Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ADSL och utrustning

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om jag nu skaffar mig ett ADSL-abb så vill leverantören sälja en ADSL-adapter till 'specialpris'.

Kan man utan risk för en massa tekniskt strul välja bort leverantörens hårdvara och köpa en Airport eller Netgear station istället?

Min fräga är igentligen: Vad följer med ett startpaket?

Om det bara är router så kan jag väl tacka nej till den och köpa den sipparat istället eller är det dumt?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2003-11-06 16:02

Ja, numera har den svenska ADSL-marknaden kommit så långt att det går att blanda märken på modem- respektive DSLAM-sida. Du kan alltså köpa ett ADSL-abbonemang, men avstå från det medlevererade modemet och köpa ett begagnat på blocket.se.

Däremot ska du inte förväxla ett ADSL-modem med en trådlös accesspunkt/ basstation typ AirPort eller dylikt. Dessa har som regel, om inget annan anges, bara anslutning för ethernet-anslutning. Vissa tillverkare har dock en variant med integerat ADSL-modem, men då brukar det också explicit stå det i specefikationen/på kartongen etc.

Citat:

Skrevs ursprungligen av frazze
Vissa tillverkare har dock en variant med integerat ADSL-modem, men då brukar det också explicit stå det i specefikationen/på kartongen etc.

du får oerhört gärna ge exempel på dessa!

Det du behöver är ju ett ADSL-modem och om du ska köra flera maskiner en router och om du ska köra trådlöst en AirPort basstation. Den trådlösa biten är inte min avdelning, men visst kan du om du vill köpa in allt på egen hand. Support på delarna får du då från olika håll, men din leverantör bör hjälpa dig med eventuell konfigurering av modemet.

Om du kan säga vad du vill använda på nätverket och vad du redan har är det lättare att ge konkreta råd.

jag vill ha ett trådlöst nätverk anslutet via en router till ADSL. Jag skulle vilja lösa det med så få apparatlådor som möjligt. Alltså, jag hoppas att det ska finnas en trådlös wifi/airport-router med inbyggt ADSL-adapter. (typ det Frazze berör i sitt inlägg)

Finns det?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-07 11:31

På Dustin hittade jag denna Alcatel wifi/adsl apparat som förmodligen är vad du söker efter. 1855:- + moms. Finns säkert på fler ställen. Det kan ju oxå vara så att du kan köpa något liknande när du tecknar ditt abonnemang.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2003-11-10 16:31

Precis ett sådant! Jag har själv, nästan, beställt ett istream från bostream en gång i tiden, men då fanns i varianten med trådlöst. Dock kan man vifta med ett varningens finger då det innebär att du måste fixa en helt ny burk om du bara vill uppgradera WLAN men inte ADSL eller vise versa. Ibland kan två separata burkar vara en bättre lösning i det längre perspektivet.

1
Bevaka tråden