Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vill börja lära mig Java

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag har ingen vana vid programmering, men köpte på senaste bokrean en bok om Java på svenska. Boken utgår från att man kör windows någonting. Jag har ännu inte lyckats få första exemplet i boken att fungera. Jag vet bara att det är ProjectBuilder som jag ska använda. Finns det någon bok i Java som utgår från MacOsX, helst på svenska? När man använder ProjectBuilder och väljer pure Java, ska man då också välja tool? Ja, ni märker säkert att jag vet ganska lite - ingenting.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2002-09-27 23:02

Jag har just börjat en nybörjarkurs på universitetet, och vi använder boken "JAVA - software solutions" av Lewis/Loftus (ISBN 0-201-75052-X). Den verkar mycket bra!

Jag har slutat ut att använda ProjectBuilder till en början, eftersom jag vill förstå vad som pågår...
Det gör jag bäst om jag knackar all kod för hand.

Själva java-koden är ju bara ett textdokument som kompileras till sk bytekod, som sedan körs av webläsare eller javatolk.

Tips: Använd BBEdit för att skriva koden och kompilera med hjälp av Terminal. Det är det som funkar bäst tycker jag.

De program man (eventuellt) gör till en början är ju ganska basic, utan användargränssnitt...

För att kompilera i Terminal:
Spara filen med ändelsen .java (ex "klassnamn.java")
- Navigera till mappen där filen finns i Terminal
- Skriv: "javac klassnamn.java" [enter]
- Kör programmet genom att skriva "java klassnamn"

PS. Köpte en svensk bok, JAVA (EK/Eriksson) från Paginas förlag. Den är enligt mig hästlängder bakom ovan nämnda bok och inte alls särskilt pedagogisk! (Mest lite raljerande och förklarar inte så mycket varför man ska göra si och så.)
(Enligt mig som sagt...)

Dock förmedlar boken (utan att mena det) att man ska vara lycklig över att inte ha Windows/DOS att strula med... Tack för OS X Apple!

Lycka till!

[ 27 September 2002, 23:04: Meddelandet ändrat av: spacemanspiff ]

"Java - Software solutions" är riktigt bra tycker jag! Dessutom har jag skummat igenom en annan bok som i alla fall gav ett ohyggligt bra intryck under de kapitel som jag hann ta en titt på. Mycket strukturerad och grundlig; kändes betydligt mer ingående än "Java - Software solutions". Boken hette iaf Core Java 2 (Horstmann, Cornell, ISBN 0130927384).

Jag måste börja med att tacka för intresset och de svar jag fått. Den bok jag köpte heter"Börja med Java 2". Och jag är nog inte så intresserad av internet program snuttar utan mer av vanliga program. Det låter kanske lite övermaga att säga att det jag skulle vilja skapa är ett registerprogram för allt jag skirvit, det är mitt mål med Java och då kan ju ProjectBuilder vara bra. Och om den där boken är på svenska och inställd på mac, så är det ännu bättre. Finns det någon sådan. Engelska går förstås också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-10-04 14:51
Citat:

quote: Använd BBEdit för att skriva koden och kompilera med hjälp av Terminal

Även om man vill kompilera i Terminalen så behöver man inte låta bli att använda Project Builder. Det går alldeles utmärkt att skriva koden i Project Builder och kompilera i Terminalen, om man känner att man vill ha bra koll.

Det som skiljer mellan Win och MacOS borde bara vara miljövariablerna.

javatutorial från developer.apple.com

Lycka till!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-10-04 16:06

Sen finns ju Suns egen javaintroduktion. Riktigt bra med grundliga förklaringa till hur olika saker fungerar. Mycker matnyttigt också om man är(och när man blir) lite mer haj på java. För den som kommit igång är ju också java api:erna i stort sett en nödvändig resurs.

/arvid

  • Medlem
  • Nacka
  • 2002-10-04 17:31
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: starten:
Jag måste börja med att tacka för intresset och de svar jag fått. Den bok jag köpte heter"Börja med Java 2". Och jag är nog inte så intresserad av internet program snuttar utan mer av vanliga program. Det låter kanske lite övermaga att säga att det jag skulle vilja skapa är ett registerprogram för allt jag skirvit, det är mitt mål med Java och då kan ju ProjectBuilder vara bra. Och om den där boken är på svenska och inställd på mac, så är det ännu bättre. Finns det någon sådan. Engelska går förstås också.

Ett tips är att inte försöka börja med ditt register program utan att försöka skriva lite mer modesta progra till att börja med och sedan jobba dig uppåt.

När du ska skriva något större program är det en mycket god idé att skissa och planera hur du skall bygga upp programmet innan du börjar. Då slipper man hamna i en återvändsgränd...

/arvid

Läs gärna en bra bok om objekt-orienterad programmering. De timmar du lägger ned på det nu, kommer du att ha igen mångfalt senare... tro mig

Och som sagt, ta det i små steg, det är lättare att lära sig programmera med många små test-program än att börja för stort direkt! Lycka till

  • Oregistrerad
  • 2003-11-05 23:31

Jag har just läst de första 20 sidorna i en bok som heter "Java Direkt" eftersom jag känner ett litet behov av att förstå någon form av programmering (jag skrev minsann en del grymma spel på min Casio-kalkylator under kemi-lektionerna för tre år sedan ).

Jag kom just till kompilerandet av ett simpelt program som var det första exemplet i boken. Följde precis de steg som nämnts ovan:

Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke F
För att kompilera i Terminal:
Spara filen med ändelsen .java (ex "klassnamn.java")
- Navigera till mappen där filen finns i Terminal
- Skriv: "javac klassnamn.java" [enter]
- Kör programmet genom att skriva "java klassnamn"

Men får följande svar i terminalen:
Exception in thread "main" java.lang.NoClassDefFoundError: /Users/computer/Desktop/Hello

Här är koden:
public class Hello {
public static void main (String[] arg) {
System.out.println("Hello world!") ;
}
}

Vad är felet?
Jag antar att rätt klammrar och deras placering är viktigt.
Men mellanslag och radbrytningar påverkar inte resultatet, right?

Mvh

Edit: fel och stavfel

  • Medlem
  • 2003-11-05 23:56

Ställ dig i katalogen /Users/computer/Desktop/ innan du kör "java Hello".

  • Oregistrerad
  • 2003-11-06 00:05
Citat:

Skrevs ursprungligen av poya
Ställ dig i katalogen /Users/computer/Desktop/ innan du kör "java Hello".

Hurra!

(tack, stort)

Nu ska här programmeras...

Har ni tips på gratis programvara som kan vara lämplig att skaffa. Min "Developer Tools for OSX"-cd är borta, finns det för min del något av värde på den?

Jag kan inte ladda hem några tyngre filer eftersom jag har modem (nyss avbröts införskaffandet av NetBeans på 28 MB vid 90% ungefär, det resulterade i vrede)

Man borde väl har en lite grymmare text-editor ivarjefall, som "sorterar" kommandon med färger?

Varför finns inte Suns egna J2SDK för mac? "Javamaskinen" (jodå, jag är nybörjare) är ju inbyggd i OSX men programmen vill man väl ha ändå?

  • Avstängd
  • 2003-11-06 00:07

Fan va avundsjuk jag blir.
Jag vill också kunna Java.

Inte bara brygga kaffe och Espresso.

Finns det inga kurser för oss mellan 45 Å döden. Jag har jagat försäkringskassan om rehabilitering Men inte. Det finns inga pengar. Men att låta mig gå hemma och bli tokig är säkert lönsamt för samhället.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-06 00:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre
Fan va avundsjuk jag blir.
Jag vill också kunna Java.

Inte bara brygga kaffe och Espresso.

Gå till biblioteket och låna en bok om Java alldeles gratis (mm.. gratis). Det gjorde jag. Lånade samtidigt en stortjock bok om Photoshop och en cd-rom för att bättra på min spanska. Lite väl många ambitioner på samma gång kanske..

Bilbliotek är grymma. Att inte gå dit är att inte förstå varför man betalar skatt. Ungefär, tror jag.

Jag ska bli bibliotikarie.

(Nu vet jag visserligen inte om du var allvarlig. Jag blev ju överlycklig över programmet som skrev "Hello World" men det kan du väl knappast vara avundsjuk på?)

  • Avstängd
  • 2003-11-06 00:22

Jo bibliotek är grymma. Vi hade ett litet här i byn men nu är det stängt.
Biblioteket i Tomelilla är bra.
Hoppas att medlem Sailormoon läser detta. Bibliofreak
Ett bibliotek som jag tycker är bra planerat är det i Göteborg längst upp på Avenyn vid Poseidon i alla fall då 1967

  • Medlem
  • 2003-11-06 01:59
Citat:

Man borde väl har en lite grymmare text-editor ivarjefall, som "sorterar" kommandon med färger?

SubEthaEdit (tidigare Hydra) är en bra och gratis editor som har color syntax för flera olika programmeringspråk, bl.a. Java.

  • Avstängd
  • 2003-11-06 03:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av jonny R
Gå till biblioteket och låna en bok om Java alldeles gratis (mm.. gratis).

Jag kollade mitt internetBibliotek där jag brukar handla.

Uj Uj mycke finns de´

http://www.adlibris.se/shop/search_result.asp?mscssid=0NL2E4P3RC219LWFB6NR2HMAHC4E3E85

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-06 09:06

Om du tappat bort din DevTools kan du ladda ner den från http://connect.apple.com om du anmäler dig som medlem. Där finns det ett utvecklingsverktyg som heter ProjectBuilder om du kör 10.2 eller Xcode om du kör 10.3 och som ska ha stöd för Java.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-11-07 00:52

Kan bara halla med tidigare talare om att boken Java Direkt av Jan Skansholm pa forlaget Studentlitteratur ar en bra nyborjarbok pa Svenska om java. (Anvands pa Uppsala universitets programmeringskurser i java.)

Annars borde det finnas en hel del tutorials gratis pa internet for den som orkar leta.

Angaende java pa olika plattformar...
Nar man val kan utvecklingsverktygen for den miljo man arbetar i, sa ar det ingen skillnad pa hur man programmerar java. Hela iden med java ar att det ska vara plattformsoberoende. Man skriver sitt program som sedan kompileras ("oversatts") till "java byte" kod. I andra programmeringssprak hade koden istallet kompilerats till processorspecifik kod, men for java sa simuleras en virituell java-dator (Java Virtual Machine, JVM) av det aktuella systemet (t.ex. i OS X kors ett program som emulerar JVM). Detta gor att om det val har en JVM sa kan man kora alla java-program. Sa ska det i alla fall fungera i teorin

  • Medlem
  • 2003-11-07 01:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av jonny R
Gå till biblioteket och låna en bok om Java alldeles gratis (mm.. gratis).

Har man inget bibliotek i närheten men har sånt där Internet kan man smurfa in på www.bruceeckel.com och ladda ner hans bok "Thinking in Java" alldeles gratis. Då slipper man t.o.m. att lämna tillbaka den.

För den som vill ha lite tyngre grejor och riktiga utvecklingsmiljöer finns det två bra utvecklingsmiljöer att hämta på internet.
Netbeans (www.netbeans.org) är opersource-versionen av suns java-miljö.
En annan variant är Eclipse (www.eclipse.org) som från början kommer från IBM.
Båda är fria opensource-produkter och är bara att hämta.
Jag vet inte vilken som är bäst, jag har jobbat med lite småprojekt i Netbeans och den är riktigt bra. Betydligt bättre än projektbuilder, tycker jag.
Eclipse påstås vara bra, den också, men eftersom den inte vill starta i min maskin har jag ingen uppfattning.
Båda miljöerna finns även för andra plattformar men Java fungerar naturligtvis bäst på Mac...

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-11-08 16:27

"Java från grunden" av Torkel Franzén är bra - och på svenska.

ISBN 9144029144

http://www.bokus.com/cgi-bin/more_book_info.cgi?pt=search_result&ISBN=9144029144

  • Medlem
  • Linköping
  • 2003-11-08 16:47

Personligen skulle jag inte rekommendera en Skansholmbok till någon, må vara Ada eller Java-böcker.

Eckels böcker passar säkert vissa, men jag upplever dom som överdrivet pratiga och fokuserade på exempel. Däremot går det väl knappast att klaga på priset, gratis är gott, så prova för all del att ladda ner Thinking in Java och se om det är något för dig.

Skulle jag själv investera i en Javabok (utöver den fritt tillgängliga API-referensen och diverse guider som Sun bjussar på), så skulle det troligtvis vara någon av dessa.

o11e

  • Avstängd
  • 2003-11-08 17:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke F
"Java från grunden" av Torkel Franzén är bra - och på svenska.

ISBN 9144029144

http://www.bokus.com/cgi-bin/more_book_info.cgi?pt=search_result&ISBN=9144029144

Lite billigare på Adlibris

http://www.adlibris.se/shop/search_result.asp?mscssid=0NL2E4P3RC219LWFB6NR2HMAHC4E3E85

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2003-11-08 17:45
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pirre
Lite billigare på Adlibris

http://www.adlibris.se/shop/search_result.asp?mscssid=0NL2E4P3RC219LWFB6NR2HMAHC4E3E85

Det var mer titeln jag ville informera om - inte hitta den billigaste

  • Avstängd
  • 2003-11-08 17:49

Helt OK Jag tänkte på fattiga studenter.
Det skiljer lite om man räknar med porto.
Både Bokus och Adlibris har ju bra betalningsvillkor dessutom.
Faktura eller kort + plus billig transport.
Värt mycket för oss som bor på bystan.

Citat:

Skrevs ursprungligen av HL
Om du tappat bort din DevTools kan du ladda ner den från http://connect.apple.com om du anmäler dig som medlem. Där finns det ett utvecklingsverktyg som heter ProjectBuilder om du kör 10.2 eller Xcode om du kör 10.3 och som ska ha stöd för Java.

Under vilken rubrik hittar du ProjectBuilder?

Sen undrar jag, vilken SDK följer med Mac OS X?

Om man uppgraderar till den 10.3, som jag kommer göra vilken dag som helst, påverkas Java av det?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-09 01:53

Installera xCode så får du Project Builder och en hel del annat matnyttigt installerat.

Jag är själv nybörjare på Java. Läser en kurs i Java programmering som ingår i utbildningen teknisk fysik på KTH.

Jag kodar i Project Builder, kompilerar i terminalen (javac kommandot) och kikar på resultatet i webläsaren eller appletviewern (som även medföljer xCode / devtools).

Det finns ju även en inbyggd kompileringsfunktion i Project Builder men jag nöjer mig med javac pga. kompilerar på det viset i skolans unix miljö.

Olov: Vad har du emot boken "Java Direkt" av Jan Skansholm?

Jag har läst en del i den och tycker den är helt ok. Passar iaf. mig utmärkt som är nybörjare i gemet.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2003-11-09 11:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av cal
Olov: Vad har du emot boken "Java Direkt" av Jan Skansholm?

Jag tycker att Skansholm har ett oinspirerande, överflödigt och tradigt skrivsätt. Den är vidare utgiven på Studentlitteratur med allt vad det innebär (riktigt taskig typsättning och layout).

Överlag tycker jag det är trevligt att läsa böcker av människor som besitter rejäl kompetens inom det område de skall beskriva. Dessutom skall detta vara kombinerat med en skrivarglädje och en vilja att verkligen förmedla något till läsaren. Det bästa exemplet på detta jag kan komma på är boken "Structure and Interpretation of Computer Programs", som jag med glädje rekommenderar till alla som inte räds en smula Scheme.

o11e

Ah!

Tack! Så ProjekctBuilder är en del av xCode, det var intehelt klart för mig!

PS. Jag köpe Java Direkt under min tid på Universitetet för sex år sedan. Den rockar fett fortfarande!

  • Medlem
  • International user
  • 2003-11-09 13:16

Nu har jag suttit och proggat java hela förmiddagen och slagit upp och läst en hel del i Jan Skansholms Java Direkt som följd av det. Jag kan inte riktigt hålla med i den kritik du riktar mot boken Olov, men smaken är ju som baken.

Bevaka tråden