Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Aldrig stänga av PB:en?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-11-07 17:50

Jag brukar stänga av min PB ibland bara "för sakens skull". Men finns det egentligen någon anledning?
Min PB 12" är otroligt snäll och god, den går och går (ta i trä) och klagar aldrig över några systemuppdateringar och så.
Kan man slå igen locket och lämna sin lille vän i en vecka eller två eller tre utan att det gör något? Med intravenös näring (strömsladd) då förstås... Inte för att jag vet varför den skulle vara ensam i tre veckor men ändå...

Vad säger ni? Hur gör ni?

Bakgrundsfakta: PB 12", 867 MHz, 10.2.8 (nästa vecka blir det Panther)

Jag har en Powerbook g3 från 2001. Om jag minns rätt rekommenderas det nånstans i dokumentationen att man stänger av sin dator om man inte ska använda den på nån vecka eller två. Själv stänger jag aldrig av den utom under semestern, om ens då.
Om man stänger av den tar det ju så lång tid att starta den. Det är inte meningen.

Intravenös näring behöver den inte ha under vilan, om nu inte panteruppgraderingen ställer till med något.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-07 20:01
Citat:

Skrevs ursprungligen av Björn Malmehed
Om man stänger av den tar det ju så lång tid att starta den. Det är inte meningen.

Det där verkar vara löst i Panther. Klockade just min PB12" 1GHZ till 42.05 sec från startknapp till inloggningsrutan. Tycker ju jag är acceptabelt dårå.

Men sovläge är guld!

ja.. jag minns faktist inte när man "stängde av datorn".. och folk som stänger av datorn - har man inte mycket respekt för...

att stänga av datorn är som att säja: jag behöver ingen dator. jag avsäger mig rätten att använda en dator...

Frågan är intressant

Min kontorsmac stänger rutinmässigt jag av över natten just för att minnet skall återställas mm. Det minskar faktiskt hängningarna under dagen. (vad macarna nu skall hänga sig jämt för när det är som mest att göra. Borde gått att få bort efter alla år tycker man.)
Nåväl, finns det inte någon poäng med att fimpa powerbooken (12" 1gHz) emellanåt, just vad gäller minnesallokering etc.. Löser det dynamiska minnet alla knutar?

TG

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-08 00:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av Thomas G
Frågan är intressant

Min kontorsmac stänger rutinmässigt jag av över natten just för att minnet skall återställas mm. Det minskar faktiskt hängningarna under dagen. (vad macarna nu skall hänga sig jämt för när det är som mest att göra. Borde gått att få bort efter alla år tycker man.)
Nåväl, finns det inte någon poäng med att fimpa powerbooken (12" 1gHz) emellanåt, just vad gäller minnesallokering etc.. Löser det dynamiska minnet alla knutar?

TG

Vad är det som hänger sig under dagen? Vilket system kör du? Själv har jag inte haft en systemhängning i år! (Jaguar, snart Panther och stänger nästan aldrig av datorn)

Vänligen, Ylan

Jag stänger aldrig av min iBook. På de snart två och ett halvt år som jag varit ägare av iBook så har jag i princip aldrig haft den avstängd. Apple var tidigt ute med fungerade vila-funktion för bärbara (har haft många dåliga erfarenheter av det på bärbara PC-datorer) och det är så klockrent att jag aldrig stänger av datorn.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Thomas G
Frågan är intressant

Min kontorsmac stänger rutinmässigt jag av över natten just för att minnet skall återställas mm. Det minskar faktiskt hängningarna under dagen. (vad macarna nu skall hänga sig jämt för när det är som mest att göra. Borde gått att få bort efter alla år tycker man.)
Nåväl, finns det inte någon poäng med att fimpa powerbooken (12" 1gHz) emellanåt, just vad gäller minnesallokering etc.. Löser det dynamiska minnet alla knutar?

TG

Låter som att något är ordentligt fel med din kontorsmac. Har den tokbilliga skitminnen installerade? Är hårddisken som den ska vara? Har du någon tredjepartshårdvara med dåliga drivrutiner?

Finns annars absolut ingen anledning till att stänga av datorn annat än för att spara energi, men en Mac i viloläge är ändå så pass energisnål att det inte är särskilt lönt. Som alla andra unix-varianter (utom möjligen valda versioner av irix då ) är minneshanteringen i OS X stabil och utan minnesläckor. Starta om datorn för att rensa minnet är sånt man gör i OS 9 och Windows, och är bara onödigt i OS X.

1
Bevaka tråden