Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nytt grafikkort i PowerBook G3?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-24 10:38

Hej !

Tredjeparts processorkort finns i mängder, men finns det kort för att få snabbare grafikkort i en PowerBook? I mitt fall en Lombard G3.

Mvh Olof

En PowerBook har inte grafikkort i vanlig betydelse utan snarare grafikkretsar och dom sitter fastlödda på moderkortet.

attans....

Heja Olof!
Ge inte upp så lätt, vad säger att det skulle vara något problem att byta bara för att de kletat fast det med tenn?

Om jag inte har helt fel så finns det ett antal kort som har samma pinnar. Så om man är händig så skär man bort det gamla med en skalpell och klistrar fast ett nytt med ledande lim.

Och sen ska man fixa drivrutiner till det där nya kortet, så det är nog bra om man väljer nått som apple har använt i någon maskin (eller?).

Har vart riktigt sugen på att byta i min Pismo. Men det som sitter i är snabbt nog för att det ska kännas lite overkill.

Det låter intressant, speciellt med tanke på att jag kör 1600x1024 på min.

Men vad svårt det verkar att genomföra det. :eek: Och värmen sen...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-27 09:25

Anledningen till att jag skulle byta skulle vara för att få upp prestandan i OSX, inte för att köra större skärmar. Den lösning som man kan titta på tål att tänka över dock..

Citat:

Skrevs ursprungligen av STREET66
http://idg.se/ArticlePages/200311/05/20031105084317_MW/20031105084317_MW.dbp.asp
kan det vara något?????

Det eller uppgradera processorn, ty det borde gå.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-05 12:12

Jag tvivlar på att det går att bara löda loss grafikkretsen och ersätta den med en ny, det är nog en hel del annat som skiljer också, grafikminne mm.
Sen kan man nog glömma att göra det med en vanlig lödpenna...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-06 17:13

PC-kortet verkar vara ett bra Alternativ.

Artikeln finns också på MacWorld med lite andra kommentarer än IDGs sida.

Tror ni ett sådant kort ger bra prestandalyft till en PB G3? Quartz Extreme? Eller är det bättre att spara pengarna till en iBook G4...

  • Medlem
  • 2003-11-06 17:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av Olof Forsberg
Tror ni ett sådant kort ger bra prestandalyft till en PB G3? Quartz Extreme? Eller är det bättre att spara pengarna till en iBook G4...

Jag tror att det är ren förlust att köpa det. Sälj G3:an och köp nytt.

1
Bevaka tråden