Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Svart skärm på iBook

Tråden skapades och har fått 51 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2003-10-27 15:54

Plötsligt slockande skärmen på min iBook. Går inte att spegla ut den på annan skärm. Ibland syns det på skärmen att det blir "grafikfel" alltså att grafiken kommer upp med ser konstig ut. Jag läste i ett par andra gamla trådar att ett par andra haft samma problem, David Molarin bland annat. Det går att få igång den ibland på måfå men den brukar slocka ganska så omgående efter att man loggat in. Så förutom skärmen verkar det inte vara några problem med datorn. Jag får känslan av att det kan vara klappkontakt någonstans, men vart?
Zappa PRAM hjälper inte. Ska testa Power Management Unit Reset när jag kommer hem.
Om inte det fungerar - vad göra? Ingen garanti kvar. iBook 700 inköpt september 2002.

/majk

Du har garanti kvar. 2 års garanti enligt konsumentköpslagen.

Låter precis som "mitt" fel. Låt den vila över natten så vaknar den nog i morgon...

Hade liknande problem med min iBook (12/700)förra veckan, fast den började även krascha hela tiden.

Även farsans iBook (14/700) har börjat glappa i skärmen…

slutade med att min åkte till holland. Kommer nog tillbaka imorn…

…angående garanti så finns visserligen Konsumentköplagen. Problemet är att bevisbördan ligger hos konsumenten = jobbigare att få igenom det… Under ordinarie garantitid så behöver man inte påvisa att man själv inte åstadkommit skadan, utan ifall t ex Apple nekar reparation så måste de bevisa att det är konsumenten som sabbat dator t ex pga vårdslös hantering…

  • Medlem
  • 2003-10-27 20:50

Just nu fungerar den, men den kan slocka när som helst. Räcker att man andas på den i princip. Kan det inte vara någon kontakt som halkat ur bara så att man kan öppna den och pilla dit den själv? Eller är det ett jätteprojekt?

/majk

Citat:

Skrevs ursprungligen av majk
Just nu fungerar den, men den kan slocka när som helst. Räcker att man andas på den i princip. Kan det inte vara någon kontakt som halkat ur bara så att man kan öppna den och pilla dit den själv? Eller är det ett jätteprojekt?

/majk

Det är väl denna kontakt som kan va värt att mickla med i sådana fall. Nästa gång skärmen svartnar prova då att rikta en ficklampa eller dylikt mot "äpplet" på baksidan av skärmen för att då se om findern eller vad du då har på skärmen blir
synligt. Om du ser något då så har du antagligen problem med "bakljuset"
(backlight) vilket den här kontakten på bilden illustrerar. Kan vara kablaget som går genom "gångjärnet" som är dåligt åsså.

...fast med tanke på "grafikfel" som du skrev i första inlägget så är det nog inte backlighten som strular.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-27 23:08

Eftersom det är så otroligt många som haft liknande problem borde ju Apple, om dom har nåt vett, ta det som konstruktionsfel.

Hade liknande sympton (svart skärm, ibland linjer mm) på min iBook 12" 600, den åkte till Holland o fick nytt logikkort, sen dess har den funkat fin fint.

Jag blev förvånad att dom fick byta eftersom det kändes mer som nåt var glappt.

  • Medlem
  • 2003-10-28 15:14

Det verkar onekligen vara kört. Har pillat lite på kontakten utan resultat. Lyckades få ut en fil från datorn som jag akut behövde via target-mode tidigare i dag. Dock så slocknade skärmen efter ett tag vilket resulterade i att det inte gick att läsa disken via target-mode längre. Ska testa med en reset nvram i kväll.

/majk

  • Medlem
  • 2003-10-29 10:45

Inga fler tips? Eller är det dags att gå till konsumentombudsmannen?

/majk

  • Oregistrerad
  • 2003-10-29 10:53

Reklamera & printa ut ALLT du hittar om problemet som referens...berätta hur det går.

  • Medlem
  • 2003-10-29 19:20
Citat:

Skrevs ursprungligen av DaPhox
Reklamera & printa ut ALLT du hittar om problemet som referens...berätta hur det går.

I will. Känner på mig att det kommer bli en jobbig grej att fixa detta.

/majk

  • Medlem
  • 2003-11-03 18:53

Postad via WAP (SonyEricssonT68/R502)

Ringde till Reda i dag och dom bollade över frågan till Apple. Apple i sin tur säger att LAN-master måste kika på datorn för att kostatera att felet inte beror på mig. Om inte ska jag få förlängd garanti om jag fattat det hela rätt. Om dom bedömer att jag inte ska få förlängd garanti verkar det bli en avgift på omkring 700 spänn. Dessutom måste jag frakta datorn till Stockholm. Sjukt att inte Reda tar hand om allt. Det var ju dom som sålde datorn.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-03 18:57

REDA?
Det finns mycket skit om dom här på 99

  • Oregistrerad
  • 2003-11-03 22:22

Jag har en iBook 700Mhz combo och hade samma problem för tre-fyra veckor sedan. Min garanti gick också ut i september. Jag ringde Apple support och förklarade problemet. De hjälpte till med elementär felsökning (typ är strömmen på o.s.v.) och bollade mej sedan vidare till Irland. Fick prata med en trevlig tjej där som förlängde garantin utan att tveka, jag faxade bara in ursprungskvittot. Sedan gick jag in på Macsupport i GBG med papperet de faxade från Irland. Datorn skickades från Göteborg till Holland på tisdagen och jag kunde hämta den på torsdagen.
Jag är mycket nöjd med den responsen;)

  • Medlem
  • 2003-11-03 23:48

Postad via WAP (SonyEricssonT68/R502)

Citat:

Ursprungligen skapad av ulna
Jag har en iBook 700Mhz combo och hade samma problem för tre-fyra veckor sedan. Min garanti gick också ut i september. Jag ringde Apple support och förklarade problemet. De hjälpte till med elementär felsökning (typ är strömmen på o.s.v.) och bollade mej sedan vidare till Irland. Fick prata med en trevlig tjej där som förlängde garantin utan att tveka, jag faxade bara in ursprungskvittot. Sedan gick jag in på Macsupport i GBG med papperet de faxade från Irland. Datorn skickades från Göteborg till Holland på tisdagen och jag kunde hämta den på torsdagen.
Jag är mycket nöjd med den responsen;)

Det låter ju kanon. Hade du köpt datorn där du lämnade in den? Själv fick jag prata med en dansk kille som mumlade om LAN-master -min danska är inte den bästa, och inte hans svenska heller? Finns det någon chans att man kan få bättre support av Apple? Helst också av en svensktalande. Jag är mindre sugen på att mecka med LAN-master. Tycker inte alls om att bli bollad mellan företagen, det är ju ändå Reda som sålt datorn till mig. Dom borde ta sitt ansvar tycker jag. Det borde inte vara min sak att bli bollad

  • Oregistrerad
  • 2003-11-04 00:15
Citat:

Skrevs ursprungligen av majk
Jag är mindre sugen på att mecka med LAN-master.

??? Varför inte? Vi bits inte. Har du några frågor så finns jag på 08-7029030 (kontorstid)...

  • Medlem
  • 2003-11-04 17:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av Ronny Isaksson
??? Varför inte? Vi bits inte. Har du några frågor så finns jag på 08-7029030 (kontorstid)...

Jag tror inte att ni bits Jag tycker bara att det är lite märkligt att Reda inte hjälper mig på ett bättre sätt. Jag får ju tydligen fixa och dona med allt själv. Burken kostade trots allt nästan 20 000 när jag köpte den för drygt ett årsedan.

/majk

  • Medlem
  • 2003-11-19 12:04

Nu har jag i alla fall skickat datorn till LAN-master. Bara att hoppas att dom konstaterar att felet inte beror på mig antar jag. Och att jag får tillbaka datorn snart - hel och frisk.

/majk

  • Medlem
  • 2003-11-28 18:08

Nu-har-jag-fått-tillbaka-datorn.
Dock-ett-litet-problem-alla-tangenter-fungerar-inte.
Bland-annat-mellanslag-som-synes.
Annars-fungerar-inte-a-med-två-prickar-över,-pil-ner,-pil-vanster-och-baksteg.
Vad-göra?
Jobbigt-om-jag-måste-skicka-tillbaka-den-igen.
Omstart-och-uppdatering-till-10.3.1-gör-ingen-skillnad.

/majk

  • Medlem
  • 2003-11-29 00:02

Ingen-som-vet?
Kan-det-bero-på-att-LAN-Master-inte-satt-i-kontakten-till-tangentbordet-i-det-nya-moderkortet-ordentligt?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-29 00:08

Inte en susning, något du borde ta med Lan-masters i så fall

Men prova enligt denna film för att ta bort tangentbord är ju user installable...

  • Medlem
  • 2003-11-29 00:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Inte en susning, något du borde ta med Lan-masters i så fall

Men prova enligt denna film för att ta bort tangentbord är ju user installable...

Tackar! Pillade lite på kontakten och nu fungerar det!

  • Oregistrerad
  • 2003-11-29 00:43

Ser det

Slutet gott allting gott

  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-11-29 00:44

Det där svartfelet som beskrevs råkade jag också ut för. Men jag köpte en ny laddare till burken och sen slutade den att bli svart.

Så min slutsats var att laddaren var paj. Datorn blev nämligen aldrig svart när jag körde på batteriet.

  • Medlem
  • 2003-11-29 00:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Det där svartfelet som beskrevs råkade jag också ut för. Men jag köpte en ny laddare till burken och sen slutade den att bli svart.

Så min slutsats var att laddaren var paj. Datorn blev nämligen aldrig svart när jag körde på batteriet.

Inte riktigt som det förhöll sig med min burk. Tydligen så har LAN master bytt hela moderkortet som sagt. Har inte haft dator på en månad ungefär. Gott att ha den tillbaka...

Min skärm bara slocknade idag...jag försökte desperat att få igång den utan att lyckas. Sedan lät jag den vila och nu fungerar skärmen. Jag är rädd att den bara kommer att dö en vacker dag...och nu har ju garantin också gått ut.

Vad gör man nu om den dör?!

Citat:

Skrevs ursprungligen av kEROPPi
Min skärm bara slocknade idag...jag försökte desperat att få igång den utan att lyckas. Sedan lät jag den vila och nu fungerar skärmen. Jag är rädd att den bara kommer att dö en vacker dag...och nu har ju garantin också gått ut.

Precis det där hände min flickväns iBook 600 alldeles nyss. Skärmen började bli randing och sen så blev den svart. Efter att datorn fått vila lite gick den igång, men dog strax därpå. Sen när man försökte starta den så gick den bara igång halvvägs eller nåt, skärmen förblev mörk och jag tror inte hårddisken spann igång alls.

Hon lämnade in datorn på serviceföretag här i stan och dom kom fram till att moderkortet behöver bytas. Som tur var så hade hon förlängd garanti (första året hade gått redan, men Umdac som sålt datorn hade extragaranti utöver Apples garanti). Hon är rätt glad för den där extra garantin...

hmmm det verkar vara glapp i skärmen...när jag har den i knät så blev den svart...ingen bild men äpplet på baksidan lös och datorn gick inte i viloläge. jag vet inte hur många gånger jag har haft strul med min dator

Bevaka tråden