Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sendmail Enabler?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-10-31 13:05

Fundera på om det kan var en lösning för mig som har problem med att sända email. Jag kan inte sända större bifogade filer (över 1 Mb). Enligt Macworld vill programmet att man har fast IP-nummer, jag ar IP-nummer som delas ut av DHCP-servern. Kan jag gå runt det? Någon som har erfarenhet av programmet?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-31 13:41

Inget som testat?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-31 14:14

Tror inte du behöver ett fast IP för att skicka mail. Förresten går det att köra en webbserver med dynamiskt IP om har ett domännamn som uppdateras dynamiskt, som de som erbjuds på http://www.dyndns.org

  • Oregistrerad
  • 2003-10-31 14:26

Tack för tipset!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ulf Boström
Fundera på om det kan var en lösning för mig som har problem med att sända email. Jag kan inte sända större bifogade filer (över 1 Mb). Enligt Macworld vill programmet att man har fast IP-nummer, jag ar IP-nummer som delas ut av DHCP-servern. Kan jag gå runt det? Någon som har erfarenhet av programmet?

I configurations filerna kan du ställa in begränsningar på hur stora bilagor får vara.. Förmodligen är det detta som motverker.

...Har tyvärr en grejat med sendmail/exim/etc på länge så jag kan inte peka ut åt dig exakt vart det ligger, men det fixar du nog att hitta..

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2003-11-06 16:16

Begränsningen med storlekar på bilagor ligger inte i din emailklient (sk. MUA) utan i din mailserver (sk. MTA, en klassiker här är sendmail). Om det gäller ditt abbonemang hemma så kan du inte påverkar det. Dock verkar det lite otroligt att gränsen skulle ligga vid 1MB, men det hör till god ton att inte skicka enorma bilagor. Då skickar man över dom med FTP eller motsvarande.
Sitter du dock med ett hederligt *externt* telefonmodem så kan det handla om att inställningen för handskakningen mellan din dator och modem är felaktigt gjord och/eller att modemsladden är trasig. Har du ett internt modem kan du bortse från modemsladden.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2003-11-06 16:20

Annars kan kanske Postfix Enabler vara ett alternativ. Om du kör Panther så gäller Postfix numera. Enligt informationen på hemsidan för programmet ska den tom klara av att IP-adressen ändras.

Det borde fungera med "localhost" eller "127.0.0.1" som adress/IP-nummer.

//Mikael

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-09 14:09

Annars borde det kanske funka att sätta servern bakom en router, så byter ju inte själva servern IP. På så vis borde det inte vara någon risk för att sendmail blir förvirrat...

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-12 12:09

Hur har det gått?
Lirar Sendmail Enabler fast man har dynamiskt IP?
Är lite sugen på att dra igång en egen mailserver jag med.
En sak som jag mer funderar på, tar sendmail emot mail också? Eller behöver man något annat program för att få till det?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2003-11-12 16:36

Du måste (i regel, men det finns undantag) ha en MX-pekare för din domän som pekar ut din mail-server. Om du har en dynamisk IP-adress, om än att du alltid uppdaterar IP-adressen, då finns det alltid någon sitter med en cachad IP-adressen som pekar på din gamla IP-adress. Då kommer inte posten fram.

Så man kan väl säga att det fungerar i teorin, men oftast inte i praktiken. Rent teoretiskt sett.

Sendmail är en MTA, Mail Transfer Agent, som skickar post mellan datorer på uppdrag av MUA, Mail User Agent (mail-klieten = Outlook, Eudora, Mail etc). Med skickas menas både att sända och ta emot, men då endast till mail-servern. Att läsa själva brevet gör man genom att använda POP, IMAP etc för att plocka hem brevet till mail-klienten.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-12 22:40

Just nu kör jag med dyndns.org, och det uppdaterar blixtsnabbt där jag har testat.
Vet inte hur många som har addressen cachad och inte kan komma åt maskinen när den nyss bytt IP, men sen får jag inte så grymt många mail heller.
Det är mest att jag vill testa och leka lite.
Ska installera Sendmail Enabler och testa lite, har ju inget att förlora på det iallafall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-13 09:07

Har inte dyndns ett väldigt lågt TTL-värde eller vad det kan heta, så att alla cachande DNS-servrar uppdaterar adressen ofta?

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-13 11:24

Jag vet faktiskt inte. Det jag vet är att när man väl byter IP så uppdateras det blixtsnabbt, iallafall så gör Bredbandsbolagets DNS det.

1
Bevaka tråden