Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sätta in en 5:e och 6:e Hårddisk

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sitter med en G4 sawtooth och Acard kort där jag har 4 olika diskar.
Nu funderar jag över möjligheten att sätta in 2 till! Det finns ju en Scsi kontakt plats kvar på moderkortet...Borde man inte kunna stoppa in fler då?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-08 11:51

Blir det inte ruskigt varmt i din maskin med 4 diskar?

Med rätt vagga får man väl åtminstone in 5 stycken diskar i en Sawtooth. På nedervåningen 2 ovanpå varandra på två ställen (4st), och på övervåningen 1st disk.

Men jag undrar hur bra diskarna mår av värmen där.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2003-11-08 13:56

Man får in sex diskar i botten på en Sawtooth. Tre stackar om två diskar.
Ytterligare en får plats om man sätter den under DVD/CD-läsaren i utrymmet avsett för ZIP-driven.

Jag har just nu tre st. Två i en stack på botten och en under CDn.
Temperaturen håller sig runt 38-39 grader.
Nu har jag iofs uppgraderat till en 1,2 GHz PowerLogix processor vilket nog höjer tempen en aning.

Gunnar B

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-08 14:18

Ja, visst finns det ju utrymme. Frågan är väl snarast hur bra en disk mår av att sitta monterad i en okyld plats för Zip-drive. Det finns ju visserligen vaggor som passar i liknande fack, men utan kylning blir det nog ingen hit.

Och, ja man får ju plats med 6st diskar i botten av maskinen, men samma grej gäller väl där. 120mm fläkten lär ju knappast orka kyla alla dem och processorn samtidigt.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2003-11-08 14:21

Jag kör med 8 diskar i min B&W (ingen cd med andra ord). Lite varma blir diskarna men inte farligt. Dessutom stängs de ju av om de inte används och då sjunker ju temperaturen drastiskt.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-08 15:03

Hur stora diskar kör du då? Använder du den som server eller? Dem möjligheterna har man ju knappast i sin Dual G5:a. Å andra sidan går det ju utmärkt med ett externa FW chassin för det ändamålet.

G5:ans kylningskonstruktion är ju inte riktigt byggd för de temperaturerna heller.

Men, om man nu är ute efter mycket lagringsutrymme. Varför inte satsa på ett fåtal större diskar? Du kan ju köra 250GB diskar i G4:an bara du formaterar dem i en modernare maskin först.

Senast redigerat 2003-11-08 17:37
  • Medlem
  • 2003-11-21 15:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Hur stora diskar kör du då? Använder du den som server eller? Dem möjligheterna har man ju knappast i sin Dual G5:a. Å andra sidan går det ju utmärkt med ett externa FW chassin för det ändamålet.

G5:ans kylningskonstruktion är ju inte riktigt byggd för de temperaturerna heller.

Men, om man nu är ute efter mycket lagringsutrymme. Varför inte satsa på ett fåtal större diskar? Du kan ju köra 250GB diskar i G4:an bara du formaterar dem i en modernare maskin först.

En G5 med singelprocessorer så finns faktiskt möjligheten att i det extra utrymmet man får utan den extra processorn sätta två eller fler diskar extra som man kan koppla till ett S-ATA kort. Det borde inte vara något problem med tanke på G5:ans luftiga konstruktion.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-21 16:32

Dags för lite processorgrillning? Na.. kanske inte. Men det finns ju möjlighet att sensorn vid fläkten som sitter rakt ovanför får lite värmeslag och höjer varvtalet för att kompensera. Borde inte vålla några problem dock.

  • Medlem
  • 2003-11-21 18:23
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Dags för lite processorgrillning? Na.. kanske inte. Men det finns ju möjlighet att sensorn vid fläkten som sitter rakt ovanför får lite värmeslag och höjer varvtalet för att kompensera. Borde inte vålla några problem dock.

Undrar om det skulle gå att köpa en främre fläktmodul med två fläktar från Apple och sätta in? Skulle hjälpa kylningen lite. Men en eller två diskar kanske inte avger så mycket mer extra värme än den extra processorn skulle gjort?:)

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-21 18:36

Har du behov av mer än 2st diskar då?

2st 300GB Maxtor diskar borde du klara dig hyffsat länge på.

Men visst vore det fräckt. Ett Serial-ATA interface med Raid stöd. Två stycken dockor med gummiupphängda diskar så att luften kan passera runt hela diskarna obehindrat. Och så ett sådant plastchassi med 2st fläktar som Dual maskinerna har.

Skulle säkert fungera i praktiken.

Det finns ju fläktar som passar i PCIslottar en eller två av sådan kan ju hjälpa till med kylningen. Vad jag börjar oroa mig för är startströmman för att snurra igång sex hårddiskar sammtidigt

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-27 00:33

Jag förmodar att du syftar till G4 installationerna och ej G5 då G5:ans PCI:platser är avskilda från nedre botten, samt hårddiskarna.

1
Bevaka tråden