Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

D-Link Trådlös USB Adapter

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har införskaffat en DLink DWL-122 Trådlös USB Adapter 11Mbps WLAN.

http://www.dlink.se/products/productpics/dwl-122.jpg

Försöker få den att fungera med mitt 10.2.8 på en iMac G3, men slutar snart hoppas på en lösning...

Har en 2 år gammal Airport basstation med WEP-nyckel. Skriver in samma WEP-nyckel i inställningarna för USB-prylen, men får hela tiden ett negativ svar på att det inte är rätt nyckel!!! Om jag låter den stå ett par minuter utan att göra något, så godkänner den WEP-nyckeln ändå, men jag kommer inte ut på nätet! Väntar lite till, och om jag har tur så funkar det...

Är det någon mer som har problem med denna, eller kanske har en lösning?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2003-11-05 11:04

Jag har en DWL-122 som jag använder med min Netgear-router. Den fungerar bra till att börja med, men tappar ibland kontakten efter en stund.

Måste du använda WEP?

Citat:

Skrevs ursprungligen av jakoby
Är det någon mer som har problem med denna, eller kanske har en lösning?

Det skulle kunna vara att WEP lösenordet måste skrivas hexadecimalt. Prova med ett $ (dollartecken) innan lösenord. Alternativt skrivs lösenordet i ASCII och då måste lösenordet inledas med " (citattecken) och avslutas med "

Citat:

Skrevs ursprungligen av Arch@ngel
Det skulle kunna vara att WEP lösenordet måste skrivas hexadecimalt. Prova med ett $ (dollartecken) innan lösenord. Alternativt skrivs lösenordet i ASCII och då måste lösenordet inledas med " (citattecken) och avslutas med "

Kan jag ställa det i min basstation först, eller?

Några fler frågor:
1. Måste jag ställa in min brandvägg för att använda denna manicken smärtfritt?

2. Jag kan inte ställa klockan mot apples tidsserver, men det funkar när jag kör "kabel" istället för trådlöst, har det något med DWL-122 att göra?

Vi har installerat några sådana här med varierande resultat. Fungerar överlag bra, men vi har haft en del småfel. I synnerhet efter uppstart av vila/omstart och liknande.

WEP-nyckel är kass, ger inget extra skydd eftersom det är så lätt att knäcka. Jämför med att låsa dörren och dela ut nyckeln till alla som vill ha.

Ursprungligen av carlsson:

WEP-nyckel är kass, ger inget extra skydd eftersom det är så lätt att knäcka. Jämför med att låsa dörren och dela ut nyckeln till alla som vill ha.

Om man låser mot MAC-adresserna är det sant. Men om man kör helt oskyddad kan vem som helst komma in på nätet utan ansträngning. Har man WEP eller MAC-kontroll så måste den som vill in veta hur man gör och vara beredd att lägga ner lite tid på just ditt nät istället för att gå till grannen som kör helt oskyddat. Så lite vits är det faktiskt med skydd.

Helt sant, att lite skydd är bättre än inget skydd.

Men menar du att låsning mot MAC-adresserna skulle vara lika lätt att knäcka?

Jag kan inte detaljerna, men det är definitivt inte omöjligt och troligen inte heller svårt. Både och ger lite bättre skydd, men det är viktigt att veta att WEP faktiskt inte krypterar all trafik, t.ex. inte MAC-adresserna. Så dessa kan man bara avlyssna med rätt program och sedan själv "simulera" med sin dator.

1
Bevaka tråden