråden