Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kernel Panic i iMac DV SE med OS X

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-03 18:02

Försöker installera Panther (och har tidigare testat 10.2) men den kan omöjligt starta varken från CD eller förinstallerat system.

Har testat att byta RAMminne med såna jag vet fungerar efter att ha sökt råd i gamla trådar. Har installerat via FireWire från G4 och det går utmärkt att köra den i Targetläge, men så fort jag ens försöker få den att lukta OS X vid uppstart får den panik.

Den har råkat ut för blixtnedslag för länge sen. Antar att det kan vara orsaken, men vet någon vad som kan göras för att åtgärda det? Den funkar i OS 9 även om det uppstår oförklarliga frysningar då och då...

  • Oregistrerad
  • 2003-11-03 18:07

Resettad i nvram och med korrekt firmwareuppgradering?
[Fattade aldrig - hade den funkat med 10.2?]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-03 19:24

Nej den funkade inte heller med 10.2. Måste jag backuppa allt innan reset av nvram?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-03 21:24

Den har desvärre haft rätt firmware hela tiden och nvpram är resettat...

  • Oregistrerad
  • 2003-11-03 21:34

Hm...
Då är jag idelös - RAM och nvram är ju det man kan misstänka : Resten är ju rätt hopplöst att gissa på

  • Medlem
  • Svedala
  • 2003-11-03 23:00

Om blixten har varit in och härjat i den kan det ju vara i princip vilken del som helst som inte funkar riktigt nu, det är nog mer eller mindre omöjligt att hitta vad.

  • Medlem
  • 2003-11-03 23:11

Jag måste fråga en sak. Är panther skivorna (självklart är det väl kopior av ett system du äger;)) brända i Toast så orsakar det kernelpanic på många burkar. Bränn i Skivavbildning ifall du ska göra kopior (åt dig själv). Tror egentligen inte det beror på detta när du även får kernel när du försöker boota från 10.2, men det var i allafall ett litet tips i all välmening.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-04 00:34

Tack för tips men det är numera säkerhetskopior gjorda i Skivavbildning efter ett misslyckat försök i Toast.

Jo det är nog som du säger nillon att det kan vara vad som helst. Farsan lämnade in den hos Reda Gruppen. De installerade nytt system (OS 9) och skickade med nya systemdiskar (som inte heller fungerade) och sa att det var det som var fel. Glömde jag säga att de tog drygt 2000 kalla för besväret...:mad:

Vilken del av hårdavran det är kan kanske vara omöjligt att uppdaga, så desvärre verkar det som om jag får låta ett struligt OS 9 sitta kvar i den... suck. Synd på en annars fin dator.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-04 00:42

Finns det ingen som har något snällt att säga om REDA

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-11-04 00:52

Finns det inget Reda gör som kan få nån att säga nåt positivt? :rolleyes: Jag känner rent agg när jag tänker på dem...GRRR

1
Bevaka tråden