Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

G5 & Radeon 9800

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En av de orsaker till att min G5a låter "relativt mycket" är för att jag har ett Radeon 9800. Det sitter en liten fläkt på och den för ett högfrekvent oväsen med sig!

Jag har pratat med www.gtek.se och dom har en lösning. Men, den kräver plats ovan och under grafikkortet...vilket jag skall undersöka när jag kommer hem. Det är en passiv lösning (utan fläkt) vilket medför att man eliminerar en störande ljudkälla.

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1122&session=cdd364dd982d9f6e8012b45e250867fc

en annan sak. att ha 128 MB VRAM hjälper dig inte när det handlar om 2D-hantering - i InDesign etc. Feta grafikkort hjälper nästan enbart vi fett 3D-arbete. Alltså ett felköp av mig :rolleyes:

jag ville ha ett fett grafikkort som kunde snabba upp arbetet i tunga indesigndokument/photoshop etc...i detta fall är det mycket RAM-minne som gäller! inte - VRAM...Radeon 9800 Pro 128 MB är mer till 3D & spel. Till allt annat räcker ett Radeon 9600...

Jag har en sådan kylanordning i min PC på ett Geforce 4 Ti 4600. Fungerar alldeles utmärkt. Den passar dock inte på grafikkortet i en PowerMac G5 för det finns inte tillräckligt med utrymme i lådan tyvärr.

Du har helt rätt när det gäller grafikkortet. I Photoshop, Indesign och liknande program märker du ingen prestandaskillnad alls med ett 9600 eller 9800...

Jag arbetar själv med 3D, men eftersom Apples OpenGL-drivrutiner gör att man inte märker någon större prestandavinst i professionella 3D-applikationer med ett 9800 är det ingen idé att satsa på det om man inte skall spela spel (där finns prestandavinster).

Mvh, P

inte för att jag känner mig lurad...men det var trots allt 3000 kronor extra för något jag använder ytterst marginellt

Citat:

Skrevs ursprungligen av el gringo
inte för att jag känner mig lurad...men det var trots allt 3000 kronor extra för något jag använder ytterst marginellt

Vi byter då.. du får mitt 9600 Pro och jag får ditt 9800.. så betalar jag mellanskillnaden

motif - är du intresserad? vad sägs om 2000 kronor för bytet? det kostar 3000 extra på apple store...

Är Radeon 9600 Pro passivt kylt?

yep - 9600 har en kylfläns enbart.

1
Bevaka tråden