Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iTunes Music Store slår Napster på fingrarna

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Trots många analytikers självsäkra uttalanden om att Napster blir den tjänst som vinner musikköparnas förtroende, så visar första veckans försäljning att Napster har långt kvar till Apples egen musikaffär, iTunes Music Store.

Napster, nu endast i legalt utförande, rapporterade en försäljning på 300 000 låtar under tjänstens första vecka i drift. Apple kontrade med att idag meddela att iTunes Music Store sålde 1,5 miljoner låtar under samma period.

Applechefen Steve Jobs summerar det hela i sedvanlig stil:

"During Napster’s first week of operation, the iTunes Music Store sold five times as many songs as Napster did—1.5 million versus 300,000,” said Steve Jobs, Apple’s CEO. “The unbeatable combination of iPod and iTunes offers music lovers a seamless experience for buying, managing and listening to their digital music collections anywhere.”

ITMS har idag ett starkt grepp om marknaden, med sin 80% stora marknadsandel. För andra musiktjänster som MusicNet och Pressplay fortsätter kräftgången.

Här hittar du nya Napster.

Senast redigerat 2003-11-06 23:58
  • Oregistrerad
  • 2003-11-06 22:54

Hurra!

Skulle de ha släppt musiken i MP3 format så skulle siffran vara det dubbla!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Solitere
Skulle de ha släppt musiken i MP3 format så skulle siffran vara det dubbla!

Frågan är om skivbolagen gått med på det, det finns väl inte samma upphovsrättsskydd i MP3 som i AAC?

Det finns ju visserligen många som har andra digitala spelare än iPod som skulle vilja ha MP3 istället. Men då ska man komma ihåg att Apple inte räknar med att tjäna pengar på att sälja musiken utan på ökad försäljning av iPod. Då vore det ju att skjuta sig själva i foten att släppa det som MP3.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-07 00:08

Sant, plus att AAC låter bättre. Jag skulle inte pröjsa 10 buck för 128kbit/s Mp3...

Menar Apple jämförelsen när de först öppnade ITMS eller när de releasade för pc? Spelar ju en viss roll i argumentet "om de släppt Mp3..."

Lite missvisande då Napster än så länge är släppt i beta-version. Den släpps i skarp version i December. Kan tänka mig att det finns en del "vanligt" folk väntar tills December.
Däremot undrar jag om Napster har räknat med de 5 gratis låtarna man fick om man registrerade sig för beta-versionen. Oavsett om de har gjort det eller inte så blir ju 300 000 låtar i sådant fall en missvisande siffra.

Det låter konstigt då Napster inte nämner något om någon betaversion eller ett decemberdatum på deras hemsida eller i pressmeddelandena. Sen skulle jag faktiskt gissa att de 5 gratislåtarna ingår i siffran.

nu är det ju ockås så att Napster inte stödjer alla operativsystem än.

"We're sorry, Napster is not currently compatible with your operating system.

Napster is currently compatible with Windows XP/2000.
Windows 95, Windows NT and the Mac OS are not supported at this time."

  • Medlem
  • 2003-11-07 01:46

Katten har redan förlorat

  • Avstängd
  • 2003-11-07 02:45

Grrrr jag förstår inte varför det är så många som vil krångla till det.
Har man en produkt som skall säljas så skall man göra reklam för den.
Är det en bra produkt så säljs den.
Är det en dålig produkt så säljs den inte.
Påkostad marknadsföring ökar försäljing men antalet missnöjda kunder ökar också plus att marknadsföringen kostar vilket drar ner vinstmarginalen.
Ta fram en bra produkt SÄLJ.
Ta fram en produkt du inte tror på.
Lägg ner.
Hur många har suttit och gjort reklamblad och reklamsnuttar på produkter de inte trott på. De som gjort ICAs reklamfilmer har ju i alla fall haft roligt när de spelat in reklamsnuttarna

Även Napster har tydligen en mörk höst. Se så ledsen katten är!

Jag kan inte låta bli att känna en viss skadeglädje gentemot alla bedömare som jämfört iTMS och Napster, och har tagit sina fördomar om Apple som utgångspunkt för en dålig bedömning. Fast å andra sidan så är det lite för tidigt att dra några slutsatser nu. Jag passar på att ta ut skadeglädjen medan jag vet att jag kan, och om jag fortfarande kan det om ett år så är jag ännu gladare.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-07 03:12

Pirre, nu fattar jag inte.. vad menar du.. egentligen??

Citat:

Skrevs ursprungligen av rodin
Pirre, nu fattar jag inte.. vad menar du.. egentligen??

Sorry, i second that question...

Det är lugnt, jag brukar aldrig förstå...

  • Oregistrerad
  • 2003-11-07 08:58

Stackars Napster..

Även om det bara finns stöd för 2000/XP så måste väl antalet surfare ändå vara i förhållande 20:1 till windowsplattformens fördel?

Om antalet OS X surfare kan antas vara 2% och antalet 2000/XP antas vara 40% så är skillnaden 20 ggr. Att då Apple Store sålt 5 ggr fler låtar gör ju Napsters satsning till ett fiasko. Varken mer eller mindre.

  • Medlem
  • 2003-11-07 22:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Även om det bara finns stöd för 2000/XP så måste väl antalet surfare ändå vara i förhållande 20:1 till windowsplattformens fördel?

Om antalet OS X surfare kan antas vara 2% och antalet 2000/XP antas vara 40% så är skillnaden 20 ggr. Att då Apple Store sålt 5 ggr fler låtar gör ju Napsters satsning till ett fiasko. Varken mer eller mindre.

Där satt den. Yes!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-09 19:43
Citat:

Skrevs ursprungligen av nixon
Katten har redan förlorat

Det är j inte en katt ju, det är en liten demon som lyssnar på någon sorts musik...typ Las Ketchup.

Min bedömning, som expert, är att Apple kommer att dominera marknaden eftersom jag gillar Apple och ogillar M$.

Roxio, företaget bakom Napster, har nu officiellt gett sin syn på saken. De hävdar att marknadsandelen för ITMS "bara" är 62 procent, mot tidigare 80. Utöver det så hävdar Roxio att Apples siffra på 1,5 miljoner köpta låtar omöjligt kan vara korrekt, då SoundScan (som håller koll på musikförsäljningen) rapporterade om en total försäljning på 827 000 låtar under aktuell period.

1
Bevaka tråden