Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Är korsad kabel lösningen?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skulle hjälpa till och installera Chello hos en kund. Antennuttaget finns precis brevid ett ethernet-uttag som är draget till "serverrummet" och en patch som sitter där.

Jag tänkte att den bästa lösningen (för att slippa dra ny kabel) skulle vara att koppla chello-modemet i ethernetuttaget som sitter brevid och sedan från patchen i serverrummet till switchen som knyter ihop hela nätverket.

Men switchen visar ingen aktivitet när jag har chello-modemet inkopplat på det sättet och den ger inte ut några IP-nummer till några klienter i nätverket. Om jag däremot kopplar i min ibook direkt i samma sladd från patchen så får jag kontakt med chello-modemet på andra sidan och ett IP-nummer. Men ibooken kan ju känna av "vilket håll" den ska vara.

Blev det rörigt?

Ska jag använda en korsad kabel för att få chello-modemet in i switchen? och i sådant fall, vart ska jag sätta den? Från patchen in i switchen eller från modemet in i ethernet-uttaget?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-07 14:17

Har du kabeln i uplinkporten på switchen eller i en vanlig port? I vilket fall som helst så kan du testa att tvärtom mot var du har nu och se om du får link.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-08 18:19

Förmodligen ska den vara korsad ja.
Sånna där modem burkar man ju kunna koppla in direkt i en dator med en vanlig rak kabel, och då krävs det ju en korsad för att det ska funka i en switch.

Men du ser om kabeln är rätt på om du får "Link" eller inte.

/Ola

Det var en korsad som behövdes för att "rullla igång".

1
Bevaka tråden