Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

BBB, VDSL & router/firewall

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Är det ngn som har bredbandsbolagets vdsl-tjänst? och har en hårdvarurouter med inbyggd firewall? Hur gör ni för att det ska funka?

Jag har en D-link 604.

Sitter justnu i telefonköööö hos bbb, 15-20 minuter sa de när det började. Nu har det gått 40 minuter, suck.

Vad har du gjort för att felsöka?

Det är det värsta supportteknikern vet när någon ringer som säger: Det fungerar inte.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Mellander
Vad har du gjort för att felsöka?

Det är det värsta supportteknikern vet när någon ringer som säger: Det fungerar inte.

Jag gav upp i telefonkön:( Får prova igen senare.

D-link 604 har jag använt tidigare till Telia Adsl, innan jag swoppade till BBB. Inga problem, simpel plug & play:)

Jag har bbbs modem, med flera portar, så jag har haft några datorer på modemet, samt routern till en port och hängt några datorer på den. Burkarna som är kopplade till modemet direkt funkar mot nätet. De som har router emellan funkar inte.

Samma test som ovan med D-link switch DES 1005D, men där funkar det på alla burkar upp till 5 samtidigt påslagna. BBB delar ut 5 ip#.

Funkade din router till BBBs VDSL direkt? Eller gjorde du ngt speciellt?

Har inte BBB eller DI-604, men iaf en DI-804, så det är nog ganska likt.
Det låter inte som om felet ligger i konfigurationen av DI:n eftersom de andra datorerna funkar.

Hur får de andra datorerna får sina adresser?

1: Får du "länk" på WAN-porten på DI:n?
2: Använder BBB DHCP? Isf, är DI:n inställd på detta? Får den någon adress?
3: Eftersom du har ett modem med flera portar (eller kanske inbyggd switch som jag skulle kalla det) kanske problemet är att du har korsad kabel när du ska ha rak eller tvärtom?

Jonas, har du BBB och en router med inbyggd firewall? Och du har fått det att funka?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Mellander
1: Får du "länk" på WAN-porten på DI:n?
2: Använder BBB DHCP? Isf, är DI:n inställd på detta? Får den någon adress?
3: Eftersom du har ett modem med flera portar (eller kanske inbyggd switch som jag skulle kalla det) kanske problemet är att du har korsad kabel när du ska ha rak eller tvärtom?

1. Ja, jag får länk på WAN-porten.

2. Ja, jag använder DHCP. Routern är inställd på det sedan Telia-tiden.

3. Jag har använt samma kabel mellan modemet och routern, som mellan modemet och switchen.

  • Administratör
  • Malmö, Sweden, Sweden
  • 2003-11-03 22:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av Steephill
1. Ja, jag får länk på WAN-porten.

2. Ja, jag använder DHCP. Routern är inställd på det sedan Telia-tiden.

3. Jag har använt samma kabel mellan modemet och routern, som mellan modemet och switchen.

Då är den också inställt på att logga in på telia... gå in och rensar alla inställningar och kööööör om
/P

Citat:

Skrevs ursprungligen av Steephill
Jonas, har du BBB och en router med inbyggd firewall? Och du har fått det att funka?

Nej. Själv kör jag Bostream. Men jag har hjälpt andra med BBB och NAT-routrar. Peter Esse kan nog vara på rätt spår dock.

Får D-linken någon IP adress? testa å pinga den.
Som sagt BBB använder väl DHCP för att dela ut ip-adresserna.
Låter som den inte är rätt inställd.

Kolla så den inte är inställd på PPPoE eller dyl.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Peter Esse
Då är den också inställt på att logga in på telia... gå in och rensar alla inställningar och kööööör om
/P

Toppen, nu funkar det!!! Bytte ut telia.com mot bredband.net på ett ställe i routern, lol att man inte tänkt på det innan:)

Tack för hjälpen alla som tänkt till!:)

1
Bevaka tråden