Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hittade inget Mac Plus-forum :-)

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har en Mac Plus med en del filer på. Dessa vill jag få över till en PC (ska sen ut på nätet).

Har någon en idé om hur jag ska bära mig åt?

Jag undrar om ens en nyare mac kan läsa disketter formatterade i Mac Plus?

här har du en länk till fler macplus-resurser:
http://www.lowendmac.com/musings/macplus.shtml

Citat:

Skrevs ursprungligen av Nalle30
Jag har en Mac Plus med en del filer på. Dessa vill jag få över till en PC (ska sen ut på nätet).

Har någon en idé om hur jag ska bära mig åt?

Jag undrar om ens en nyare mac kan läsa disketter formatterade i Mac Plus?

USB-diskettläsare brukar sällan klara de DD-disketter som Plusen kör med, men har man t.ex. en äldre Powermac borde det inte vara några problem alls. Disketterna går också att läsa i en pc, men för det behöver man det kommersiella programmet MacDrive från Mediafour. En demoversion finns på Mediafours webbplats (www.mediafour.com).

Citat:

Skrevs ursprungligen av Samuel K
USB-diskettläsare brukar sällan klara de DD-disketter som Plusen kör med, men har man t.ex. en äldre Powermac borde det inte vara några problem alls. Disketterna går också att läsa i en pc, men för det behöver man det kommersiella programmet MacDrive från Mediafour. En demoversion finns på Mediafours webbplats (www.mediafour.com).

Tack det var ett bra tips, men PC diskettstationen klarar inte att läsa disketterna. Funderar på att försöka koppla en zipdrive på Plusen istället... någon som testat detta?

/Björn

Om du kan hitta en version av gamla PC Exchange som snurrar på Plus, då kan du köra med PC-disketter och så är problemet löst. Bara att trycka in disketten, lägga vad du nu vill ha över och så till PC'n. Sedan minns jag att det ibland blev strul med filernas ändelser, men det kan man ju enkelt lösa genom att skriva in tre slumpvis valda bokstäver !

1
Bevaka tråden