Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med uppkoppling

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-11-03 22:39

Har flyttat in i en ny lägenhet i Köpenhamn som har bredband. Har hyrt den i andra hand, och fick ganska kortfattad information om bredbandet här. Vet att det heter comflex i a f. Jag installerade så som jag trodde att det skulle installeras; och det är TCP/IP manuellt, med IP-adress, delnätsmask, router, en dns-server och en sökdomän (abmosegaarden.dk). har även ikryssat http-proxy som har samma ip som både router och dns-servern. Har ingen brandvägg aktiverad heller. Mitt problem är att jag inte kan skicka/ta emot filer över program som t ex icq, msn, irc, m m. Om jag väl lyckas, som händer om man prövar några gånger ibland, så går det långsamt, 4-5 kb/sec (och bredbandet är mycket snabbare, har lyckats komma upp i 250 kb/sec). Är det någon som kan ha nån förklaring på detta, för självklart vill jag få ordning på det!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2003-11-06 15:57

Det låter väl mer om en underdomensionerad proxy. Dessvärre. Vad händer om du hoppar över inställningen för http-proxyn?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-10 09:47

Bra fråga. Har vart i Sverige nästan en vecka nu, men nu är jag tillbaka i Köpenhamn igen. Ska testa detta ikväll med någon kompis över ICQ!

  • Oregistrerad
  • 2003-11-10 10:15

Nån som får denna URL att fungera:
ftp://ftp.mirrors.ausmac.net/pub/mac/Games-SW/MacGameFiles/aspyr/KSPS_Mac_Demo13.sitx

jag lyckas inte hämta filen, och jag har försökt lite då och då.... Det kanske också är ännu ett problem jag har med min uppkoppling..

  • Medlem
  • 2003-11-10 10:38

Jag lyckas inte heller.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-10 19:06

Okey, nu har jag stängt av HTTP-proxyn. Det verkar inte jämföra mina knappt fungerade filöverföringar över program som ICQ och sånt, men det funkar ju lika bra att surfa på webben? Vad är meningen med en http-proxy? För det verkar ju inte funka sämre nu när jag stängde av den...

  • Oregistrerad
  • 2003-11-10 20:02

jag håller på att bli helt galen... Vi har testat alla j...a möjliga sätt att skicka filer till varandra! via icq, msn, gå in på direct connect hubbar, jag startade en hotlineserver som han sen inte kunde logga in på... Vad är det som är fel?!? Håller på att bli helt galen....

  • Oregistrerad
  • 2003-11-10 20:37

okey, till slut fungerar det när han sätter upp en FTP och jag loggar in på den. Då använder jag Transmit, och stängde av Passive Mode. Däremot måste jag använda Passive Mode i Direct Connect för att den ska kunna hitta några filer och jag ska kunna hämta... Det är väldigt skumt! Nu funkar det också att hämta filen som jag hämnde här ovanför från ftp.mirrors.ausmac.net, men som sagt i Transmit (inte i safari) när jag har stängt av passive mode. Däremot går det grymt långsamt, och varannan sekund blir det "stalled".Går runt 3,6 kb/s.... Vad är det här?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-12 00:36

Okey, nu har jag en update som kanske kan hjälpa er som vill hjälpa mig! Jag har ju ett IP här som jag fyllt i på min dator, och på min gamla uppkoppling i Sverige var det ju även detta IP som folk kunde använda när ed t ex skulle gå in på min dator genom FTP om jag startat den tjänsten. Men nu är dessa två IPnummer helt olika, alltså sitter jag väl på nåt LAN, och IPnumret i inställningarna är mitt LAN-IP, medan jag har ett annat på "nätet". Om nån har nån aning, snälla hjälp mig.... Det går alltså inte att skicka filer till o från mig över program som ICQ och sånt...

  • Oregistrerad
  • 2003-11-12 00:41

Såg att det under nätverksinställningar under fliken Internet fanns en kryssruta som inte e ikryssad "Dela anslutninge med andra datorer via Ethernet". Är det något jag ska kryssa i? Om jag kryssar i den så varnar den att jag kan bli avsängd om jag gör det.. Så jag har inte vågat göra det än.

  • Medlem
  • 2003-11-12 10:53

om du använder din dator som router ska de vara ikryssad.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-12 11:04

Nej, jag använder inte min dator som router...

  • Oregistrerad
  • 2003-11-12 11:05

Hörde nåt om att man bör be de som är ansvarig att starta om routern, är det nåt som kan hjälpa?

  • Oregistrerad
  • 2003-11-12 12:14

Sitter och försöker hämta lite grejer på Direct Connect. Kommer max upp i typ 10-15 kb/sec, och min uppkoppling är mycket snabbare! Hämtar då från folk som har fullt med slots lediga o sitter på Xtreme, sunet o så... Vad är det här!?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2003-11-12 16:23

Jo, tar man och tittar lite närmare på A/B Mosegaarden så antyder online-dokumentationen att du sitter på IP-adressen 10.204.1.x. Det i sin tur antyder att du sitter bakom en brandvägg som kör NAT. Du har alltså ingen officiell IP-adress (som du kanske hade i Sverige). Mitt förslag är att du gör:

  • UnderLocationstillverkar du (minst) två stycken platser: Borås och Danmark. Du kommer säkert på något bättre namn. Nu använder du sig av dessa och byter under äpplet->locations när du har flyttat på datorn till Borås respektive Tåstrup.

  • Går in i system preferences->network och ställer in för respektive plats allt om IP-adress, router, DNS etc.

  • Gör inställningar för ICQ etc så att alla programmen känner till din brandvägg och att du kör med NAT. Se i respektive programs dokumentation.

Har du otur här så finns det inliggande brister i vissa program vad det gäller att fungera bakom brandväggar. Men det beror oftast på respektive applikation och det protokoll som det använder. Att nu uppge för din vänner vilken IP-adress som du sitter bakom är lite svårare för mig att lista ut. Kanske för dig också, om inte du känner till någon tjänst (web, login etc) som kan berätta varifrån du kör. Men jag tror nog inte, om jag tänker efter, att det skulle hjälpa så mycket i allafall.

PS. Du får gärna köra med vedertagna förkortningar: kb = kilobit, kB = kilobyte. Jag tror jag fattar vad du menar, men om det verkligen bara snurrade i 3,6 kilobit/s så var det riktigt illa.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2003-11-12 16:28
Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Båth
Sitter och försöker hämta lite grejer på Direct Connect. Kommer max upp i typ 10-15 kb/sec, och min uppkoppling är mycket snabbare! Hämtar då från folk som har fullt med slots lediga o sitter på Xtreme, sunet o så... Vad är det här!?

Det är inte säkert att de som du laddar hem från sitter på en symetrisk förbindelse och därmed även har en snabb upload-förbindelse. Bara för att du sitter med en download-förbindelse på, säg, 10Mbps så betyder det inte att den du laddar hem från sitter på en, minst, lika snabb. Det kan vara någon med bara 1Mbps upload (om det är xstream tex). Då får du vackert sitta och ladda hem i 1Mbps.

SUNET är det däremot en helt annan sak med, så där kan man kanske fundera på var flaskhalsen sitter.

  • Oregistrerad
  • 2003-11-12 17:37

Tackar! Jag ska testa detta. Jag menar 3,6 kB/s, sorry för det så kan det bli när man skriver när man är upprörd...
Vad är NAT? Hittar intställningar i ICQ där man kan välja "I'm behind a firewall". Om man kryssar i det kan man välja "Use proxy" och har tre alternativ Sock 4, Sock 5 och HTTPS. Vad innebär det här?

1
Bevaka tråden